انیمیشن سینمایی

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

رونمایی از سند ۲۰۳۰ در انیمیشن «بچه رئیس»

انیمیشن سینمایی بچه رئیس، یکی از مشهور ترین انیمیشن های حاضر در بین مخاطبان است. دلیلش ایده اولیه داستان است. اینکه بچه ها در حد آدم بزرگ ها بفهمند و کار کنند. این ایده، ایده جدیدی نیست و سابقا در برخی فیلم ها شاهد بوده ایم که چنین کودکانی نقش آفرینی می کنند. اما ایده جذاب و جالبی برای مخاطب است. زیرا مخاطب به مراتب از کودک انسان بیشتر خوشش می آید تا موجودات فضایی یا حیوانات ریز و درشت.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

داستان حول محور پسربچه ای به نام “تیم” است که والدین مهربان و معرکه ای دارد که هیچ چیزی در دنیا را به اندازه او دوست ندارند. ولی یک روز همه چیز تغییر میکند. چرا که مادر و پدر تیم یک نوزاد کت و شلوار پوشیده را به خانه می آورند تا همبازی و برادر تیم باشد. اما مشخص می شود بچه از یک سازمان سری از بالای ابر ها آمده و ماموریت نجات انسان ها را دارد. مردم به حیواناتی از قبیل سگ علاقه پیدا کرده اند. این تاثیر منفی در زاد آوری و رشد جمعیت دارد. در نتیجه جهان در خطر پیری جمعیت قرار دارد.

حال جالب است که دشمن این تیم برادری، یکی از رئسای سابق همان شرکت است و قصد انتقام دارد. تیم و برادرش علارغم تنفری که نسبت به یک دیگر دارند، با هم متحد می شوند و به جنگ دشمنشان می روند. با این حال نیت مبارزه این دو نفر، یک نیت پاک نیست. نیتشان کاملا شخصی است. اولی دوست دارد از شر برادری که او را نمی خواهد، راحت شود. دومی هم می خواهد رئیس شود.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

 یکی دیگر از صحبت‌هایی که راجع به این انیمیشن شنیده می‌شود مقایسه شخصیت بچه رئیس با رئیس جمهور فعلی آمریکاست. رفتارهای این دو را با هم مقایسه کرده‌اند و گفته می‌شود که شاید این کاراکتر از روی دونالد ترامپ ساخته شده باشد. البته صدای الک بالدوین بر روی کاراکتر بچه رئیس هم ممکن است آتش این شایعات را پر رنگ کرده باشد. الک بالدوین در ماه‌های گذشته با گریم و آرایشی شبیه به دونالد ترامپ به تمسخر او پرداخته. او ویدیوهای متععددی بر روی فضای مجازی و یوتیوب پخش کرده است.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

صنعت پویانمایی در هالیوود دست تعداد کمپانی های انگشت شماری است. که تقریبا کل این صنعت در دنیا را به انحصار گرفته اند. البته ژاپنی ها را فاکتور می گیریم که بسیاری از انیمه ها چه سینمایی و چه سریالی را جزو ایدئولوژیک ترین آثار می توان طبقه بندی کرد. مسلما هیچ چیز به اندازه یک پویانمایی نمی تواند روی ذهن ناپخته یک کودک که هنوز به طور کامل شکل نگرفته تاثیرگذار باشد. پویانمایی هایی که میلیون ها نفر در سراسر جهان بیننده آنها می باشند و تاثیر آنها روی کودکانی که رهبران آینده جهان خواهند بود، انکار نشدنی می باشد. با وجودی که شناسایی نکات مخرب در کنار پیام کلی به ظاهر مثبت معمولا کار دشوار و سختی هست، اما به ندرت شاهد پویانمایی هایی هستیم که اینطور آوانگارد و پیشرو عمل می کنند.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

انیمیشن لک لک ها و انیمیشن بچه رئیس بصورت پیشرو و ناگهانی یک سیاست جدید را آشکار کردند. مثل این سوال که بچه ها چگونه به دنیا می آیند. این سوال تبدیل به بزرگترین سوال امروز هالیوود شده. از این به بعد نیز یکی از دغدغه های اصلی کودکان باید این سوال باشد. این را در کنار سکانس آخر انیمیشن لک لک ها بگذارید. والدین همجنسباز را نشان می دهد که کودکشان را در بغل گرفته اند. شما سیاست های جدیدی را می بینید که بی ربط به سند جهانی 2030 یونسکو نیست. در واقع این سند می تواند پازلی از یک سیاست بزرگ باشد. که با زبان انیمیشن بچه رئیس هم در حال ترویج و تبلیغ است.

برای اینکه این موضوع برای شما قابل درک باشد بهتر است بدانید که هالیوود همیشه در سیاست گذاری های آمریکا نقش جدی را بازی کرده و ثابت کرده که چقدر هماهنگ و به موقع این نقش خود را ایفا می کند و سازمان ملل و ارگان های وابسته به آن (مثل یونسکو) پر رنگترین نقش ها را در اجرای سیاست گذاری های برون مرزی آمریکا ایفا می کنند. بطور مثال می شود از قضیه طرح کنترل جمعیت خاورمیانه نام برد که با روش های مختلف، موفقیت های خیلی خوبی داشته است، می توانید در این راستا این ویدیوها را ببینید aparat.com/v/loEIt و aparat.com/v/JSQ7x

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

سیاست های جمعیتی جدیدی را در دو انیمیشن بچه رئیس و لک لک ها شاهد هستیم که احتمالا از بحران جدی فرزندآوری و خانواده های تک فرزندی در غرب نشات می گیرد. در واقع تا قبل از این دو اثر، اکثر انیمیشن های کمپانی های اصلی هالیوود تاکید شدید بر تک فرزندی یا تجرد و عدم فرزندآوری داشته اند. به عنوان مثال انیمیشن The Secret Life of Pets، بر تجرد و مستقل زندگی کردن و جایگزینی حیوانات خانگی بجای فرزند یا شریک زندگی تمرکز زیادی داشته. اما در انیمیشن بچه رئیس، این حیوانات خانگی رقیب اصلی فرزندآوری شده اند و اولویت به فرزندآوری تعلق می گیرد. در صورت تکرار این سناریو در انیمیشن های دیگر، می توان به عمق بحران فرزندآوری در غرب پی برد که حاضر شده با وجود اینکه تاثیر رسانه ای خلاف سیاست های جمعیتی آمریکا برای دیگر نقاط جهان می گذارد، دست به این عمل بزند.

درضمن نکته خیلی مهم درباره این سیاست، این است که افزایش جمعیت برای افراد سفید پوست تبلیغ می شود. کودکان سیاهپوست همینطوری هم تعدادشان بصورت تمسخرآمیزی خیلی زیاد نشان داده می شود!

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

تصویری از انیمیشن Zootopia که نشان میدهد جمعیت دهکده خرگوش ها بصورت کاریکاتوری رو به رشد است. در واقع دهکده خرگوش ها به نمایندگی از کشورهای عقب مانده جهان سومی در انیمیشن زوتوپیا طراحی شده است. جالب اینجاست که جمعیت این دهکده برابربا جمعیت فعلی کشور ایران است. برای اطلاعات بیشتر حتما به نقد انیمیشن زوتوپیا inaghd.ir/post/zootopia-2016 مراجعه کنید.

 یک نکته جانبی. در ابتدای فیلم شکل هندسی مثلث به عنوان قوی ترین شکل در طبیعت معرفی شده. بطور کاریکاتوری قدرت عظیم آن به نمایش گذاشته می شود. در آخر فیلم مثلثِ بر عکس به عنوان نماد زادآوری به تصویر کشیده می شود. این می تواند نمادی از لقاح باشد.

اما یک دیالوگ در انیمیشن بچه رئیس توسط تیم و بچه رئیس موجب شد تا توجه مان را به این فیلم بیشتر کنیم و آن روند به دنیا آمدن بچه بود.
تیم وقتی وارد عالم نوزادان می‌شود، با تعجب می‌پرسد: پس بچه ها از اینجا میان؟!
رئیس در پاسخ می‌گوید: پس از کجا میان؟ از تو کلم بروکلی یا از پری جادویی…
تیم در ادامه می‌گوید: پدر و مادرم بهم گفتن که از … (در گوشی توضیح دادن)واکنش رئیس و تیم این است که با تعجب می‌گویند: نه این چندش آوره.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

این دیالوگ رو باید ضمیمه کنیم به یکی از اصول و بندهای سند ۲۰۳۰ که به بحث ضرورت آموزش مسائل زناشویی و جنسی به کودکان اشاره دارد و این مسئله را حقی برای کودکان تلقی می‌کند. تمام امضا کنندگان این سند باید بدان پایبند باشند. سندی که می‌گوید پدر و مادر وظیفه دارند تا کیفیت مسائل جنسی و مشخصه‌های مرد و زن بودن را به کودکان‌شان آموزش دهند.

تحلیل محتوای انیمیشن بچه رئیس

تا به اینجا هر چه گفتیم واضح بود و مخاطب خودش نیز می توانست به آن پی ببرد. اما نکته اصلی جای دیگری است. هالیوود علاقه شدیدی دارد تا بر ناخودآگاه مخاطب کار کند و چنین مفاهیمی را با مفاهیم خوداگاهی و مشهود پنهان می کند.

به داستانی که شخصیت منفی داستان از خودش تعریف می کند توجه کنید. داستان به شدت شبیه داستان رانده شدن شیطان از بهشت است. فردی به بزرگی و احترام می رسد و سپس از آنجا رانده می شود. او نیز روندی همانند شیطان راه مبارزه با خدا و تغییرات منفی در زندگی انسان را در پیش می گیرد.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

حال که شخصیت منفی لوسیفر یا همان شیطان است، کودک شرکت نیز خداست. بله خدا یک شرکت است. انیمیشن بچه رئیس بدین شکل ماهیت خدا را به سخره می گیرد. خدا یکی نیست. خدا واحد نیست. خدا کامل نیست. بلکه از همکاری تعدادی بچه، تکرار می کنم بچه، جهان اداره می شود. در انیمیشن بچه رئیس اشاره می شود که این شرکت مسئولیت رسیدگی به امور بچه ها را دارد. یعنی به احتمال زیاد شرکت های دیگری هم هستند که ابعاد دیگری را کنترل می کنند. باز هم تعدد خدا.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

پس خدا یکی نیست و خدایان مختلف برای ابعاد مختلف وجود دارند. دقیقا مثل اعتقادات رومیان که حتی الهه دروازه روم داشتند. یعنی یک دروازه برای خودش یک خدا داشت. مترائیسم و بودائیسم و سایر ادیان قبل از میلاد مسیح چنین تفکری دارند. این تفکرات در کشور های ابر قدرت آن زمان یعنی هند، ایران، چین، مصر و روم رایج بوده. کابالیسم ایلومناتی نیز از همین ادیان نشات می گیزند. خیلی جالب است که به مسلمانان انگ قدیمی بودن و تفکرات پوسیده 1400 ساله می زنند، با این حال خودشان در حال ترویج اعتقاداتی مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند.

در عین حال همین خدایان متعدد هم فرد نیستند و به شکل شرکتی و هیئت رئیسه اداره می شوند. با توجه به اول انیمیشن بچه رئیس، کسانی که احساس ندارد می توانند در چنین شرکتی کار کنند و برای رسیدن به مقام خدایی تلاش کنند. خدای بی احساس. حتی تلاش های بچه رئیس در راستای خدا شدن است نه کمک به بشریت. او دلش به حال انسان ها و بچه ها نمی سوزد. او به دنبال منفعت خودش است. یعنی تا منفعت خدا در کار نباشد، برای ما کاری نمی کند.

شیطان داستان شاید شخصیت منفی باشد، اما اعمالش توجیه شده است. هالیوود به شدت در تلاش است تا شخصیت های منفی خود را توجیه کند. آن ها هم برای اعمالشان دلایلی دارند. آنها هم حق دارند. باید برای آنها نیز دلسوزی کرد. هالیوود حتی مسیر انیمه ها را برای تولید شخصیت های خاکستری پیش نمی گیرد. بلکه شخصیت های منفی با ظواهر شیطانی را توجیه می کند. در آخر شیطان هم عاقبت به خیر می شود. جالب اینجاست که ظاهر برخی شخصیت ها نیز تغییر نمی کند و همان ظاهر شیطانی حفظ می شود. حتما ویدئوی پایین را تماشا کنید:

 

 وقتی پدر و مادر تیم از او می پرسند که برادر یا خواهر می خواهی او می گوید نه نمی خواهم. اما مادر وی حامله است. سپس سروکله بچه رئیس پیدا می شود. در نهایت نیز او متولد می شود. نه به صورت بچه رئیس سابق بلکه به صورت یک بچه معمولی به دنیا می آید.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

در این مورد دو احتمال وجود دارد. اول آنکه تیم تمام میانه و اوج داستان را تخیل کرده و فقط گره گشایی انتهای انیمیشن بچه رئیس و آغاز آن خارج از تخیلات اوست. این احتمال از آن سو قابل توجیه است که اولا تیم قوه تخیل فعال و قوی ای دارد و ثانیا مادر او حامله است، پس بالاخره بچه ای باید به دنیا بیاید. اگر این احتمال را در نظر بگیریم، انیمیشن بچه رئیس در پی این است که بگوید خدا و شیطان صرفا زاده تخیلات انسان ها است. آن هم نه هر انسانی، یک بچه تقریبا ده ساله که حتی در دبستان هم نمرات خوبی ندارد. یعنی اعتقاد به خدا و شیطان کار احمق ها است.

احتمال دوم وجود داشتن و واقعی بودن شرکت بچه ها است. اگر بخواهیم به سریال های انیمیشن بچه رئیس و سینمایی دوم آن نگاه کنیم، همین احتمال توجیه می شود و قابل قبول تر نسبت به قبلی است. در این صورت نیز خدا به شکلی که گفتیم مورد تمسخر قرار گرفته و فلسفه کنفسیوس(انسان با تلاش و اصول می تواند به مقام خدایی برسد) و چند خدایی مطرح می شود.

تفکرات اومانیسمی یا همان منفعت طلبی و مادی گری نیز در انیمیشن بچه رئیس مشهود است. انسان ها برای راحتی خود بچه دار نمی شوند. هر کس به دنبال سود خودش است نه انسانیت. اصول و ارزش ها خیلی مهم نیستند و فقط سود شخصی اهمیت دارد. تمام مضامین اومانیسمی و ادیان باستانی در ظاهر موجه خانواده و عشق پنهان می شوند.

انیمیشن بچه رئیس (the boss baby)؛ به سخره گرفتن خدا

انیمیشن بچه رئیس از نظر محتوای ظاهری بدون شک نسبت به باقی انیمیشن های هالیوودی بهتر است. اما از نظر محتوای پنهان همان راه دیگر انیمیشن ها و فیلم های هالیوودی را به پیش می گیرد. چه خوب است با آگاهی و سواد رسانه ای، هم خودمان و هم فرزندانمان را از چنین مضامین مخربی دور نگه داریم.

 

منبع
iNAGHD

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. # نقد فیلم بچه رئیس

    دو اصل مهم در ساختار این پویانمایی وجود دارد:
    ۱. ازدیاد جمعیت که می‌تواند یک وخامت جهانی باشد؛
    ۲. آدمهایی که در موردشان فکر می‌کنیم از بچگی دکتر، مهندس، پولدار یا رئیس به دنیا آمده اند انگار این کارها تو خونشان بوده

    الف- اگر منابع موجود به تعداد افراد بشر کافی نباشد به گونه‌ای که برخی افراد، کمبودی را حس کنند، آنگاه گوییم یک وخامت اجتماعی پیش آمده است. این وخامت اجتماعی عوارض سیاسی نیز با خود به دنبال خواهد داشت. این مسأله، جوشش اصلی داستان است. در واقع در این پویا نمایی کاهش جمعیت به نوعی مهار آن وخامت اجتماعی فرض شده است. درست یا غلط، هر چه باشد این مسأله دست مایه اصلی داستان است.

    ب- نیاز عاطفی هر خانواده وابستگی ملموس پدر و مادر به فرزندانشان است؛ در این پویا نمایی تلاش شده بخشی از زندگی مردمان اروپا و آمریکا به تصویر کشیده شود که این نیاز ذاتی را چگونه با علاقه ورزی به توله سگها ارضا می‌کنند و به نوعی میِ‌خواهد این موضوع را فاجعه آمیز نشان دهد.

    پ- ژن خوب / ژن بد: یک دیگر از موضوعاتی که این پویانمایی آن را پی گرفته است نشان دادن تصویر عوام از اندک افرادی از جامعه است. آنچنان که این اعتقاد عامیانه را رواج داده شده است که:‌ “فلانی از بچگی یک رئیس، بزرگ شده است.” در این پویانمایی با تن پوش رسمی (کت و شلوار) بر این این موضوع اغراق کرده است. ولی موضوع جالب دیگر در این فیلم، مستراح زرین است همان آخرین چیزی که یک رئیس به آن می رسد و به آن افتخار خواهد کرد طعنه به آنهایی است که ریاست را ارثیه خان زاد خود و خانواده خود می‌دانند.

    ت- اصول اقتصادی: این پویانمایی درس‌های جالبی از اقتصاد و اصول اولیه مدیریت دارد. آنجا که بچه رئیس چگونه چند کودک دیگر را با خود همراه می‌کند.

  2. با سلام..ممنون از تحلیل خوبتون.واقعا عالی بود.بعضی از مردم ما صاف و ساده هستن و فکر می کنند که بقیه هم این جوری هستن متاسفانه.تحلیل کوکو عالی بود.به نظرم شکل گیتار که شبیه جمجمه بود هم باید نماد خاصی باشه

  3. سلام،خسته نباشید.بنده هم چند تا نقد و انتقاد راجع به نقد و انتقاد شما دارم.دوستان عزیز اگه بخوان منظور منو بفهمم باید حتما فیلم رو چند بار دیده باشم.
    یه جا شما فرمودید که انیمیشن بچه رئیس به تمسخر سیاه دوستان پرداخته،باید خدمتتون عرض کنم که اصلا اینطور نیست چرا که اونها می‌خوانم یاد مجموعه توپولو ها(البته اگه دیده باشید)کردن و همینطور فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب و …
    و اینو هم باید خدمت شما سروران عرض کنم که بنده کاری به کار دولت پسند ۲۰۳۰ ندارم اما یکی از ویژگیهای این فیلم اینه که کودکان رو از مسائل جنسی دور می‌کنه و تصورشون به اینه که کودکان از آسمان ها به زمین میان نه از …
    تا اینکه خود بچه ها بزرگ بشن و خودشون بفهمن

    1. حرف شما شاید درست باشه، ولی این فیلم خدا را زیر سوال میبره. این بزرگ ترین مشکلش هست.

      1. خیلی فکرت به خدا مشغوله! همه چیز رو خدا میبینی ! … اینها که میگه شاید بیربط نباشه ولی اصلا به این غلظت نیست عزیز.

  4. به نکات جالبی اشاره کردین!البته نقدیک اثر هنری که کلی روش فکرشده کار ساده ای نیست و خب هرکسی هم توش حرفه ای نیس! منم با بعضی از نقدهایی که اینجا مطرح میشه مخالفم. اما درکل همینکه یه فضایی بوجود میاد تا افرادی مثه شما نظرات شونو با بقیه به اشتراک بزارن،خیلی خوبه.
    امیدوارم این سایت حرفه ای تر عمل کنه،و پیشرفت کنه.

  5. ممنون از اطلاعات عالی تون که با ما به اشتراک گذاشتید. یکی از هدف های ما هم همینه که مخاطبین با کامنت هاشون تحلیل ها رو ارتقا بدهند و حتی در بعضی جاها قبلا صفحه هر اثر رو با گذاشتن اطلاعات مختصری ایجاد می کردیم و تحلیل اصلی رو به مخاطب می سپردیم.
    خب واقعیتش اسم کاری که ما می کنیم رو شاید نشه نقد گذاشت (همونطور که اینجا هم توضیح دادیم https://inaghd.ir/about-us/) و تحلیل قسمتی یا زوایای خاصی از اثر از نظر محتوایی که ارائه میده هست یا نکاتی که به ذهنمون میرسه و میتونه باعث جرقه ذهنی مخاطبمون بشه
    در مورد سطح کیفی نقد ها هم باید واقعا به بزرگی خودتون ببخشید چون این شروع کار ما هست و هنوز منتقد درجه یک و داوطلب که تخصصی کار کنه نتونستیم جذب کنیم، دیدگاه شما یکی از بهترین هاست که به امید خدا با مرتب کردن دوباره تحلیلمون در متن اصلی قرار میدیم

  6. سلااااام
    آخه چطور دلتون میاد بچه به این نازی رو نقد کنید.من عاشق بچه رئیسم.حتی یجورایی شده الگوی زندگیم.عکساش رو پروفایلمه اسمش رو ایدیم هست.چند بارم خوابشو دیدم.اونجاش ک میخواد از پیش خانواده اش بره و سوار ماشین میشه هر بار میبینم کلی گریه میکنم.

  7. فقط از خدا میخوام شفا بده?
    خیلی ممنون از نقد هایی ک کردید واقعا استفاده کردیم وعالی یود وممنون از سایت خوبتون و امید وارم همه ب اشتراک بزارن نقد هاشون ?

  8. اصلا کارتون دیگه چیه .چندین دهه پیش مگه کارتون بود؟!خیلی کم و به ندرت ….مردم زندگی شون هم می کردن.

  9. بیچاره اون کودک پاک و معصومی که این فیلم و کارتون های هالیوودی رو میبینه.

  10. سلام وقت بخیر. نقد خوب بود و برخی اهداف روشن شده بود اما ظاهراً خیلی بیشتر از این باید بررسی بشه
    موفق باشید

  11. اون متن آخرش رو که فکر کنم به تازگی اضافه کردید خیلی جالب بود اصلا به شباهت داستان شخصیت فرانسیس فرانسیس به رانده شدن شیطان دقت نکرده بودم. ولی اون قسمت توجیه رفتار شخصیت های منفی، مگه ایرادی داره؟

    1. توجیه شخصیت منفی=توجیه شیطان=توجیه بزرگ ترین دشمن بشریت
      شیطان باید توجیه بشه اخه؟

  12. بچه رییس نگو بگو سند ۲۰۳۰
    از اول مطمئن بودم این فیلم شیطانی هست
    وقتی هم که برای بار اول دیدمش خیلی مشکوک بودم
    لطفا فیلم های بیشتری را نقد کنید
    با سپاس

  13. باید عرض کنم این نقد تماما درست و حتی کم هم هست. این دوستانی که نقد داردن به نقد توجه کنند که نقدتون به نقده مگرنه هر عاقلی با دیدن علامات هماهنگ و هارمونیک میفهمه این انیمیشن چندین لایه پنهان دارد. کار نقد این انیمیشن دو سه ساعت ویدیو لازم داره تا تازه ابعاد پنهان ترش و نشانه های بدترش هم رو بشه. اینکه عده ای نقد را با حرفای کلیشه ای توجیه کنند و برچسب خوب بودن کلی به انیمیشن الحادی بزنند عجیب است! الحادی بودن یه اثر حتی در یک سکانس آن کافیست تا امثال شهید آوینی هزاران واکنش و عداوت نسبت به اثر را داشته باشند. عجیب است واقعا توجیه یک اثر الحادی! اثر خوبه و جالبه در ظاهر درست ولی در باطن که توجیه نباید کرد. ترویج کفر اگر زیبا باشد مگر توجیه پذیر است؟!

  14. برای نقد کردن یک اثر از نظر سینمایی مثل فیلم برداری و کارگدانی و جلوه های ویژه و نورپردازی و عملکرد بازیگرها و… باید علم سینما دانست
    برای نقد داستان فیلم و فلمنامه علاوه بر علم سیلما باید تبحری در ادبیات داشت و برای نقدکردن اهداف و نکات پنهان و سبک فکری یک فیلم باید علاوه بر تبحر در علم سینما و ادبیات دست چیره ای در جامعه شناسی و سبک شناسی و آشنایی با فرنگ و نظرات کشور سازنده و آشنایی با کارگردان و نویسنده داشت نه این که به صورت افراطی صرفا با هدف برچسب زدن به فیلم اون رو نقد کرد
    اول از همه باید بدونید فیلم چه سبکی دارد مثل سورئال و رئالیست و ناسیونال و یوسیال و فمنیست و…
    دوم از همه باید با فرهنگ و عقاید کشور سازنده آشنا باشید و دست چیره ای در فرهنگ و ادبیات اون کشور داشته باشید مثل افکار غالب در اون کشور یا ادبیات و کتاب های تاثیر گذار مثل کتاب عهد قدیم شکسپیر و اکمدی الهی و…
    نکته بعد باید بدونید کارگردان و نویسنده و فیلم نامه نویس چه منش فکری دارند و به خصوص بدونید آثار قبلیشون چی بوده و از چه افراد و آثاری تاثییر گرفته برای مثال اگه با فرهنگ آمریکا و اروپا و به خصوص شرق ارپا و جنوب آمریکا آشنا بودید می دونستید که توی فرهنگ آنجا به کودکانشون میگند لک لک ها بچه هارو میارند مثل ایران که خودم ب پسرم وقتی بچه بود میگفتم از بیمارسات آوردیمت و خیلی دیگر از مردم
    اما نکته بعدی چندین ساله که ممبری ها و افراد مردوم دوست و وطن دوست دارند توی کشور میگند سگ جای بچه رو نباید بگیرد در حالی که توی این فیلم با تنظ ملیح و زیبا مسئله دلبستن به سگ هارو نمایش داد و توی سریال بچه رئیس به صورت نمادین دیدیم که سگ و گربه و پرنده با بچه ها رغابت می کردن و همینطور شرکت هاپوها (سگ ها) قصد نابودی و تعطیل کردن شرکت کودک رو داشتن واقعا جای تعجب دارد چرا چیزهای خوب را صم بکم عمی هستید و چیزهای بد از فیلم به شکل تخیلات تولید میکنید توی نقد های دیگرتون هم دیدم فلان صحنه به کتاب عهد عتیق ربط داشته یا حتی موسی (ع) رو بهش توهین کردن بعد اومدید گفتید منظور فیلم ایران و شیعه هست تا وقتی با فرهنگ و ادبیات اروپا آشنا نباشید نمی تونید نقد درست بکنید حداقل نقد اهل علم با فارسی و انگلیسی رو بخونید
    همین انمیشن تو ایران ساخته میشد مردم میگفتن سگ ستیز بوده کارگردان واقعا شجاعت داشته
    این نقد های اشتباه اسمش دوستی نیست دشمنی دانش آموز من وقتی وقت کلاسش رو میگرند میاند میشنند میگند فلان برنامه کودک های مورد علاقت همشون شیطانی و ضد خدا هست و ضد شیعه به یک نتیجه تهش میرسد همه دنیا و مردم دنیا بی خدا و شیطان پرستند و شیطان و بی خدایی پیروزه و خدا شده دِموده و تمام فیلم و انیمیشن خارج مرز ایران ضد خدا هستند.ب لطف آقایان مانند ر.پور دانش آموز جدول مندلیف رو حفظ نیست ولی هزارتا علامت شیطانب حفظ شده که فقط ده درصدشون واقعا شیطانی هستند ‌.بچه در حالت عادی فیلمش رو میبینه ولی وقت نقد غلط میکنید به این نتیجه میرسه انمیشن مورد علاقش ترویج دهنده شیطانه و ممکنه بخواد راه که بهش گفتن تفسیر این انیمیشن اینه رو برد و به این نتیجه برسد تا هزار سال آینده رو فرماسون ها برنامه ریزی کردن و همیشه بدون استثنا به اهدافشون میرسند و مردم و کشور ها هم هیچ اختیاری نسبت به آیندشون ندارند و مرکزیت دنیا بدون برو بد آمریکا و اسرائل هست

    1. ۱- جناب شما اول از همه رو املا و نگارشت کار کن .
      ۲- تمام این بحث های شما جزئیات و فرعیاتی هستند که به همین اصول بالا می رسند و کاری که شما می گویید فقط لقمه دور سر چرخوندنه با عرض احترام به مقام معلمی . ( حتی اگر معلم فامیل شما باشد باز مناسبتی شد برای ادای احترام به این پیشه مهم )
      ۳- قطعا کمپانی های بزرگ هالیوودی در راستای اهداف خود و سیستم سرمایه داری فیلم می سازند نه حتی برای رضای مردم خود و وقتی تبلیغات می کنند که مفهوم خانواده و بچه داری کمرنگ بشه نمیشه ادعا داشت این فیلم دنبال توصیه به بچه داری است هرچند اگه این هدف رو هم داشته باشه در میان اهداف دیگه گم میشه یا به سمت و سویی دیگه میره . ( حتی وقتی آخر فیلم بچه به خانواده برمیگرده باز شمایل یک سرمایه دار رو داره و در بزرگسالی اش هم که رسما یک سرمایه دار پول پرست است )
      ۴- این فیلم بیش از همه در جهت تخریب چهره ترامپ ساخته شد که فارغ از خوبی ها و بدی هاش برای ما خارج از سیستم مرسوم سیاسی و تشریفاتی شده آمریکا از دل همین مردم خودش رای آورد و ناگهان همه دست به کار شدند که آثاری جهت تخریب ترامپ تولید کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *