فیلم سینمایی

نقد و رمزگشایی فیلم American Assassin 2017 (آدمکش امریکایی)

وزیر دفاع ایران بدنبال ساخت بمب هسته‌ای!

فیلم آدمکش آمریکایی (American Assassin) به کارگردانی مایکل کوستا که چندی پیش در آمریکا اکران گردید، بار دیگر “ایران‌هراسی” را به پرده‌های سینما برگرداند تا ثابت کند که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، ذره‌ای برای هالیوود جایگاهی ندارد و علی‌رغم اینکه صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی اثبات گردیده، اما هالیوود همچنان مصمم است که نشان دهد ایران به‌دنبال به دست آوردن بمب هسته‌ای برای از بین بردن مردن دنیا است.

فیلم آدمکش آمریکایی درباره فردی به نام رپ است که می‌خواهد انتقام کشته شدن نامزدش را از تروریست‌ها بگیرد
داستان فیلم آدمکش آمریکایی درباره مرد جوانی به نام میچ رپ (با بازی دیلن اوبراین) است که با نامزد خود به یک سفر تفریحی رفته‌اند و قصد ازدواج دارند؛ در حالی که این زوج لب ساحل دریا در حال تفریح هستند، ناگهان تروریست‌های مسلمان افراطی که شبیه گروه داعش به تصویر کشیده شده‌اند، به ساحل حمله می‌کنند و شبیه حمله تروریستی دو سال پیش در سواحل تونس، شروع به کشتار مردم می‌کنند که نامزد رپ نیز در این حادثه کشته می‌شود. ماجرا در اینجا به چند سال بعد می‌رسد و رپ را در حال آموزش دیدن رزمی و نظامی شبیه فیلم‌های رمبو و فرانکی برای انتقام‌گیری می‌بینیم که در نهایت برای موفقیت بیشتر در کشتن تروریست‌ها، جذب یک تیم مخفی نظامی از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا یعنی سی.‌آی.ای (CIA) می‌شود.

رپ در حال آموزش دیدن رزمی و نظامی شبیه فیلم‌های رمبو و فرانکی برای انتقام‌گیری از تروریست‌ها که در نهایت جذب تیم مخفی نظامی سی.‌آی.ای (CIA) می‌شود
در ادامه داستان از یکی از تاسیسلت هسته‌ای روسیه یک …. یک محموله پلوتونیوم دزدیده می‌شود و قرار است به یک مشتری بین‌المللی فروخته شود تا او بتواند آن را به بمب اتمی تبدیل کند. برخورد با این موضوع به این تیم مخفی نظامی سی.‌آی.ای (CIA) به رهبری استن هورلی (با بازی مایکل کیتون) سپرده می‌شود که رپ نیز عضو این تیم است تا بتوانند این عملیات را خنثی کنند. از اینجا به بعد دیگر نام کشور ایران وسط کشیده می‌شود و جالب آنکه وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح ایران که مخالف برجام معرفی می‌شوند، مشتری اصلی این محموله پلوتونیوم دزدی هستند تا برای ساخت بمب هسته‌ای به منظور نابودی یهودی‌ها استفاده کنند.

فرمانده نیروهای مسلح ایران به نام رستمی که همراه وزیر دفاع، مخالف برجام معرفی شده و مشتری اصلی خرید بمب هسته‌ای به منظور نابودی یهودی‌ها هستند

فیلم آدمکش آمریکایی (American Assassin) که اقتباسی از سری کتاب‌های 15 جلدی با همین نام، به نویسندگی وینس فلین است، نتوانسته رضایت طرفداران جدی فیلم‌های اکشن را جلب کند؛ تهیه‌کنندگان «آدمکش آمریکایی» به‌دنبال ساخت یک فیلم در سطح سری فیلم‌های «جیسون بورن» بوده‌اند، اما سناریو امنیتی ضعیف فیلم‌نامه به همراه صحنه‌های اکشن معمولی اجازه مقایسه شدن با فیلم‌های «جیسون بورن» را نمی‌دهد.

از طرفی دیگر در قسمت ایران‌هراسی اثر مایکل کوستا، با اینکه در انتهای فیلم نشان داده می‌شود که سیستم اطلاعاتی ایران در حال مبارزه با این دو فرمانده خاطی نظامی است، اما این سوژه به همراه دیالوگ‌ها و همچنین پایان‌بندی اغراق شده ضدایرانی، بستری را جهت هرگونه حمله و تهمت زدن و همچنین القای حس بی‌اعتمادی به ایران در طول فیلم فراهم می‌کند، به گونه‌ای که تصویر تنفرانگیزی از ایران به نمایش گذاشته می‌شود و ایرانی‌ها را تروریست‎‌هایی نشان می‌دهد که به‌دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای هستند.

وزیر دفاع ایران (با بازی نوید نگهبان) بدون هیچ کانال واسطه‌ای به محل ساخت بمب اتم در ایتالیا می‌رود تا شخصا آن را از دزدهای بین‌المللی خریداری کند!
البته سناریوی ضدایرانی این فیلم نیز همانند سناریو امنیتی آن ضعف بزرگی دارد؛ به عنوان مثال وزیر دفاع به ایتالیا سفر می‌کند و بدون هیچ کانال واسطه‌ای به محل ساخت بمب اتم می‌رود تا شخصا آن را از دزدهای بین‌المللی خریداری کند! فیلم‌ساز حتی برای این‌که القا کند که ایران رسالت دینی برای نابود کردن اسرائیل و در واقع بشر دارد، یک دیالوگ برای وزیر دفاع ایران اختصاص داده که از فرد فروشنده محموله پلوتونیوم می‌پرسد که آیا شما نماز می‌خوانید؟!

سکانس‌ انتهایی فیلم نیز آخرین تلاش برای ضربه به چهره ایران است؛ آخر فیلم تیم ایرانی خریدار بمب اتم، به‌دست سرباز سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا کشته می‌شوند تا وی بتواند از این بمب برای انتقام شخصی علیه ناوگان دریایی این کشور استفاده کند که در انتها نیز با قهرمان‌بازی رپ جلوی آن گرفته می‌شود؛ سپس بار دیگر چهره فرمانده نیروهای مسلح ایران به تصویر کشیده می‌شود، اما این بار وی در قامت نامزد ریاست جمهوری نشان داده می‌شود که به‌دنبال شروع دوباره برنامه هسته‌ای ایران است و در برابر دوربین‌های تلویزیونی اعلام می‌کند که ما می‌خواهیم آمریکا را نابود کنیم!

تیم مخفی نظامی CIA به رهبری هورلی (با بازی مایکل کیتون) قهرمان اصلی فیلم هستند
منازعه سیاسی آمریکا با ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما ایراد اتهامات مختلف از سوی آمریکا از جمله زدن برچسب تروریسم دولتی به ایران همیشه از ابتدای انقلاب تا کنون در دستور کار مقامات آمریکایی قرار داشته و هالیوود نیز به عنوان یکی از پیاده‌نظام‌های اصلی قدرت نرم آمریکا به‌دنبال اقناع افکار عمومی جهت تایید سیاست‌های آمریکا حرکت کرده است.

توافق هسته‌ای یا همان برجام نیز نتوانست سرعت ساخت محصولات ضدایرانی هالیوود را کم کند و بعد از برجام نیز فیلم و سریال‌های هالیوود مانند «جوخه انتحار»، «سپتامبرهای شیراز»، خانم وزیر، هوملند و غیره نقش اصلی را در دو سال اخیر جهت معرفی ایران و ایرانی به عنوان تروریست‌هایی که برای جهان خطرناک هستند، به عهده داشته و به‌دنبال نهادینه کردن چهره منفور از ایران نزد افکار عمومی هستند.فرمانده نیروهای مسلح ایران در برابر دوربین‌های تلویزیونی اعلام می‌کند که ما می‌خواهیم آمریکا را نابود کنیم!
فیلم آدمکش آمریکایی نیز با این‌که به علت ضعیف بودن نتوانست فروش خیلی بالایی در گیشه داشته باشد و همچنین رضایت منتقدان را برآورده کند، اما به هر حال آخرین فیلم ضد ایرانی هالیوود نیز نخواهد بود و باید منتظر تولیدات بیشتر ضدایرانی هالیوود باشیم.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. آقای مثلا منتقد بهتره از خواب بیدار شی! از ترست هم یه دونه کامنت رو تایید نکردی که قطعا پر از کامنت انتقادی بوده! در تابلو بودن برخی وقایع این فیلم شکی نیست اما واقعیت رو قرار نیست یه فیلم به ما بفهمونه! واقعیت اون چیزیه که داریم می بینیم! نابودی اسراییل از طرف ایران رو این فیلم میخاد به بیننده القا کنه؟؟ القا؟؟!! شعار اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود رو کی رو موشکاش حک کرده؟؟ 40 سال حمایت از فلسطینی که بین خودشون اتحاد ندارن چه نتیجه ای جز هجوم انواع تحریمها به این ملت بدبخت فلک زده که نابودی اسراییل و آزادی فلسطین در برابر مشکلات و بدبختیای خودشون مثه یه جوکه! چوب متحد نبودن اینارو ما باید بخوریم؟؟ چرا آقای رهبر معظم که حرف از رفراندوم برای سرنوشت فلسطین میزنه یکبار از رفراندوم برای سیاست ما در برابر اسراییل و فلسطین صحبتی نمیکنه؟؟ دیکتاتور باید شاخ و دم داشته باشه؟؟ دست بردارین ازین افکار مضحکتون، تو و همفکرانت با دفاع خودت در بدبختی این ملت سهیمین! چه بخوای چه نخوای! چشاتو باز کن!!!

    1. بله. دولت منفور و جعلی اسراییل باید از صحنه روزگار باید محو بشه چون یه دولت تروریست و ادم کشه. و ما از مکتب حسینی اموختیم که باید در برابر ظلم بایستیم حال انکه با 72 تن یاری بشیم یا با دریایی خروشان از انسان های ازاده که امروز این افراد بیش از پیش افزوده میشن. این وعده الهی که هرکس خدا رو یاری کند خدا هم او رو یاری میکند. تروریست های واقعی اونایی ان که بزرگترین بانک چشم دنیا رو با در اوردن چشم های زنان و کودکای بی دفاع درست کردن. تروریست های واقعی اونایین که هنوز 1 سال از به دست اوردن دانش هسته ای نگزشته بود با این دانش زنان و کودکان ژاپنی رو به خون کشیدن.

  2. دوستان بیاین حداقل بینِ خودمون جنگ راه نندازیم … این همه جنگ تو ئنیا هست بس نیست ؟..
    بیاین صلح کنیم یه دنیا به دور از توپ تانک مسلسل و سیاست 🙁 کاش میشد .. !
    ساختنِ یه جامعه ی آرمانی بدونِ اختلاف ….
    قبول دارم جنگ واسه ه بهتر شدنه گاهی ولی به قیمت خونو خونریزی ؟.. 🙁
    حداقل کاش جنگها مثلِ مسابقه ی رالی بود … ماشینها آسیب میددن خراب میشدن نه آدما :(:

  3. سلام من فیلم رو امروز دیدم . در این فیلم تلاش شده کشور ایران رو شبیه دیکتاتوری کره شمالی نشون بدن که هدفش دستیابی به بمب هسته ای و نابودی اسرائیل و امریکاست . آمریکایی ها با ساخت همچین فیلم هایی و اکرانش در تمام دنیا ,ایران رو یک کشور جنگ طلب نشون میدن .

  4. این فیلم قدرت ایرانو نشون داد و بس چرا که تو سکانس اخر فیلم رپ رو پشت سر مرد ارتشیه ایرانی توی اسانسور میبینیم که نشون دهنده اینه که رپ شخص ایرانی نفوذی توی داستانه و همه این داستانا سر این بوده که امریکارو مقصر انفجار هسته ای نشون بده و ایران رو چهره مظلوم و همونطور ک اخر فیلم گفتن محبوبیت برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی برای مرد ارتشی که قراره دوره بعد رییس جمهور بشه!!!??

  5. ای بابا
    هر روز و آخر هر هفته رسما داریم نصف کشور های دنیا را تهدید میکنیم !!
    بر روی در و دیوار شهر هم شده تبلیغات نابودی دشمن .!!
    مگر غیر از این ؟!
    بنظر شما چرا هالیوود و حتی خودمون نمی تونیم فیلمی بسازیم که ایران شبیه کشور های مثل سوئس و کانادا و ژاپن نشون بدن ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *