فیلم سینماییفیلم و سریال

بررسی و تحلیل فیلم The Shawshank Redemption 1994 (رستگاری در شاوشنک)

بهترین فیلم سایت IMDb

تریلر اثر

.

Shawshank Redemption اولین فیلم فرانک دارابانت بود. مخاطبان او و بازیگرش تیم رابینز را نمی‌شناختند و فیلم در گیشه شکست خورد ولی مردم آن را در ویدئو کلوپ‌ها کشف کردند و لذا نسخۀ ویدئویی و دیجیتال آن به فروش چشمگیری رسید و اکنون بهترین فیلم سایت IMDb است که توانسته است با آراء 843,000 نفر از مخاطبان به امتیاز 9,3 از 10 برسد. این فیلم همچنین امتیاز 80 از 100 منتقدان سینمایی را نیز به دست آورده است. رستگاری در شاوشنگ ماجرای اندی دوفرین (تیم رابینز) یک بانک‌دار سابق در اواسط قرن بیستم را می‌گوید که به جرم قتل زنش، حکم ابد خورده و به زندان افتاده است. او ناامید نمی‌شود و به تنهایی راهی برای فرار خود می‌یابد و به سرزمین موعود خود می‌رود. رد (Red) با بازی مورگان فریمن دوست صمیمی او در زندان است.

The Shawshank Redemption (رستگاری در شاوشنک) آی نقد
The Shawshank Redemption (رستگاری در شاوشنک) آی نقد

Shawshank Redemption یک قصۀ صهیونیستی را با زبان تمثیل بیان می‌کند.

در دقیقۀ 122 از فیلم در وقتی که اندی گریخته است، واردِن رئیس زندان که از اندی به عنوان منشی خود استفاده می‌کرد با باز کردن گاوصندوق مخفی خود می‌بیند که اندی دفترکل وی را به عنوان سند خلافکاری‌های او با خود برده و به جای آن یک کتاب مقدس (عهدین) گذاشته است. واردن به عنوان رئیس مسیحی زندان همواره بر تعلیمات کتاب مقدس تأکید می‌ورزید و می‌گفت رستگاری در این کتاب است. دوفرین در آغاز کتاب برای او نوشته است: «واردن عزیز! حق با تو بود. رستگاری در این کتاب است. امضاء: اندی دوفرین» واردن نخ لای کتاب را می‌گیرد و آن را می‌گشاید. صفحه آغازین از سفر خروج (Exodus) باز می‌شود، که دومین کتاب از اسفار پنجگانۀ حضرت موسی(ع) است. در سمت چپ نوشتۀ عنوان این فصل دیده می‌شود و در سمت راست، اوراق کتاب را می‌بینیم که برای جاسازی یک چکش کوچک به طور قالبی بریده شده است. از اینجا است که مقصود سازندگان علن می‌شود.

The Shawshank Redemption (رستگاری در شاوشنک) آی نقد
The Shawshank Redemption (رستگاری در شاوشنک) آی نقد

در واقع اندی دوفرین در Shawshank Redemption تمثیل حضرت موسی(ع) و قوم بنی‌اسرائیل در مصر است و رئیس زندان نیز نماد فرعون، که با خروج او از زندان مخالفت می‌کند. او یک زندانی تازه‌وارد به نام تامی را که شواهدی برای بیگناهی اندی ارائه کرده بود با قساوت تمام کشت تا منشی‌اش را نزد خود نگه دارد. اما اندی با چکش کوچکی که رد برایش آورده بود دیوار زندان را حفر کرد و نهایتاً از طریق مجرای آبی که به رودخانه متصل بود، گریخت. همچنین این مجرای آب تمثیلی است از دریای سرخ که حضرت موسی(ع) از میان آن عبور کرد.

با فرار اندی و انتشار خلافکاری‌های رئیس زندان در روزنامه‌ها، پلیس برای دستگیری واردن به زندان آمد ولی او به جای تسلیم شدن خودکشی کرد. در نهایت معاون او سروان هادلی دستگیر شد. اندی ماجرای فرار خود را برای دوستش رد (فریمن) با نامه شرح داد و همۀ زندانیان او را تحسین کردند. رد نیز که بیشترین تأثیر را از او گرفته بود توانست کمیتۀ عفو را قانع کند که دگرگون شده است. لذا اندکی بعد آزاد شده و به نزد اندی در آن سرزمین موعود رفت، که پیش‌تر آدرسش را به رد داده بود.

کلمۀ «رستگاری» در نام فیلم یک لغت مذهبی و انجیلی است. این فیلم بر اساس داستانی کوتاهی به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ» از استفان کینگ نویسندۀ معروف رمان‌های وحشت و جنایی ساخته شده است. شاید این قصه، غیرمتعارف‌ترین نوشتۀ کینگ باشد. این نویسنده و کارگردان، همچنین در فیلم مسیر سبز (دالان سبز) محصول 1999 نیز با یکدیگر همکاری کردند. دالان سبز با بازی تام هنکس که مکرر از تلویزیون پخش شده است نیز یک قصۀ تمثیلی داشت. یهودیان که حضرت عیسی(ع) را به پیامبری قبول ندارند متأسفانه فیلم‌های زیادی در توهین به آن حضرت ساخته‌اند که از میان آنها می‌توان به اینها اشاره کرد: مسیر سبز/ فرانک دارابانت (1999)، راه رفتن مرد مرده/ تیم رابینز (1995)، پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته/ میلوش فورمن (1975)، لوک خوش دست/ استوارت روزنبرگ (1967)، مرد فیل‌نما/ دیوید لینچ (1980). در تمام این فیلم‌ها قهرمان فیلم یک زندانی است که اندکی از محبت و بلکه ترحم مخاطب را به خود جلب می‌کند و در نهایت کشته می‌شود. این بحث که فرصتی موسّع می‌طلبد را به مجالی دیگر وامی‌گذاریم.

Shawshank Redemption در ده سال گذشته چندین نوبت از شبکه‌های اول و دوم سیما و همچنین شبکه نمایش پخش شده است اما به رسم متداول صدا و سیمای جمهوری اسلامی، دریغ از یک نقد عالمانه که از محتوای تمثیلی فیلم پخش شود.


کامنت های کاربران درباره این مطلب:

بدون نام: ما که صد دفعه این فیلم ها رو دیدیم طوریمون نشد حالا اونا بیان 4 تا نماد هم تو فیلماشون بزارن مگه چه اتفاقی میفته ؟….مثلا ما با دیدن اون نمادها بی ایمان شدیم.

آریا: اخه ادم عاقل اگر می خوای سمبل سازی هم بکنی برو یکم مطالعه کن این فیلم توی imdb بالغ بر ۱۰۰۰۰۰۰ رای داره به عنوان بهترین فیلم دنیا چرا توهم توطیه دارید شماها

کارشناس ادیان: کلیت حرف نویسنده درست است. فصل «سفر خروج» از کتاب تورات، با ماجرای تولد حضرت موسی در مصر شروع می شود و کمی بعد با جدال او با فرعون ادامه می یابد و سپس به خروج پیروزمندانۀ بنی اسرائیل از مصر و مرگ فرعون ختم می شود. زیبایی فیلم در این است که این مسئله را به صورت گل درشت مطرح نکرده و لذا کسانی که با تورات آشنایی ندارند ممکن است این حقیقت را انکار کنند. مطالب دیگری نیز دال بر یهودی بودن اندی وجود دارد که نویسنده از قلم انداخته مانند بانک دار بودن او و همچنین کتابداری او در زندان؛ یهودیان همواره به همۀ ملل جهان فخر می فروشند که ما میراث دار تورات نخستین کتاب آسمانی هستیم. در حالیکه آنها تورات اصل موسی را که از کوه طور آورده بود از دست داده و حفظ نکرده اند.

فیشر: نقد جانبدارانه و غیرمنصفانه ای علیه فیلم رهایی از شائوشنگ نوشتید؛من متأسفم که نگاهتان تا این حد،بدبینانه و منفی است؛این فیلم و مسیرسبز،واقعا فوق العاده و تأثیرگذار است و نسبت دادن این فیلمها به صهیونیسم فقط ناشی از منفی بافی است.

منبع
مشرق نیوز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. جالبه دوستانی که اینها رو خیلی سطحی و ایتدایی رد می کنند و منفی می دن به اینجور تحلیل ها اطلاع ندارند که استیفن کینگ یکی از نخبه ترین و بهترین داستان پردازها هست که این همه اقتباس سینمایی بزرگ از آثارش به خاطر الگوهایی هست که تو داستان هاش استفاده میکنه و مالکان یهودی سینما هم خیلی بهش ارادت دارند. تو غرب خیلی از نویسنده هایی که حمایت هالیوود رو دارند و از آثارشون برای ساخت اقتباس سینمایی توسط کمپانی های بزرگ استفاده میشه در واقع تئوریسن مبانی سیاسی و ایدئولوژیک یهودیان مالک آمریکا هستند و بر طبق ساختاری که این مالکان رقم زدن یک چرخه و مسیر خیلی عالی رو تونستن ایجاد کنن که بهترین و موثرترین بازوی فرهنگی جهان رو بوجود آورده. در مورد این مفاهیم که خیلی جلو چشم نیستند هم توضیحش یکم پیچیده هست و صرفا به خاطر تاثیر روی مردمی که قالبا اینها به چشمشون نمیاد ساخته نمیشن و هدف از این مفاهیم چیز دیگه ای هست و یکجور مستند کردن مبانی استراتژیک هستند

    البته بگم که حق میدم به دوستانی که اینها رو نمیپزیرند چون معمولا خیلی بد گفته شده اینجور تحلیل های محتوایی

  2. در نگاه اول من هم چنین تحلیل هایی رو نمیپذیرفتم اما کنکاش کردن درمورد عوامل سازنده خیلی موضوعات رو مشخص میکنه

    خلاصه بعد از مدتی تفحص تو فیلم ها به این نتیجه میرسید که در فیلم های هالیوودی باید اصل رو بر این بذارید که محتوایی در پس داستان ظاهری فیلم

    حتی اگر مثل فیلم فوق خیلی مهم نباشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن