انیمیشن سریالی

نقد و رمزگشایی انیمیشن 2005-1998 CatDog (گربه سگ)

تمجید از دو حزب آمریکا و نقش لابی‌های صهیونیستی

همانطور که از نام انیمیشن «گربه سگ» پیداست، شخصیت های اصلی این انیمیشن، موجودی تخیّلی شامل یک گربه و یک سگ به هم چسبیده است. آنها در یک خانه  نیمه ماهی و نیمه استخوان زندگی می کنند. در خانه آنها یک موش آبی رنگ به نام «وینسلو» هم زندگی می کند اما سخن اینجاست که گربه سگ نماد چه موجوداتی هستند و آن موش مزاحم در خانه آنها چه می کند.

تحلیل شخصیت «وینسلو»

موشِ انیمیشنِ گربه سگ یا همان «وینسلو» اگر چه یک شخصیت فرعی است اما حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد و شخصیت او از گربه و سگ مهم تر است؛ برای همین ابتدا به این شخصیت پرداخته می شود.

وینسلو در خانه گربه سگ زندگی می کند و از زندگی در کنار آن دو سود می برد. مثلا در یک قسمت، گربه سگ تصمیم می گیرند یک نمایش فیلم در خانه شان راه بیندازند و از این طریق پول دربیاورند اما بر اثر رفتار های سگ آنها از خانه دور می مانند و مهمان ها بدون حضور گربه سگ وارد خانه آن دو می شوند. در همین فاصله، وینسلو ‌بلیط ها را می فروشد و پولش را به جیب می زند. وینسلو، شخصیتی منفور و مزاحم دارد و گاهی بین گربه و سگ اختلاف می اندازد. مثلا در یک قسمت از گربه می پرسد که آیا شما دو تن همیشه به هم چسبیده‌اید؟ همین یک پرسش سبب می شود که گربه به فکر این بیفتد که روی سگ را بپوشاند تا یک گربه مستقل باشد. با همه این احوال، گربه سگ، هیچ گاه وینسلو را از خانه خود دور نمی کنند و او همواره در خانه آنها زندگی می کند.

وینسلو، دارای یک بینی انسانی است که نماد انسان بودن اوست اما این موش نماد چه گروهی از انسان‌هاست؟ قرائنی که در ادامه می آید روشن می‌کند که او نماد اسرائیل است:

1. یهود به دلیل کمی جمعیت خود، مجبور است به حکومت ها نفوذ کند تا از این طریق به بقای خود ادامه دهد و وینسلو  به خانه گربه سگ نفوذ کرده و پناه برده است.

2. کسی از داخل لانه وینسلو خبری ندارد و او یک زندگی مخفی دارد و اسرائیلی ها هم دارای تشکّلات مخفی هستند.

3. وینسلو آبی رنگ است و گفته می شود رنگ آبی برای یهود مقدّس و پرچم اسرائیل نیز آبی رنگ است.

4. موش، «کوچک» است و یهود نیز دارای جمعیتی قلیل و کشوری کوچک.

5. مهم تر از همه اینکه اروپاییان به دلیل تنفّرشان از اعمال منزجر کننده یهود، آنان را «موش» می‌خواندند و یهودی‌ها هم در مقابل، سعی در مظلوم‌نمایی با استفاده از قالب موش و تطهیر این حیوان کردند. نوشته جات «آرت اسپیگلمن» یکی از این موارد است. او در کارتون های خود «هیتلر» و حزبش را به صورت گربه و یهود را به صورت مظلومانه در قالب موش، نقّاشی می‌کند.

بنا بر آنچه گذشت، به نظر می رسد مراد از وینسلو، اسرائیل است.

تحلیل شخصیت های گربه و سگ

در نگاه اوّل، سگ نماد «احساس» و گربه، نماد «عقل» و «تدبیر» است. سگ، همواره به دنبال ماشین زباله کشی می دود و تابع احساسات خود است. او به زحمت می تواند در مقابل امیال درونی خود بایستد. سگ، شخصیتی مهربان و ساده دارد و معمولا فریب گربه را خورده، در مسیر او قدم بر می دارد در حالی گربه مدبّر و تحصیلکرده است و همیشه برای رسیدن به اهدافش سیاست‌گذاری می کند. با این حال، زمانی که گربه در تقابل با سگ است، معمولا به اهدافش نمی رسد و این سگ است که پیروز می شود.

بینی گربه، قرمز و بینی سگ، آبی است و آبی، رنگ حزب دموکرات و قرمز، رنگ جمهوری خواهان در آمریکاست. رنگ کلمات DOG و CAT نیز به همین ترتیب است. در قسمت «جنگ گربه سگ» نیز گربه و سگ برای مرزبندی وسایل خود از رنگ‌های آبی و قرمز استفاده می‌کنند.

قسمت «جنگ گربه سگ»

با توجّه به تقابل گاه و بیگاه گربه و سگ در انیمیشن، می توان گفت که منظور انیمیشن، تقابل دو حزب مشهور آمریکا یعنی دموکرات و جمهوری خواه است. انیمیشن می خواهد بگوید که این دو حزب، گرچه رویکرد‌های مختلفی دارند و گاهی با هم درگیر می شوند ولی با هم دوست و متّحدند اما با توجّه به این موضوع که در این انیمیشن، در هنگام تقابل، معمولا سگ بر گربه پیروز می شود، پس می توان نتیجه گرفت که انیمیشن بیشتر طرفدار منش حزب دموکرات است اگر چه اتحاد این دو را می ستاید. تقابل این دو حزب و طرفداری از یکی از آنها در انیمیشن های دیگری مانند «شگفت انگیزان» و «شش ابرقهرمان» تکرار شده است.

نکته دیگر اینکه سگ، موجودی با احساس و مهربان به تصویر کشیده شده است که نشانه دوستی پوشالی این حزب با ملت هاست که نمونه آن، دولت اوباماست که حرف از تعامل و دوستی می زد بر خلاف شخصیت گربه که موجودی بی حوصله و خشن است که نماد حزب جمهوری خواه مانند «بوش» است که مدام حرف از حمله به کشورها می زد. البته این یک تعریف دروغ از حزب دموکرات است و این حزب نیز جنگ های زیادی را با استفاده از تروریست ها در منطقه راه انداخته است و خود در بعضی موارد مانند عراق شخصا وارد جنگ با عراقی ها شده هر چند در ظاهر به هدف جنگ با تروریست ها وارد این کشور شده است.

نفوذ موش -که نماد اسرائیل است- در خانه گربه سگ، نشان از نفوذ لابی های صهیونیستی در این دو حزب است.

چند نکته

مانند بعضی از انیمیشن‌های فرنگی دیگر مثل پرندگان خشمگین یا پاندا کونگ فو کار 3 رنگ یکی از دشمنان اصلی گربه سگ یعنی خرگوش به صورت غیر طبیعی، سبز است و این نشان از دشمنی سازندگان انیمیشن با رنگ مقدس شیعیان است؛ زیرا سبب تنفّر مخاطب از این رنگ و صاحبان آن می‌شود. رنگی که در حال حاضر منسوب به اهل بیت و امام زمان علیهم السلام است و سادات از آن استفاده می‌کنند.

قسمت‌های بسیاری از انیمیشن، حاوی نکات آموزنده است. مثلا به صورت مداوم گربه به خاطر سوءاستفاده از سادگی سگ بلاهایی که قرار است بر سر سگ بیاورد سر خودش می‌آید یا موفقیتی که در پی آن است به دست نمی‌آورد. تمجید از اتّحاد در قالب مسابقه هاکی، نفی تقلب در قسمتی که از موادّ غیر طبیعی شکلات می‌سازند، مقابله با شکم‌پرستی در قسمتی که گربه سعی می‌کند «وینسلو» را بخورد، برخی از موضوعات مطرح‌شده در این سریال است.

بعضی از قسمت‌های انیمیشن نیز قابل تأمل است. مثلا در یک قسمت یکی از سگ‌های ولگرد با هیکلی درشت که بسیار موذی است در جنگل می‌رود و تنه درختی روی او می‌افتد. او هر چند اسم خدا را نمی‌آورد ولی با بیانی که روشن است خطابش به خدا است از خدا می‌خواهد نجاتش دهد تا اعمال نیک انجام دهد. کم کم بر اثر ماندن زیاد در زیر تنه درخت، لاغر شده و به عهدش وفا می‌کند امّا بعد از اینکه سگ خوبی شد باز هم در جنگل می‌رود و تنه درخت دیگری به روی او می‌افتد و دوباره گیر می‌کند و از این امر اظهار تعجّب کرده و شکایت می‌کند. آیا بیان این قصّه، انکار وجود خداوند متعال را به مخاطب القا می‌کند؟ زیرا در این داستان بیان می‌شود که خدا و مجازاتی از طرف خدا در کار نبوده و این امور و در نتیجه، همه وقایع اتّفاقی بوده است.

در ردّ اتّفاقی‌بودن خلقت در این نقد:

نقد انیمیشن «عصر یخبندان 5: دوره برخورد»+نقد کوتاهی بر انیمیشن «در جستجوی دوری»

به تفصیل سخن گفته شد.

همچنین در قسمت دیگری گربه سگ در میدانی که به یک جزیره تشبیه شده بین خودروهایی که در رفت و آمدند گیر می‌کند. پس از ماجراهایی گربه به علت گرسنگی به سرش می‌زند و از یک تایر ماشین یک بت می‌سازد و او را عبادت می‌کند تا غذا گیرش بیاید! و در ادامه هم چیزی عایدش نمی‌شود.

بدیهی است که از بت کاری برنمی‌آید ولی نشان‌دادن بی قید و بند این تصویر در واقع به این معناست که خداوند صرفا ساخته شده اذهان در هنگام گرفتاری است و بس! مفهوم کفرآمیزی که به انکار خالق واحد مهربان، توانا و بینا می‌پردازد و پرده از افکار دست اندرکاران این انیمیشن برمی‌دارد. خدایی که نعمت زندگی و لذت‌بردن از آن را به انسان هدیه داده و جزا و پاداش هر کس را در دنیا و آخرت می‌دهد و عدالت را به بهترین وجه اجرا می‌کند و هرگز در حق کسی ستم نمی‌کند. بلکه با وجود اینکه ما بندگان او هستیم و گاه معصیت‌کار، در نهایت لطف و کرم با ما برخورد می‌کند و بسیاری از نعمتهایی را که بنا به مصلحت در دنیا از ما دریغ کرده در آخرت چند برابرش را به ما اعطا می‌کند. مانند بسیاری از دعاهای مستجاب نشده.

جالب است که خداوند در آیه 63 سوره انعام می‌فرماید:

قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ

بگو: «خداوند شما را از اینها (تاریکی‌های خشکی و دریا) و از هر مشکل و ناراحتی، نجات می‌دهد؛ باز هم شما برای او شریک قرار می‌دهید! (و راه کفر می‌پویید.)»

متاسّفانه این قسمت‌ها بدون هیچ توضیحی در رسانه ملی پخش شده است.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. ماکارانی با دست پختِ خودم + خودت ~> خودمون مم :"* . . گفت:

    وااایی ایین فوق العاده بود . .. من هر روز عصر به عشق این کارتون مشقامو مینوشتم تا موقع پخش این کاری نباشه 😛

  2. شما نشد از انیمیشن ها خوب تعدیف کنی اینا همه کارتون و انیمیشن هستند آدم اگه طرز فکرش خوب باشه این چیزا رو ذهنش اثر نمی زاره که در واقع این انیمیشن هیچ نکته منفی ندارد مثلا اگر رنگ وینسلو سبز میبود میگفتید این داره توهین میکنه و این چیزا رو داره انکار میکنه قرمز میبود میگفتید اونجوری شاید اصلا هدفشان از این رنگ یهود نبوده و فقط یک شخصیت کارتونی ساده بوده شما از روی رنگ دماغ گربه سگ گفتین دموکرات و جمهوری خواه آبی میبود میگفتین یهود دیگه اونا پس انیمیشن نسازن بخاطر این انتقاد های شما که هیچ کدام راستی ندارد و از روی رنگ مشخص نمیشود رنگ رنگه خیلی چیزا تو انیمیشن های ایرانی و شخصیت های ایرانی آبیه مگه نماد یهودن خیر اون یک رنگه و انا هدفشون این نبوده راستی راجب تنه درخت و افتادنش رو سگ بزرگ این قسمت هیچ وقت خداوند متعال را انکار نمیکندفقط قسمتیه برای سرگرمی کودکان و حتی بزرگسالان و هدف اصلی آنها این نبوده

    با تشکر

    1. با تشکر از نظر شما
      محصولات غربی بر خلاف بسیاری از محصولات ما همه چیزش منظم و اگر معناگرا باشد بر پایه اعتقادات آنان است و مقایسه محصولات ما با آنها بی معناست. رنگ قرمز و آبی دو رنگ احزاب مشهور آمریکاست و استفاده از اون و تمجید و نقد این دو حزب، بی سابقه نبوده و در انیمیشن های مختلفی تکرار شده و اگر کارگردان منظور دیگری داشت از این رنگ‌ها استفاده نمی‌کرد. برای شخصیت «وینسلو» هم فکر می‌کنم به اندازه کافی قرینه آورده شده.
      شما برای قسمت تنه درخت به جز اتفاقی‌بودن وقایع، پیام دیگری را دریافت می‌کنید؟
      ضمنا من فقط به استخوان‌بندی انیمیشن پرداختم و گر نه دارای پیام‌های مثبتی مثل همکاری و تلاش و عاقبت‌نداشتن نامردی‌کردن نیز هست. اون نکته تنه درخت رو هم صرفا برای تذکر به بینندگان نوشتم که تمام نکات انیمیشن آموزنده نیست. با این حال، بعضی از این نکات مثبت رو به متن اضافه می‌کنم تا جامع‌تر بشه.
      با تشکر دوباره

  3. به نظر من اطلاعاتتون هم کامل بود همین مفید اما خب اینا اصلا برای اینکه بدونیم بچه هامونو چ.جوری سرگرم کنیم کافی نیست،ما هم باید به دنبال پیدا کردن و معرفی انیمیشن هایی باشیم که بالعکس این انیمیشن ها،برای بچه های ما مفیدن و بهتره ب جای اینکه بگیم چ چیزیو نباید ببینن راهنمایی کنیم ک چ چیزایی رو خوبه ببینن،من خودم مطالب زیادی رو درمورد انیمیشن وای والت دیزنی خوندم و شنیدم،اما این انیمیشن ها اون قدر زیاد و همه گیر شدن که نمیشه جلوی بچه ها رو گرفت و اجازه ی دیدن این انیمیشن هارو ازشون گرفت،ولی خب میشه راه و.روش هایی ارائه و.پیشنهاد داد که کمک کنیم لااقل اینا تاثیری روی بچه ها نزاره،وگرنه هشتاد درصد شایدم بیشتر انیمیشن ها یی که حتی توی تلوزیونمون پخش میشه مشابه یا حتی بد تر از اینا هستن

    1. خیلی ممنون
      بله حرفتون کاملا درسته ولی خب ماموریت ما در این سایت نقد انیمیشن هست و این مشکلی که شما فرمودید رو باید به مسئولان فرهنگی کشور که صدی نودشون در خواب خرگوشی هستند بفرمایید و گر نه ما کارمون انیمیشن سازی نیست.
      اما خودم وقتی بخوام برای بچه ها انیمیشن پخش کنم قسمتهایی رو که مشکلی نداره براشون پخش می کنم یا گاهی از یک قسمت یا انیمیشن بعضی از سکانسها رو بهشون نشون نمیدم به هر حال کار خیلی سختی نیست و هر کاری یه راه حلی داره. ظاهرا در این وضعیت که تقریبا هیچ کس کمک نمی کنه اینجور راه حل های کمی عجیب غریب بهتر جواب میده!
      البته چند سالیه کمی وضع بهتر شده و انیمیشن های فرهنگی ساخت ایران به بازار اومدن که از نمونه های اخیرش میشه به فیلشاه، فهرست مقدس و شاهزاده روم اشاره کرد. امیدوارم که بهتر و بیشتر بشه ان شاءالله.

      1. درود
        به نظرم انقدر نگاه سیاسی و یک جانبه گرایی جمهوری اسلامی تو کوچک ترین مسائل هم مسخره و مبهم و بی اعتبار خاصی هست !
        آخر بچه چه می فهمد آمریکا چیه و جمهوری خواه و دموکرات ها کی هستن؟!برای بچه ها صرفا سرگرمی هست اونا فقط یک رنگ هستند خوب شد نگفتی سگ استقلالی و گربه پرسپولیسه😂 بابا بیخیال تمام دنیا دشمن خودتون می دونید !یه طرح بندی ساده و برنامه کارتونی هست
        با این سبک تفکر …یه قسمتش گربه، سگ رو فریب میده و قلاده به گردنش می بنده و باهم تشریف مي برند به پارک اونجا سگ های دیکه هم بودند ناگهان شروع به تقلا و آزادی می کنند و از دست اربابان خود رها می شوند یک سگ کوچک و پشمالو می‌رود مجسه وسط پارک که نماد یک انسان بود را به زمین می کوبد و بقیه سگ ها فریاد من آزاد شدم را سر می دهند! آیا این نماد انقلاب ۱۳۵۷ نیست ؟ اگر این جوری بخوای فکر کنی مسخره 😂 سگ هم یقه گربه میگیره ناگهان یک هواپیما سایه اش روی پارک می افته گربه برای رهایی خویش یه آن هواپیما اشاره می گنه و سگ هم پارس کننان دنبال آن هواپیما می دود آیا این هواپیما و سایه اش در رابطه با بازگشت امام خمینی هست؟
        بابا بیخیال ..رنگ سبز خرگوش شیعه ها هست ول کنید تو رو جان علی و اولادش

        1. سلام
          این انیمیشن ساخت آمریکاست و نخستین مخاطبانش هم آمریکایی هستند. بنابراین بدیهی است که ما رنگ‌های آبی و قرمز را بر اساس معنای مشهور آن در کشور آمریکا تفسیر کنیم نه پرسپولیس و استقلال!
          درباره نکته دوم هم باید بگویم مهم در مفهوم یک اثر، رویه غالب و تکرارشونده است نه استثنا. بنابراین محض تنوع هم که شده کارگردان گاهی به سراغ موارد دیگر می‌رود. روند کلی انیمیشن این است که گربه سگ را استثمار می‌کند و بعدا تقاصش را پس می‌دهد. این نکته وقتی اهمیتش بیشتر می‌شود که بدانیم در قسمت اول و افتتاحیه انیمیشن نیز روی این موضوع تأکید می‌شود.
          اگر رنگ سبز تنها در این انیمیشن برای شخصیت منفی استفاده شده بود حرف شما صحیح بود. اما رنگ سبز و ایجاد تنفر از آن در آثار غربی زیادی استفاده شده و همین باعث می‌شود به این موضوع با دید منفی نگاه کنیم و به دنبال هدف غرب برویم. همان خصوصیت غلبه که عرض کردم در اینجا هم صادق است.
          با تشکر از نظرات شما.

  4. راستش الان که بزرگ شدم خب کمی به این انیمیشن شک داشتم بدلیل اینکه هي فکر می کردم که بلاخره این کارتون چیزی می خواد بگه و یک نقد مهمی از این انیمیشن شده است.

  5. سلام نگاه جالبی بود. ولی در مورد وینسلو این رو میتونم اضافه کنم که در اصل نقش “پدر” گربه‌سگ رو داره (نمیدونم تحلیل شما چی ممکنه باشه) ولی در اصل داستان اون بوده که گربه‌سگ رو وقتی که خیلی کوچولو بودن پیدا کرده و بزرگ کرده. همونطور که گفتید اصلا روابط هم خوبی ندارن و حتی چندین بار گربه تنهایی تلاش کرده که از شر وینسلو خلاص شه ولی نتونسته. وینسلو هم تو یکی از قسمت ها یه نقشه ریخته بود که از شر “گربه” و نه هردو راحت شه. در کل فرمول نانوشته میگه اغلب انمیشن های امریکایی معمولا پرن از اشاره های سمبلیک و زیرپوستی از حرکات و مسایل “بزرگسالا” حالا نه لزوما جنسی که خب تو این کارتونم فراوونه. مثلا تو یکی از قسمت ها وینسلو بی هوا میاد تو اتاق خواب گربه‌سگ و میبینه که رو تختخوابن و گربه تا کمر رفته تو دهن سگ. نگاه سگ در حالی که از یهو وارد شدن وینسلو کاملا غافلگیر شده یه جوریه که انگار مونده با چه توجیهی وضع اون لحظه رو میتونه توضیح بده! البته وینسلو هم بدون یه لحظه تاخیر و یا حرف زدن فی‌الفور برمیگرده تو خونه‌‌ش انگار میدونه که بدموقع و بیهوا اومده بود. این یکی از صد موقعیت نمایشی خاص بزرگسالانه که هنرمندانه و با شیطنت تمام نویسنده و گارگردان اشاره کردن و پیاده کردن البته با چاشنی و ماست مالی های کودکانه بظاهر خنثی کردن. در کل این بازی گوشی و گریز زدن به مسایل حاشیه دار و حساس کار جدیدی نیست. برادران قاسم خانی ید طولایی تو اشاره کردن به این حرکات و سمبل های زیرپوستی و تا حد زیادی خنثی شده داشتن و دارن که خب دیگه از طرف امریکایی با اون فرهنگ و عقبه نمیشه انتظاری بیشتری داشت. در کل موافقم که اصلا بعید نیست ایده‌پرداز انیمیشن دید سیاسیش رو با یه نگاه سمبلیک تو کار اورده باشه..

    1. بابا بیخیال مگر تو شکم سگ داشت دنبال نیروگاه هسته ای نطنز می گشت؟
      بی هدف فقط خواستند سریال رو کامل کنند
      مسائل بزرگسالان چه سمیه😂

  6. لینک یوتیوب اون بخش رو یادم رفت بذارم. انتهای همین پست میذارم. در ضمن اینو بگم که اینکه گربه بره تو دهن سگ شاید ب خودی خود موردی نباشه ولی نیمه بعدیه داستانه که معناشو روشن میکنه و جای هیچ شک و شبهه ای نمیذاره. اینکه وینسلو رو نشون میده که انگار از دیدن اون صحنه جاخورده و ی لحظه شرمش میگیره و حرفشو کارشو نصفه رها میکنه و برمیگرده تو اتاقش و میگه “مهم نیست”. انگار خودش میدونه که تو ی لحظه کاملا خصوصی سروکله‌ش پیدا شده که بهتره سریع تنهاشون بذاره و برگرده..
    https://www.youtube.com/watch?v=dQ7WhIguGzo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *