انیمیشن سینمایی

نقد و رمزگشایی انیمیشن Ice Age: Collision Course 2016 (عصر یخبندان: دوره برخورد)

پایان دنیا نزدیک است...

انیمیشن عصر یخبندان 5 (دوره برخورد) داستان گروهی از حیوانات است که با کشف یک پیشگویی از آخرالزّمان درباره اینکه شهاب سنگی به زمین می خورد و همه را از بین می‌برد به دنبال راه نجاتی هستند.

مقدمه

دوره برخورد، بدون شک، ضعیف ترین قسمت انیمیشن عصر یخبندان است به حدّی که معلوم نیست قرار است، کدام گروه سنّی، مخاطب آن باشند. یک داستان ضعیف و یک راه حلّ عجیب برای رفع خطر از جمله ضعف‌های این قسمت است. قسمت آخر انیمیشن یعنی جیوتوپیا بسیار کسل کننده است. از همه مهم تر اسکرت، سنجاب بامزه ایندفعه چندان هم بامزه نیست و گاهی کارهای جدی می‌کند. اگر دوره برخورد، پشتوانه بعضی قسمت‌های زیبای قبلی خود را نداشت، اصلا به طور جدی دیده نمی‌شد. با این حال، این انیمیشن، حاوی پیامهای زیادی برای مخاطبان خود است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. متاسفانه انیمیشن به شیوه‌های مختلف در پی انکار خالق است.

1. تصادفی بودن خلقت!

ابتدای انیمیشن، سنجاب را می بینیم که وارد یک سفینه فضایی شده و به فضا می رود. او یکی از سیارات را مانند یک توپ بیلیارد به بقیه می زند و سیارات را در فضا منتشر می کند و سبب ایجاد منظومه شمسی می شود! قبل از اینکه انیمیشن شروع شود هم گوینده می گوید فکر می کنید سیارات فکر شده خلق شده اند؟ شاید در اثر یک اتفاق احمقانه باشد! متاسفانه در دوبله فارسی، این جملات مهمل، منعکس شده است. انعکاس این جملات کفرآمیز، اصلا ضرورتی نداشته و مناسب نیست.

اسکرت در حال ایجاد تصادفی منظومه شمسی!

اتّقاقی بودن خلقت در انیمیشن «در جستجوی دوری»

داستان انیمیشن همانگونه که از اسمش پیداست، درباره گم شدن «دوری» است و مارلینِ دلقک‌ماهی و فرزندش به دنبال او می‌گردند. آنها ماجراهای مختلفی را که برایشان پیش می‌آید، پشت سر می‌گذارند تا اینکه یکی از پیام‌های سیاه انیمیشن توسّط دوری گفته می‌شود. او خطاب به هشت‌پا از اینکه هیچ کدام از آنان نقشه‌ای نداشتند و موفّق شدند، صحبت می‌کند و در نهایت تصریح می‌کند: «زندگی بر حسب اتّفاق است!» متاسفّانه این جمله در دوبله فارسی هم به طور مستقیم منعکس می‌شود. برای این انیمیشن، پیام‌های منفی دیگری هم گفته شده که در نقدهای دیگر موجود است.

رد اتّفاقی بودن خلقت

نظریه اتّفاقی بودن خلقت، یکی از مضحک ترین نظریات ارائه شده برای انکار خالق یا انکار خلقت این دنیای بیکران و منظم و زیباست. جالب است که اگر خورشید و زمین، کمی جا به جا شوند، حیات از بین می رود و همه چیز آن باید بر پایه تدبیر و نظم، آفریده شده باشد.

از کسی به قائل به این نظریه است می پرسیم: چرا همه چیز در جهان منظم و برنامه ریزی شده است؟ چطور می شود اتفاقا چند چیز به هم برخورد کنند و چیزی را در نهایتِ دقت درست کنند؟ مثلا یک کتاب را در نظر بگیریم. می شود گفت اتفاقا ذرات جوهر که خود به صورت اتفاقی تولید شده اند به ذرات کاغذ که به صورت اتفاقی از درختان تولید شده اند، برخورد کرده و ایجاد نوشته کنند و نوشته ها به صورت منظم حروف را تشکیل دهند و کلمات و جملات را بسازند و در نهایت جلدی هم به صورت اتفاقی به آن بچسبد و یک کتاب را تشکیل دهند!؟ خصوصا اگر آن کتاب، یک کتاب علمی باشد. همین را درباره این جهان بگویید.

به این داستان، دقت کنید:

«پادشاهي منکر خدا وزيري موجد داشت هر چه وزير برايش استدلال توحيد و خدا شناسي مي کرد اثري نداشت تا اينکه بدون اطلاع پادشاه دستور داد در مکاني خوش آب و هوا قصري با شکوه و جالب ساختند و انواع و اقسام درختان ميوه و گلهاي مختلف در آن قرار دادند روزي پادشاه را به بازديد قصر دعوت نمود، پادشاه بسيار خوشش آمد و پرسيد مهندس و بناهاي اين قصر چه کساني هستند؟ وزير گفت: پادشاها! اين قصر هيچ مهندسي و سازنده اي ندارد ما ناگاه ديديم اين قصر اينجا پيدا شده است پادشاه گفت مرا مسخره مي کني مگر ممکن است چيزي در عالم خودش بوجود بيايد؟ وزير گفت اگر ممکن نيست اين قصر کوچک بدون سازنده باشد چگونه ممکن است اين جهان بزرگ با همه عظمتش از آسمان و زمين و درياها و آنهمه موجوداتي که در آنهاست بدون آفريدگار باشد پادشاه متنبه شد و بر وزير آفرين گفته و خداشناس گرديد.»

و باز خطاب به طرفداران نظریه تصادفی بودن خلقت می گوییم:

چطور شما از تولیدات یک کارخانه، پی به برنامه ای که کارخانه دار برای تولیدات خود کرده می برید و نمی گویید تصادفی است یا اینکه می فهمید حتما کسی به یک نرم افزار برنامه داده تا بتواند یک برنامه کامپیوتری را بسازد اما به عنوان مثال، برنامه ریزی موجود در تخم مرغ و شکل دادن جوجه، خلقت یک شکل انسان و نظم دقیق اعضای بدن، مؤنث و مذکّر بودن و … و ساختار زییا و منظم منظومه شمسی را تصادفی می نامید؟ آیا دست، پا، سر، قلب، کلیه و… را دیده اید که چگونه هر کدام به انجام وظایف خود مشغولند؟ آیا درباره دنیای درون سلول، تحقیق کرده اید؟ شما همه اینها را دیده‌اید اما امان از هوای نفس، قدرت طلبی، تعصب و… .

حتّی اگر منکران خلقت، تصادف را توجیه کنند باز این سؤال مهم خودنمایی می‌کند که بالاخره خلقت از کجا شروع شده است؟ برای تصادف و اتفاق، باید چیزی در جهان باشد تا مثلا در اثر تصادف، چیز دیگری به وجود بیاید. آن مادّه اولیه از کجا به وجود آمده است؟ سؤال یادشده هیچ وقت از طرف منکران خالق، پاسخ داده نشده و نخواهد شد. بالاخره باید یک موجود فرامادی نامحدود را بشناسند و به آن ایمان بیاورند.

2. پیشگو و رهبر مردم در آخر الزّمان

انیمیشن اگر چه درباره دسته‌ای از حیوانات است، ولی با مشاهده خصوصیات انسانی که دارند مانند صحبت کردن، تعقّل و… می‌توان آن را بر جامعه انسانی تطبیق کرد. چیزی که انیمیشن، زیاد بر آن تأکید می‌کند، کلیدواژه «آخر الزّمان» است. به هر حال، قرار است شهابی به زمین بخورد، پس عمر حیوانات به آخر رسیده است. حالا که فهمیدیم آخر الزّمان شده، چه باید بکنیم؟ در این قسمت «باک» سمور چشم آبی تک چشم که هم‌زمان نماد فراماسون‌ها و انگلوساکسون‌ها است، وارد ماجرا می‌شود و با پیدا کردن یک لوح پیشگویی، ضمن خبر دادن از نابودی قریب الوقوع دنیا، رهبری گروه را برای رفع این خطر بزرگ به عهده می‌گیرد. در حقیقت او یکدفعه از زیر زمین بیرون می آید و مانند «منجی» عمل کرده و همه را نجات می‌دهد! کاری که قبلا در زیر زمین انجام می‌داد یعنی کمک به جانوران و نجات جان مظلومان و ضعیفان. لابد ما هم باید نتیجه بگیریم که در آخر الزّمان، رهبری خود را به دست فراماسون های چشم آبی آمریکایی-اسرائیلی بسپاریم و به پیشگوی آنها که احتمالا شخصیتی مانند «نوستر آداموس» است، گوش فرا دهیم!

باک و لوح پیشگویی

باک در حال رهبری گروه

همه اینها در حالی است که ما اصلا نیازی به پیشگو، لوح آن یا فراماسون ها نداریم. پیشگوی ما خداوند متعال است که همه چیز را می بیند و می‌شنود و مهربان و حکیم است. همو که در قرآن وعده داده است:

«اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم.»

و از طریق پیامبر رحمت(صلی الله علیه و اله) درباره منجی فرموده است: «یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا: زمین را از عدل و داد پر می کند در حالی که از ظلم و ستم پر شده است.»

وظیفه ما اطاعت از این منجی و تقوا(انجام واجبات و ترک محرّمات و دعا برای تعجیل) برای ظهور ایشان است نه منجی ساخته و پرداخته ذهن غربی ها که برای ریاست و حفظ آقایی آنها بر دنیا طرّاحی شده و هیچ کاربرد دیگری ندارد. ساختن این انیمیشن ها و فیلم ها برای تخریب اعتقاد به این منجی است هر چند در تحقق وعده خدا اثری ندارد و خداوند، نورش را کامل می کند اگر چه کافران را خوش نیاید.

3. انکار بهشت

ابتدای انیمیشن، دایناسور های پرنده متوجّه می‌شوند که جهان نابود می شود بعد خودشان را پادشاه جهان نابود شده تصوّر می کنند و آن را به «بهشت» توصیف می کنند.

در انتهای انیمیشن که متوجّه می‌شوند خودشان هم نابود می شوند یکی از آنها می‌گوید: «بهشتی وجود ندارد.»

این جمله مطلق، ایهام داشته دوپهلو است و شامل انکار بهشت و جنّت موعود الهی هم می شود. به هر حال برای کسی که اعتقادی به خداوند ندارد، انکار یکی از متعلّقات ایمان چیز بزرگی نیست.

4. فروکاست حضرت موسی در «باک» و انکار نبوت

اعضای گروه در حال سفر هستند که به یک رودخانه می رسند و متحیّر می‌شوند که چگونه از آن عبور کنند. در این هنگام «باک» در کنار رودخانه می‌رود و شبیه به حضرت موسی(علیه السلام) در فیلم های غربی می‌ایستد و رودخانه بالا می‌رود چرا که «اسکرت» در فضا، اشتباها ماه را به سمت زمین پرتاب کرده و سبب جزر و مدّ شدید و بالا آمدن آن شده است.

پرتاب ماه به زمین توسّط «اسکرت»

فروکاست حضرت موسی(علیه السلام) در «حیوان»

علاوه بر اینکه این قسمت از انیمیشن به دلیل نبوّت حضرت موسی(علیه السلام) بر بنی‌اسرائیل، تأییدی بر مشی اسرائیلی باک است، انکار نبوّت ایشان هم هست؛ چرا که این معجزه الهی را یک حادثه طبیعی قلمداد می‌کند.

5. نقد بدرفتاری پدرزن و مادرزن نسبت به داماد

نقد مزاحم فرض کردن داماد توسّط پدرزن و مادرزن تصوّر اینکه او می خواهد دخترشان را بدزدد و اذیت کردن داماد از نکات مثبتی است که از انیمیشن برداشت می‌شود. «منفرد» و جفتش البته در ادامه متوجّه اشتباهشان شده و او را برای ازدواج با دخترشان آزاد می‌گذارند.

منفرد از دامادش خوشش نمی‌آید!

6. تشویق به تشکیل خانواده

در این قسمت، تقریبا همه شخصیت های اصلی انیمیشن یا تشکیل خانواده داده‌اند یا به طرف آن می‌روند. حتّی «سید» در شرف ازدواج است. دختر «منفرد» نیز با نامزدش ازدواج می‌کند. «دیه‌گو» هم به فکر فرزندآوری است. واقعیت این است که غرب پس از ملاجظه فروپاشی بسیاری از خانواده های جوامع خود به دلیل انحراف‌های اخلاقی، فرار از بار مسئولیت و… خود به فکر تشویق مردم به تشکیل خانواده افتاده است. هر چند ممکن است این تشویق با معیارهای غربی همراه باشد. در قسمت «در جستجوی تخم ها» نیز به در کنار هم‌بودن خانواده تأکید می‌شود.

7. جسم انگاری و انکار خداوند

در قسمت دیگر انیمیشن «کراش» و «ادی» دو موشی که از قسمت دوم به این مجموعه اضافه شده‌اند، حرکتی را انجام می‌دهند که دقیقا مشابه تابلوی شرک‌آمیز «آفرینش آدم» کشیده شده توسّط «میکل آنژ» است.

حرکت دست دو موش

بخشی از تابلوی «آفرینش آدم» اثر میکل آنژ

از نمایی بازتر حتّی طرز نشستن آنها شبیه تابلوی مذکور است. این نقّاشی، خداوند را جسم و به صورت پیرمرد در کنار حضرت آدم(علیه السلام) نشان می‌دهد. بدیهی است که خداوند جسم نیست و هیچ گونه محدودیتی ندارد.

8. بازسازی تصویر «اینشتین»

در میانه داستان که جنگل توسّط ابرهای پر رعد و برق، احاطه می‌شود، دو موش داستان ما دچار برق گرفتگی می‌شوند که یکی از آنها شبیه اینشتین می‌شود.

موش سمت چپ، شبیه «اینشتین» است.

اینشتین

این شباهت، می‌تواند با نماد اسرائیلی ها در انیمیشن و نقاشی ها یعنی «موش» و شایعه طرفدار اسرائیل بودن «اینشتین» در ارتباط باشد. اگر چنین تحلیلی درست باشد، انیمیشن، اینشتین را یک صهیونیست طرفدار تفکّر خود، قلمداد نموده و به گمان خود، او را مدح کرده است!

9. انکار فرشتگان و جهان آخرت

دایناسورها به اشتباه به جای «باک» مادربزرگ «سید» را دستگیر می‌کنند. او که از خواب بیدار شده، اشتباها فکر می‌کند، دایناسور بالدار، فرشته مرگ است و انیمیشن او را شبیه به فرشته به تصویر می‌کشد. امّا پس از مدتی می‌فهد که او یک دایناسور است و این صحنه، وجود نداشتن فرشته را به مخاطب القا می‌کند.

انکار فرشتگان نیز به عنوان یکی از مظاهر قدرت الهی و پیک مرگ پس از انکار خداوند و در نتیجه، انکار جهان آخرت از این افراد، جای تعجّب ندارد. در حالی که ما عبث آفریده نشده و به زودی با مرگ خود به سمت خداوند برمی گردیم تا حساب و کتاب دنیا را پس بدهیم.

10. تبلیغ یوگا و مذهب شرک‌آلود آن

در اواخر انیمیشن، هنگامی که گروه به سمت یک شهاب سنگ حرکت می‌کنند، متوجه می‌شوند که حیواناتی در آنجا زندگی می‌کنند که با وجود سنّ بسیار بالا با تمرین «یوگا» خود را جوان نگاه می‌دارند. تنبل مادّه آنجا را «جیوتوپیا» می‌خواند که ظاهرا به معنای آرمانشهر منعطف و نرم است و اشاره به انعطاف بدنی و ذهنی ادّعایی در یوگا دارد. علاوه بر اینکه محیط اطراف آنها پر از کریستال است و گفته می شود کریستال، سبب آرامش و دورشدن از استرس است. سردسته آنها یک لاماست که یک مربّی یوگاست. او صدها سال عمر کرده ولی جوان به نظر می رسد.

بعد از اینکه کریستال ها توسّط اشتباه «سید» نابود شد، چهره واقعی پیر او را می بینیم:

امّا آیا یوگا فقط یک به ظاهر ورزش جسمی-ذهنی است یا اینکه پشتوانه مذهبی دارد؟ پاسخ این است که یوگا یک پشتوانه شرک آلود دارد و تعجّبی ندارد که انیمیشن به تأیید آن شتافته است. هندوها خدایی به نام «شیوا» دارند که او را اینچنین نقّاشی می‌کنند:

در اینجا مصاحبه‌ کوتاهی را با آقای مظاهری، رئیس موسسه پژوهشی بهداشت معنوی می‌آوریم که خواندنش خالی از لطف نیست:

«یوگا را نمی توان از هندوییسم جدا کرد. تعالیم یوگا بعد آیینی و شریعت هندوییسم بوده بطویکه ریشه آن در متون مقدس این دین آمده است. مظاهری درخصوص اسناد و مدارک گفته هایش با اشاره به “ودا” از کهن ترین متون هندویی گفت: می توان بخش چهارم “ودا” یعنی “اتهروه” را به عنوان ریشه یوگا شناخت و گفته می شود که در این “ودا” لغت نامه ها و نفرین ها و ادعیۀ سحرانگیز زیادی وجود دارد.

مظاهری بیان کرد: “شیوا” یکی از خداییان هندویی است و مجسمه هایش معمولاً به صورت نشسته در حال انجام مراقبه های یوگا دیده می شود و تجسم مؤنث او به صورت الهۀ کالی برای انجام مراقبه های یوگا توصیه می شود.
وی گفت: در اسطوره های دیگر “شکتی” همسر “شیوا”  نیروی خلاق است و به صورت نهفته در درون هر کس وجود دارد. تعالیم یوگا برای این است که “شکتی” از درون فعال شود.
مظاهری تاکید کرد: آیین ها و اعمال یوگا در میان هندوها عمل می شده و در حال حاضر یوگا با مذهب “تانترا” به شدت آمیخته شده و یوگای تانتریک است که امورزه در سراسر دنیا به شیوه های نوین آموزش داده می شود.
رئیس موسسه پژوهشی بهداشت معنوی گفت: عبادات در یوگای تانتریک به سوی پرستش نیروی زنان می رود و آمیزش جنسی به عنوان نیایشی در معبد تن محسوب می شود و به عنوان عبادت با تمرینات ذهنی و تمرکزی همراه است که فرد را کاملاً در یک مسیر جادویی و شیطانی قرار می دهد. به طوری که حتی از کاربرد جادوی سیاه هم پرهیز نمی شود.
البته کسانی که با یوگا آشنا می شوند، در مراحل اولیه آن را به صورت حرکات جسمی می شناسند و ممکن است برای لاغری یا زیبایی اندام و حتی رسیدن به آرامش از آن استفاده کنند، اما به تدریج آن را به عنوان یک ورزش ذهنی و سپس به عنوان یک راه معنوی به کار گرفته و وارد مسیری می شوند که از ابتدا تصوری از آن نداشته اند.» ر.ک: باشگاه خبرنگاران جوان
بنابراین، یوگا دارای یک پشتوانه مذهبی است که شرک و گناه و جادو از مؤلّفه های آن شمرده می‌شود.
مضرات یوگا
جالب است بدانید که یوگا، حتّی از نظر جسمی هم گاهی ضررهایی به همراه خود دارد.
دکتر مهرشید سینکی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد  مایو کلینیک در یکی از اخرین مقالات خود در مارچ ۲۰۱۲  گزارشی از چند مورد شکستگی ستون فقرات به دنبال برخی از حرکات یوگا را منتشر کرده است. این استاد که مقالات و کتب متعددی در زمینه پوکی استخوان دارد نوشته است که علی رغم اینکه ورزش برای پیشگیری از پوکی استخوان مهم است اما برخی از حرکات یوگا که همراه با خم شدن بیش از حد ستون فقرات به جلو است می تواند باعث شکستگی مهره  شود. همچنین برای تجویز نوع ورزش به بیماران نباید تنها به نتیجه تست تراکم استخوان تکیه کرد.

نتیجه

انیمیشن «دوره برخورد» به همراه انیمیشن «در جستجوی دوری» با فرضیه مضحک تصادفی بودن خلقت به انکار خداوند، پیامبران و فرشتگان می‌پردازد. دوره برخورد، همچنین اسرائیل را منجی جهان در آخر الزّمان معرّفی کرده و از نقاشی شرک‌آلود «آفرینش آدم» و ورزش یوگا که دارای پشتوانه انکار خداست، تعریف و تمجید می‌کند. ظاهرا روحیه اسرائیلی اینشتین را -بر فرض پذیرش طرفداری او از اسرائیل- می‌ستاید و به نقد رفتارهای نامعقول پدرزن با داماد و تشویق به تشکیل خانواده می‌پردازد. امید است که سازندگان مؤمن و مسلمان، انیمیشن های توحیدی و مهدوی(عجل الله فرجه) و راهگشا در دنیای امروز را، جایگزین این انیمیشن های شرک‌آلود کنند، ان شاءالله.

منبع
وبلاگ نقد فیلم

نوشته های مشابه

‫27 دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر بابت اینکه نظر گذاشته‌اید.
    اگر دلایل ادعای خود را بیان کنید، نقدی که به این نقد وارد کرده‌اید، مستدل می‌شود و مخاطب می‌فهمد شما دقیقا به چه چیز اعتراض دارید.
    با تشکر دوباره

  2. با سلام . نقد هایی که داشته اید خوب هستند اما مخاطبان بیشتر از این که مشتاق خواندن باشند مشتاق دیدن هستند میتونید با ساختن کلیپ برای نقد هاتون اون رو تأثیر گذار تر کنید . مانند نقد های گروه جنگ اراده ها . سعی تون بر این باشه که به صورت ویدیو نقد کنید تا مخاطب بیشتری جذب بشه . با تشکر

  3. من CD ـشو بخیلی وقته برا خواهرم گرفتم اما هنوز ندیدم 😛

  4. من مدت ها بود که میگفتم عصریخبندان داره خلقت خدا رو دور از شان خدا به سخره میگیره ولی افراد به اصطلاح روشن فکر قبول نمیکردند
    نکته ایی که من هنوز متوجه نشدم چرا از سنجاب همیشه استفاده می کنند برای این کار ؟ و در جوابب اون افراد کخ فیلم های هالیوودی رو بی منظور خطاب میکنند : ما در حال حاضر داریم در دنیای زندگی میکنیم که حتی سلام کردنامون و نوع گفتارمون از سر منظوره چه برسه پروژه عظیمی به اسم هالیوود

    1. باج همه انقد بیکارن که نقشه ی نابودیِ ما رو بکشن :دی

      1. لزوما که همه انیمیشن ها و یا فیلم ها که چنین هدفی رو ندارند. اما خیلی از محصولات هالیوودی با سرمایه عظیم غرب به جهت استثمار جهانیان تولید میشن. اعم از حمله به فرهنگ، ملیت، دین، استقلال و… . این چیزیه که میشه کاملا از محصولاتشون اثبات کرد درست مثل همین قسمت از عصر یخبندان.
        البته شما در پذیرش این امور مختارید.

      2. هدف دارن از این کارا. و اتفاقا تمام کارشون هم همینه، نابودی ما نه، نابود کردن اسلام. هر کاری انجام میدن برای این هدف… هرررر کاری که از دستشون بر بیاد. این جنگ نرمه! ماها باید آگاه باشیم

      3. لطفا یکم تاریخ بخونید
        از نابود کردن صنعت نساجی ایران تا قحطی بزرگ توسط انگلیسی ها
        از انقلاب سفید و نابودی کشاورزی تا جایگزینی توتون و خشخاش و تنباکو به جای محصولات دیگه کشاورزی
        اینهمه در طول تاریخ علیه جون و مال و سفره مردم اقدام کردن
        متاسفانه برخی کور تشریف دارن یا حافظه ماهی دارن یا عمدا چشماشونو بستن و هیچی حالیشون نیست

    2. بله خیلی ممنون
      بله درسته
      در مورد اینکه چرا سنجاب انتخاب شده متاسفانه اطلاع دقیقی ندارم.

      1. سنجاب تو باب اسفنجی هم بود
        احتمالا نماد هفت گناه بزرگ هست.
        تو عملیات آجیلی هم قهرمان داستان یک سنجاب چشم آبی! بود.

  5. سلام من این انیمیشن رو دیدم و چیزهایی توش پیدا کردمکه اگه ببینبد واقعا تعجب میکنید در صورتی که میخواید ببینید به ایمیلم پیام بدید و اینو خظاب به ادمین سایت بگم که این چیزهایی که من پیدا کردم واقعا فوق العادست لطفا بهم پیام بده تا بهتون نشون بدم تا در ادامه تحلیل این فیلم اونها رو هم بیارید چون به نظرم حرفهایی که اینجا گفته شد با کشفیات من در این انیمیشن دو برابر میشه در ضمن جذابیت انا بیشتره

  6. بچهام که تمام قسمت های انیمیشن و دیدن حتی یکبار هم به مسائل اشاره نکردن و فقط دیدشون بیشتر تفریح و خندیدن به کارهای سید بود اتفاقا بیشتر به مسائل مثبت گاهی دقت می کردن مثل عشق بین افراد خانواده علاقه به مادربزرگ بد بودن زورگویی و دروغگویی . من بزرگسالم مطمئنن برای درک دین و زندگی حماقت میدونم به ی کارتون کودکانه رجوع کنم

    1. سلام
      بچه ها ممکنه دقیق متوجه نشن اما تاثیر که می پذیرند نمی پذیرند؟ اگر قرار بود تاثیر نپذیرند سازندگان انیمیشن اینقدر به خودشون زحمت نمی دادن این مفاهیم رو تو انیمیشن جا بدن.

  7. به نظرم نباید انقد توی همه چیز بگردید. توی اون قسمت که رودخانه بالا اومد از پدیده ی جزر و مد استفاده کردن. جزر و مد. و البته این یه انیمیشنه و نباید انقد جزیی بهش نگاه کرد. به نظرم کار شما کاملا اشتباهه. بهش با دید انیمیشن نگاه کنین نه با دید شیطان پرستی.

    1. سلام
      شما فیلم ده فرمان رو هم ببینید حضرت موسی دقیقا اینجوری می ایسته و دریا رو می شکافه. به نظرتون این اتفاقیه؟ اینم اتفاقیه که همزمان با شکافته شدن آب جزر و مد رخ میده؟ اینم اتفاقیه که نویسنده فقط ذهنش به شکافته شدن آب رسیده؟ یعنی مثلا نمی تونست یه کاری کنه یه جور دیگه از آب رد بشن باید دقیقا مثل تصویر حضرت موسی در فیلم ها رد بشن؟ این که دید شیطان پرستی نیست، تطبیق بر واقعیت موجوده.

  8. سلام.ممنون از نقد خوب و آگاهانه تون. این فیلم در واقع انکار خداوند و اجبار کردن مردم جهان به اطاعت از فراماسون هارو هدف گرفته

  9. منم با دیدن این انیمیشن متوجه این همه نشانه فراماسونی شدم برای همین اومدم ببینم چه نقدی بهش شده .
    نظر منتقد کاملا درست هست . البته بنظرم جاداره موشکافانه تر بهش پرداخته بشه .
    بعضی ها نظر دادن که این بحث ها سیاه نمایی هست و این فقط یک انیمیشن هست یا اینکه بچم فقط خندید و هیچ تاثیر منفی روش نداشت .
    میخواستم بگم اولا اینا تو بلند مدت میتونه به بچها جسارت توهیت به مقدسات رو بده . و این رو قافل نشیم که اگه ما مسلمونها متوجه این چیزا میشیم واسه اینه که با منطق غنی اسلامی تربیت شدیم و به این راحتی ها منکر خدا و قیامت نمیشیم ولی اگه از بچگی تو ذهنمون این چیزا رو میکردن هم بازم مقاوم بودیم .. پس بنظر من این هزینه ها رو میکنن که اولا تو جامعه غرب افکار خودشون رو قویا جا کنن و ثانیا بتونن حداقل روی نسل های بعدی ادیان و فرهنگهای دیگه تاثیر بزارن .. پس منتقد در آخر درست اشاره کرد به اینکه باید ما هم انیمشن های قوی برای کودکانمون بسازیم . مرسی

  10. راستش خوب بود. البته قسمت های قبلی این سری هم خالی نیستن. من جمله:
    Ice age 2:
    ۱-توهین به حضرت نوح و طبیعی نشون دادن معجزه بزرگ اون بزرگ مرد. زمانی که کرکس میگه: “یه قایق هست که اگر به اونجا برین نجات پیدا میکنین” و فروکاست اون بزرگوار در یک آرمادیلوی پیشگو!! که دنبال کاسبی از این راهه.
    ۲-اشاره کوچیکی به فرق انحرافی، در صحنه ای که گروهی از تنبل ها، کارکتر “سید” رو میدزدن و اون رو “ملک آتش”!! یا “پادشاه آتش”!! میخونن و ازش بت میسازن!!و در آخر برای دفع کردن بلا اون رو قربانی میکنن!!!
    ۳-و باز هم انکار بهشت. صحنه ای که سنجاب بعد از غرق شدن در سیل، وارد بهشت!!!میشه و ارزوی همیشگیش، بلوط رو اونجا بی پایان میبینه!! اما از اونجا طرد میشه!!! و به هوش میاد و میبینه که سید اون رو از سیل نجات داده!!!!
    Ice age 3:
    ۴-و باز هم رهبری باک تک چشم بر گروه!
    ۵-اشاره ریزی به نظریه تکامل، در صحنه ای که تیرکس مادر میاد تا بچه هاشو از سید بگیره، ماموت ماده میپرسه:”مگه اونا منقرض نشدن؟” و مندی جواب میده :”حتما این یکی قسر در رفته”!!!!
    ۶-توصیف عجیب باگ از دایناسور سفید،”همه چیز را میبیند!! همه چیز را میخورد!!” و توجیه مسخره نویسنده برای فرار کردن باک از دست اون
    ۷-صحنه های زشت جنسی بین سنجاب و سنجاب ماده. حتی در صحنه ای ما اونارو در حال انجام …… میبینیم که البته در نسخه های دوبله سانسور شده. و ترویج بی تعهدی به خانواده وقتی که سنجاب برای بلوطش، سنجاب ماده رو رها میکنه.
    Ice age 4:
    ۸- و باز هم فروکاست نوح (ع) در گوریل ناخدا(گوریله شبیه ابوبکر بغدادی نیست؟!)
    ۹- انتخاب حیوانات دار و دسته ناخدا اتفاقی نیست. از جمله ببر سیبری ماده که در اخر تغییر میکنه و از حمایت ناخدا دست بر می داره!!، شیر دریایی چاق تن پرور، کانگورو و خرگوش!!
    ۱۰-و باز هم تصادفی نشون دادن فرایند دقیق و منظم شکافت قاره ها، در افتتاحیه داستان. و حتی تصادفی نشون دادن فرایند ساخته شدن ابولهول و ۴ پیکره آمریکا، این دو ساخته ذهن و هوش و دست های توانای بشر، این نعمت های خدادادی!
    ۱۱- مجدد اشاره به نظریه تکامل، وقتی که ما یه زرافه گردن کوتاه!! رو میبینیم که با شکافته شدن زمین زیر پاش، با بوته ای که داره میخوره،گردنش دراز میشه!!
    ۱۲-فروکاست حضرت یونس(ع) و معجزه بزرگشون، وقتی که سید توسط نهنگ دست آموز مادربزرگش بلعیده میشه و درون شکمش خیلی ریلکس مثل استخر سونا لم میده!!! و استفاده از این نهنگ برای شکسن دادن ناخدا!
    ۱۳-نمایش آمریکا به عنوان سرزمین موعود و محل نجات، وقتی مندی و دوستانش، تصادفی وارد اونجا میشن(حتی در یه صحنه کوتاه، مجسمه آزادی رو هم میشه دید!!!!) و با یه جماعت سنجاب سرخپوست طور!! برخورد میکنن و در آخر با خانواده شون به اونجا مهاجرت میکنن!!!!!
    ۱۴- در ادامه نکته بالا، وقتی که سنجاب همراه بقیه ی گروه به امریکا میاد و جزیره آتلانتیس!!!!!! رو میبینه و وقتی تصادفا باعث نابودی اونجا میشه، دریا ناپدید و خشکی های آمریکا پدیدار میشه!!!!!

    و البته “چو عیبش همه گفتی هنرش نیز بگوی”:

    ۱- بالا بردن بنیان خانواده، وقتی در طول داستان، ما از اون اکیپ مجردی ۳ نفره به یه خانواده بزرگ و پر شاخ و برگ میرسیم و همیاری این سه نفر در عین مزراقبت از خانواده شون.
    ۲-غلبه بر ترس، در ice age 2 با روبرو شدن دیه گو و مندی با ترساشون.
    ۳-رد برخی سنت های غلط خانوادگی، از جمله مجرد موندن بعد از مرگ همسر و یا طرد شده بودن در صورتی که تا سن خاصی ازدواج نکرده باشه.
    که البته این نکته با شماره ۷، خیلی جور در نمیاد

    1. کاملا درسته چیز هایی که شما گفتید امیدوارم مردم چشم هاشون رو باز کنن و با دید باز به همه چیز بنگرن چونکه هالیوود ماسونی به دنبال سرگرم کردن ما نیست.

    2. عالی . تا حالا به این موارد توجه نکرده بودم و به خاطر توجه به چیزای دیگه توسط آشنایان مورد تمسخر قرار می گرفتم و ازاین کار زده شدم ولی الان دارم ادامه میدم با افتخار .
      ممنون از نظر عالی و درستتون

    3. با تشکر.
      من با مورد سوم و پنجم موافق نبودم و معنای مورد نهم رو نفهمیدم. اگه ممکنه توضیح بدید.

      1. مورد سوم بهشت را به صورت یک فرض ذهنی و اوهام و خیالات نشون میده که در اون همه چی در خدمت بلوط و به تعبیر بهتر شکمیه که سنجاب میخواد
        مورد پنجم هم به موضوع بقا پرداخته و اینکه فقط چیزایی مثل غذا و گرما باعث بقای موجوداته ( حتی انسان )
        مورد نهم هم با اینکه به نظر نمیاد خیلی نماد خاصی باشند اما خدمه کشتی موجوداتی عجیب و متفاوت و ترسناک از جامعه موجود در انیمیشن انتخاب شدند مثل فیل دریایی پرخور و چاق ، خرگوش کوچک و وحشی ، مرغ دریایی جاسوس و …

  11. سلام به نظرم با توجه به این که اکثر نقد های شما درباره تاثیر هایی تو ناخودآگاه و جنگ نرم غیر مستقیم یه مقاله مختص این مورد بنویسید که در گذشته چطور با تاثیر در ما خودآگاه مردم توانستند که عقاید و نظراتشان رو تغییر بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *