نقد و رمزگشایی فیلم 2019 Ford v Ferrari (فورد علیه فراری)
فیلمی بیشتر در ستایش کارخانه فورد آن هم در اوج ورشکستگی این روزهایش!
[box type=”info” align=”” class=”” width=””]
تریلر اثر
فیلم های مسابقات اتومبیل رانی همواره در سینمای هالیوود و
غرب مورد استقبال بوده و از
جمله مهمترین فیلم های ورزشی آنها مانند بوکس و اسب سواری و
راگبی و فوتبال آمریکایی است که
دهها فیلم در طول تاریخ سینما درباره شان ساخته شده و شاید به
دلیل حس قهرمانی و برتری جویی یعنی اساس این ورزش ها باشد
که در قاب دوربین سینمای آمریکا (با ویژگی سلطه طلبی) نشسته اند که در
ترکیب با ایدئولوژی آمریکایی، همان فرمول معروف “Militant Freedom” یا “آزادی میلیتاریستی” را
تشکیل داده که پس از جنگ جهانی دوم و در آغاز جنگ سرد توسط سازمان های نظامی و امنیتی و
اطلاعاتی آمریکا با هالیوود تدوین شد تا برای جنگ سرد فرهنگی با
اردوگاه شوروی سابق، در راستای مفاد آن فیلم ساخته شود.
فیلم “فورد علیه فراری” بازهم داستان واقعی دو اسطوره مسابقات اتومبیل رانی به نام های
کارول شلبی (مت دیمن) و کن مایلز (کریستین بیل) را روایت می کند که
در دهه 1960 با اتومبیل های کمپانی فورد توانستند،
آمریکا را برای اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی به خصوص در دور 24 ساعته
“له مان” فرانسه برنده کنند.
6 سال پیش نیز ران هاوارد فیلمی به نام “هجوم” درباره دو تن دیگر از
اسطوره های اتومبیل رانی، جیمز هانت انگلیسی و
نیکی لائودای اتریشی ساخت که
آن فیلم نیز مورد استقبال تماشاگران آمریکایی واقع شد.
مستندی از آصف کاپادیا به نام “سنا” درباره قهرمان اتومبیل رانی برزیلی هم
چند سال پیش مطرح شد که در
یکی از تصادفات مرگبار جان باخت و فیلم “فورد علیه فراری” را در
میان آثار از این دست می توان مخلوطی از این دو فیلم دانست.
اما فیلم “فورد علیه فراری” را جیمز منگولد ساخته که با فیلم های
“سرزمین پلیس” و “دختر از هم گسیخته” در اواخر دهه 90 مطرح شد و
پس از آن هم فیلم های آشنایی مانند “کیت و لئوپولد” و “هویت” و “روی خط قدم بزن” و
“قطار 10/3 به یوما” و دو فیلم حاشیه ای از مجموعه “مردان ایکس” به نام های “ولورین” و “لوگان” را
طی سالهای 2013 و 2017 جلوی دوربین برد.
نویسندگان فیلمنامه “فورد علیه فراری” برادران “باتر ورث” یعنی جز و جان هنری هستند
( که فیلمنامه هایی مانند”دختر تولد” و “لبه فردا” و آخرین جیمزباند به نام “اسپکتر” را نوشتند)
به همراه جسیون کیلر که مثل آنها معروف نیست.
آنها در داستان واقعی خود و در میانه مسابقه و ملودرام فیلم،
برای اولین بار به ساختار ویژه و طراحی و آزمایشات مختلف اتومبیل های
مسابقه توجه نشان داده
چراکه کن مایلز علاوه بر اینکه یک راننده حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی بود،
یک سازنده و طراح هم به شمار می رفت و اتومبیل مسابقه اش را خود طراحی و
ساخت و آماده کرد که بنا به نوشته انتهای فیلم، این اتومبیل طی سه دوره،
کمپانی فورد را در مسابقات اتومبیل رانی به مقام اول رساند.
به جز این نکته، سایر بخش های فیلم “فورد علیه فراری” تفاوت چندانی با
دیگر فیلم های مشابه نداشته و براساس فرمول همیشگی هالیوود پیش رفته و
خصوصا امسال براساس تم فصل جوایز، یعنی غلبه و طغیان قشر فرودست برعلیه
طبقه فرادست نیز ترکیب شده است. کن مایلز از طبقات پایین جامعه است
که حتی کار درست و
حسابی ندارد و از همین لحاظ مورد سرزنش همسرش قرار می گیرد.
بدهی آنها باعث می شود که حتی گاراژ تعمیرات اتومبیلشان را تعطیل کنند،
جایی که کن شب و روز خود را سر می کرد. او لباس هایش نیز خیلی معمولی است و
از همین روی حتی وقتی انتخاب شده و قرار است
به عنوان راننده فورد، ماشینی را که ساخته در مسابقات “له مان” براند
به دلیل همین سر و وضع معمولی توسط لئو بیپ، مدیر اجرایی
مسابقات کمپانی فورد حذف می شود،
چون به نظر او، کن مایلز در شان راننده مسابقات کمپانی فورد نیست.
اما کن با عنایت و توجه یک فرد از طبقه فرادست به نام کارول شلبی،
بالا می کشد و به مسابقات راه پیدا کرده و
بازی های مهم را می برد تا جایی که در مسابقه آخر، قصد دارد
از فرمان رییس کمپانی سرپیچی کرده و دستور او را نادیده بگیرد ولی براساس تم امسال،
توسط همان طبقه مدیران کارخانه
مهار شده اگرچه تحت ظلم و ستم هم قرار می گیرد.
فیلم “فورد علیه فراری” همچنان دارای صحنه های پرهیجان مسابقه و
رقابت شانه به شانه اتومبیل هاست که در این فیلم برای اولین بار جیمز منگولد به
جز نماهای ایستا و تعقیبی، از نماهای با حرکت معکوس مسابقه هم استفاده کرده و
همچنین از صحنه هایی که اتومبیل ها در کورس شانه به شانه
سعی در خارج کردن رقیب از دور مسابقه را دارند که از
این لحاظ صحنه معروف ارابه رانی فیلم “بن هور”
(1959- ویلیام وایلر) را به خاطر می آورد که گویا به طور خاص آن صحنه هیجان انگیز را
“سرجئو لئونه” در دوران جوانی کارگردانی کرده بوده.
به جز این صحنه، برخی دیگر از صحنه ها و کاراکترهای فیلم “فورد علیه فراری”
هم یادآور فیلم “بن هور” است از
جمله تشابه شخصیت کن مایلز و بن هور که هر دو از شرایطی سخت به
مسابقه رسیده و در شرایطی نابرابر رقابت کرده و هدف ناجوانمردی قرار می گیرند.
اما فیلم “فورد علیه فراری” به طرز شگفت آوری در میان نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم قرار گرفته که
با هیچ استاندارد سینمایی و هنری و حتی ضوابط و قوانین اهدای جوایز آکادمی هم نمی خواند
چرا که در حالی نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم سال 2019 شده که
درهیچ یک از رشته هایی که در واقع پیش نیاز”فیلم برتر بودن”به شمار می آیند
مثل کارگردانی و فیلمنامه و بازیگری و فیلمبرداری
و … نامزد دریافت جایزه اسکار نشده است. این در شرایطی است
که سایر 8 فیلم دیگر نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم، حداقل در یکی از
رشته های کارگردانی یا فیلمنامه و یا هر دو، نامزد دریافت جایزه اسکار هستند.
در واقع فیلم “فورد علیه فراری” با نامزدی در دو رشته تدوین صدا و میکس صدا و
همچنین رشته تدوین، به رتبه بهترین فیلم دست یافته و به طور نامناسبی
در میان کاندیداهای مربوطه قرار گرفته است.
به نظر می آید همان قدرت و سرمایه ای که باعث شده چنین فیلمی بیشتر در ستایش کارخانه فورد
(آن هم در اوج ورشکستگی این روزهایش) با هزینه بالا و
به کارگیری بازیگران ستاره همچون مت دیمن و کریستین بیل، تولید شود،
همان نیز آن را برخلاف استانداردهای سینمایی و حتی ضوابط خود جوایز اسکار،
در میان کاندیداهای بهترین فیلم سال 2019 قرار داده است.