فیلم سینمایی

نقد و رمزگشایی فیلم Moonlight 2016 (مهتاب)

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]تولید کننده: A24 و Plan B        توزیع کننده: A24        امتیاز: 7.6 از 10 – میانگین رای 125,631 نفر        امتیاز کاربران ایرانی: 5.1 از 10 – میانگین رای 1261 نفر        بودجه: 1.5 میلیون دلار        فروش: 55.8 میلیون دلار        برنده اسکار بهترین فیلم-بازیگر نقش مکمل مرد-فیلمنامه اقتباسی کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن-کارگردانی-فیلمبرداری-تدوین-موسیقی متن[/box]

– مهتاب فیلمی در سبک درام و زندگینامه‌ به کارگردانی بری جنکینز است. فیلمنامه آن توسط خود بری جنکینز بر اساس رمان «پسرهای سیاه زیر نور مهتاب آبی به نظر می‌رسند»، به قلم تارل الوین مک کرینی نوشته شده است و تهیه کنندگی این فیلم را بردپیت به عهده داشته است.

– این فیلم داستان مردی سیاه پوست را از دوران کودکی تا بزرگسالی روایت می کند که در شهر میامی و در شرایطی سخت بزرگ می شود.

– جنکینز، قدرت مالیخولیایی جنسی سرکوب‌شده در «کوهستان بروکبک» و «کارول» را با لایه‌های ظریف مردانگیِ در حال رشد در “پسربچگی” در هم آمیخته.

– در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در حالی که نام لا لا لند به عنوان بهترین فیلم خوانده شد لحظاتی بعد ناگهان اعلام شد که اشتباهی رخ داده و جایزه اسکار بهترین فیلم به مهتاب رسید.

– مهتاب با واکنش خیره کننده منتقدان همراه بوده، که احتمالا بخش زیادی از این واکنش ها بخاطر فضای شبه روشنفکری ایجاد شده و حمایت از حقوق همجنسگرایان صورت گرفته است! البته معمولا این سبک فیلم ها با این نوع فرم، منتقد پسند هستند، هر چند که برای مردم جذابیتی نداشته باشند. 


فیلم برای مخاطب عام بشدت کسالت آور هست، ولی اگر خیلی اهل دیدن فیلم های خاص و معناگرا باشید احتمالا تا حدودی از فیلم خوشتان بیاید. ساختار فیلم بصورتی هست که حجم زیادی از ترحم را نسبت به شخصیت اصلی داستان ایجاد می کند و از این ترحم شما در جهت حقوق به ظاهر پایمال شده همجنسگرایان استفاده می برد. در رابطه با تبلیغ همجنسگرایی توسط هالیوود پیشنهاد می کنم حتما نقد بازسازی لایواکشن دیو و دلبر و همچنین انیمشن Storks را در سایت بخوانید.

برخی از نظرات کاربرها در سایت های مختلف:

– مهتاب قطع به یقین یکی از 10 فیلم برتر سال سینمای جهان بود اما با دوبرابر قاطعیت بهترین فیلم سال نبود.مهتاب با دریافت 3 جایزه از 7 جایزه مهم اسکار برنده واقعی سیاسی ترین شب تاریخ اسکار بود.
در سینمای روز امریکا موضوعات مهمی در سطح کلان و با صرف بودجه های هنگفت و برنامه ریزی دقیق اجرا میشوند که سیاستهای کلان دولت وقت/نهادهای قدرتمند و صاحب رسانه(fbi/cia و سرمایه داران یهود)و حتی هنرمندان طراز اول و بانفوذ(مثل اسپیلبرگ،اسکورسیزی،استریپ و..)در جریان روز سینمای هالیوود تاثیر مستقیم دارند و چندین مثال عنوان میکنم تا مطلب اثبات شود:
1)دونالد ترامپ هر چقدر مورد قبول سرمایه داران و بازاریان امریکا است به همان اندازه مورد تنفر هنرمندان است و در مراسم اسکار امسال هر نوع دهن کجی و تمسخری که میشد به وی،انجام شد و اتحاد هنرمندان سیاسی ترین اسکار تاریخ رو سبب شد.
2)در 8 ساله ریاست جمهوری بوش پسر جمعآ 8 فیلم درباره سیاهپوستان ساخته نشد و اگه هم شد اصلآ دیده نشد اما در 8 ساله اوباما به یکباره سالانه در چندین و چند فیلم مهم و اسکاری بطور مستقیم و غیر مستقیم به سیاهپوستان پرداخته شد که میتوان به آثار شاخصی چون پرشس/لینکلن/13 سال بردگی/مهتاب/تولد یک ملت و..اشاره کرد.
3)تا قبل از سال 2000 میلادی جمع فیلمهای همجنسبازی یا همجنس خواهی مردانه در70 سال هالیوود به 10 فیلم هم نمیرسید اما در همین 16 سال اخیر سالانه یک فیلم بسیار مهم و اسکاری ساخته شده است که میتوان به میلک/کوهستان بروکبک/مهتاب و..اشاره کرد اما جالبه بدونید مثلآ شاهکاری مثل کارول که درباره زنان بود کمترین توجه به آن شد در حالیکه از تمام فیلمهای همجنس خواهی با محوریت مردان سرتر و کاملتر بود که قطعا اتفاقی نیست و هدف آن مشروعیت دادن بیشتر به روابط متقابل افراد مذکر است تا مونث.
حالا که مشخص شد فیلمهایی از قبیل مهتاب بر طبق سیاست خاصی ساخته و عرضه میشوند،بپردازیم به نقد خود فیلم که البته فیلمی خوب و تاثیر گذار است.فیلم مهتاب در 3 بخش کاملآ مجزا به زندگی شایرون در کودکی/نوجوانی و بزرگسالی میپردازد که بخش اول بهترین و بخش سوم ضعیفترین میباشد و در هر سه برهه به روابط وی با مادرش/دوستانش/همکلاسی هایش و اجتماع پیرامونش میپردازد.
در کل جهان در یک خانواده فرزندان الگوپذیری بیشتری از مادر میگیرند آنهم به سبب اینکه بیشترین وقت روزانه خود را با مادرشان میگذرونند تا با پدرشان و اگر خدای نکرده مادر هر مشکلی داشته باشد(اعتیاد/منحرف جنسی/بد دهن و عصبی/منزوی و..)باید برای آینده آن فرزند ترسید و آینده اسف باری براش متصور شد که یا بسیار ضعیف و ترسو بار می آیند یا بسیار پرخاشگر و خطرناک وقبل از این فیلم همچنین رابطه ی ترسناک و منجر به فاجعه رو در مانیاک(با شاه بازی الیجاه وود)دیده ام و شایرون بخاطر مادری معتاد و منحرف جنسی از تمام همجنس های مادرش هم نفرت پیدا کرده و بهمین دلیل منطقی و حساب شده با هیچ جنس مخالفی رابطه نداشته و ندارد و به سمت همجنس های خود کشانده شده است.
در مجموع مهتاب اثر حزن انگیز و بسیار تلخ و واقعی است که باید برای درک بیشتر ظرافتهای اون یا سیاه پوست بود یا شرایطی مشابه شایرون رو تجربه کرده باشید که قطعآ اونوقت این فیلم تبدیل به بهترین فیلم زندگیتان خواهد شد اما علیرغم تمام فاکتورهای مثبت فیلم از فیلمنامه،بازیها،کارگردانی،فیلمبرداری و.. شخصآ هرگز نمیتونم قبول کنم که مهتاب از سکوت/ستیغ اره و حتی اله و اگر از آسمان سنگ ببارد،فیلم بهتر و کاملتری است هرگز اما همانطور که در اول متن گفتم اونرو یکی از 10 فیلم برتر سال(بین رتبه 6 الی 10)میدونم و دیدن اونرو توصیه میکنم.(متاسفانه هنوز لالالند/ورود/منچستر کنار دریا رو ندیده ام).موفق،شاد،سلامت و سربلند باشید

– تمام تعریف و تمجیدهایی که از فیلم شده و جوایزی که گرفته به خاطر تم آن (دست گذاشتن روی همجنسگرایی، مشکلات سیاهپوستان، مواد مخدر و …) است. فیلم چه حرفی برای گفتن داشت؟ به شخصه فکر می کنم ضعیف ترین فیلمی است که در دو دهه اخیر اسکار بهترین فیلم را گرفته. ریتم بسیار بسیار کند و کسالت آور. سکوت های اعصاب خورد کن. کل فیلم را می شد در 5 دقیقه خلاصه کرد. به عنوان یک بیننده حرفه ای فیلم (و نه یک هنرمند یا نقاد) واقعا به سختی تحمل کردم تا فیلم به پایان برسد. همینطور نمی دانم به چه دلیل باید ماهرشالا علی اسکار بگیرد بابت ده دقیقه بازی ای که هیچ اتفاقی در آن رخ نمی دهد و هیچ کار خاصی جز کمی صحبت با شایرون انجام نمی دهد. بازی او را با بازی سایر برندگان در سالهای اخیر مقایسه کنید.یعنی انقدر کفگیر هالیوود به ته دیگ خورده؟ نه! اینها تماما سیاسی کاری است. او مسلمان و سیاهپوست است پس باید اسکار بگیرد در این دوره اسکار که تماما سیاسی بود. تنها بازی درخورد توجه در فیبا بازی هریس در نقش مادر شایرون بود که به ویژه در فصل پایانی قابل توجه بود

– با دیدن این فیلم تقریبا دو ساعت زجر کشیدم و فقط بخاطر اینکه اسکار بهترین فیلم را برده بود نگاهش کردم که ببینم چی میشه
نه نقطه اوجی داشت و نه هیچ جذابیتی
کسل کننده بود انگار داشتم یه پیام بازرگانی دو ساعتی را می‌دیدم
ولی بازیها و فیلمبرداری خوبی داشت

– چرا فیلمهایی که همجنسگرایی داره اینقدر از طرف مراسم ها و منتقدین تحویل گرفته میشه؟؟ (همین فیلم.آبی گرم ترین رنگ است.کنیز.کوهستان بروکبک و…)

– هالیوودی ها امسال دست به کار جالبی زدند… برای این فیلم مزخرف کلی جایزه ریختن به پای سیاه پوست ها که بگن ما تبعیض نژادی نداریم ( در حالی که این کار خودش یه جور تبعیض نژادیه ) بعد از طرف دیگه رییس جمهورشون اقای ترامپ میاد نژاد پرستانه ترین فرمان ها رو امضا میکنه … ملت بامزه ای هستند . بعضی وقت ها از ما ایرانی ها هم بامزه تر میشن …

– اکثر فیلمهایی ک با مضمون همجنسگرایی بوده از نظر فیلم نامه و اجرا عالی بوده بنابرین توهم جای داورا بودی نظرت همین بود

– یه نگاه به کتابهایی که خود آمریکایی ها درباره جنایات تغییر فرهنگ جنسی که فروید و کینزی در آمریکا ایجاد کردن بندازین بد نیست.پیشنهاد میکنم مستند بازگشت گمورا رو ببینید.

– به همون دلیلی که فیلم های اصغر فرهادی اسکار میگیره .

واقعا اون فیلم فروشنده ارزش اسکار داشت ؟؟ کلا سیاسی بازی

– اکثر این جوایز برای اینه که اون فیلم بیشتر دیده بشه
اصلا اسکار که دیگه معروف شده به سیاسی بودن

– درامی آرام و بی چالش،اثری که شاید اگر بازی سیاستها نبود روی اسکار رو هم به خود نمیدید اما حالا به لطف افعال خشونت بار پلی.س امریکا،تونسته اسمی برای خودش دست و پا کنه و چندین نامزدی کسب کنه.
لب کلام ،فیلمی نیست که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشه،تنها انتقال درد سیاه پوستان بود که باید امسال هم روایت میشد بلاخره. همین

کاملا این نامزدیا تحت تاثیر قتل سیا پوستا بود ینی برای دلجویی بود بیشتر

– کلا اینجور فیلما سفارشی هستن و سیاپوست بودنشونم به نوعی متفاوت بودنشونه
دقت کردین سریالا تو این 6سال اخیر همشون یه مورد همجنسگرا داشتن!

– من گفتید که تبلیغ همجنسگرایی نیست فقط داره وضعیت بد جامعه رو‌نشون میده
رفتم سریعا یک بار دیگه با دقت دیدم
این فیلم مصداق بارز تبلیغ همجنسگرائیه
این عوضیا طوری تر و تمیز ساخته بودند فیلم رو که هر جنبده ای ببینه همسجنگرایی یک مزه ی دیگه براش پیدا میکنه

– اصلا در حد اسکار نبود . دیگه همه میدونیم امسال چقدررر اسکار سیاسی بود . یه فیلم خیلی معمولی بود . واقعاااا کشدار و کسل کننده بود نمدونم واقعا ماهرشا علی چرا اسکار گرفت. نمدونم واقعا چرا انقدررر به این فیلم بها دادن اما میدونم اتفاقات سیاسی و ترامپ خیلی تاثیر داشته . دوتا سیاهپوست جایزه گرفتن دوتا مسلمون جایزه گرفتن کاملا معلومه هدفشون چی بوده

– این همه تعریف از این فیلم ولی واقعا یه فیلم معمولی بود البته چون در مورد سیاهپوستان و البته همجنس گرایی بود باید سروصدا هم بکنه یکیش به خاطر حوادث پارسال و اینکه بگند ما نژادپرست نیستم در حالی که هالیوود 100 درصد نژادپرسته یکیش هم ازارزش های هالیوود

– هر چی بیشتر از فیلم میگذشت تعجبم بیشتر میشد چرا این فیلم انقدر بهش پرداخته شده در حالی که در بهترین حالت یه فیلم معمولی به حساب میاد تا اون جایی که رسید به قضیه همجنسگرایی شخصیت اصلی و فهمیدم این همه هیاهو و سر و صدا فقط به خاطر پرداختن به دو تا سوژه است که مورد علاقه صاحبان سینماست : همجنس گرایی و سیاهپوستان!

 

[box type=”note” align=”” class=”” width=””]۰۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۱:۱۰ ایلیدان سلام خدمت مدیر سایت خواستم بپرسم به نظر شما علت اصلی گرفتن اسکار این فیلم چی بوده؟ ۱۸ تیر ۹۶، ۰۸:۳۲ پاسخ: سلام. با اطمینان میگم که اسکار از سیاست های آمریکا پیروی میکنه و بشدت سیاسی هست، نه به این معنی که به فیلم های ضعیف به ناحق اسکار میده، بلکه هر سال فیلم های سفارشی خیلی قوی رو توسط کمپانی های فیلم سازی و کارگردان های معروف دنبال می کنند و پس از ساخته شدن، تو اسکار حسابی تحویلشون میگیرند، به خاطر همین اگر فیلم هایی که اسکار میگیرند شاهکار نباشند ولی حداقل میشه گفت فیلم های خوب و خوش ساختی هستند. یک مثالم بزنم که 2017 مستند کوتاه کلاه سفیدها که درباره جنگ سوریه بود اسکار گرفت، بعد اسکار داد همه در اومد چون القاعده بهشون تبریک گفت بابت اسکار و یک عالمه فیلم هم از اینا تو اینترنت وجود داشت که کلاه سفیدها مردم عادی رو میکشند و بالای سر کشته شدگان جشن میگیرند!!! نقد The White Helmets رو توی سایت گذاشتم، دوست داشتید یک نگاهی هم به اون بیتدازید ۰۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۲۴ saeed نقد خوبی بود ۰۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۰۱ ایلیدان سپاس از مدیرر گرامی سایت با آرزوی گسترش روز افزون سایت خوبتان ۰۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۱:۰۴ navid اولا همجنس باز نه دگرباش. دوما با دیدن این فیلم و امثالش کسی گرایش جنسیش عوض نمیشه که انقدر هیجان زده شدین. خودتونم خفه کنیین دگر باشان جزی از تمام جوامع هستن و این موضوع هم انتخاب خودشون نیست. ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۰۲:۱۴ amir به ما چه که تو از این فیلم خوشت نمیاد. اگه هیجان مینای برو ژانر اکشن ببین. بخدا اصم اگه بدونی ژانر چیه؟. آخه تو چی سرت میشه که فیلم خوب و بد چیه؟. آدم های احمق و مذهبی تماس امثال شماست که کند زدن به سینما و ایضا به دین خدا. مسلمان نمای بیشرف ۸ مرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ پاسخ: با فحش و توهین فقط شخصیت خودتونو کوچک میکنید، آیا اون 1261 نفری که تو تاینی موویز به فیلم 5.1 دادن هم احمق و مذهبی بودن؟ دلیل نمیشه که چون از نظر افراد محدودی مثل شما فیلم قوی بوده بقیه هم باید همین نظرو داشته باشند ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۱۰ Saba من فیلم رو دوست داشتم این قدر محو فیلم بودم که متوجه نشدم ۲ ساعت چه طور گذشت و واقعا روم تاثیر گذاشت به نظرم این خیلی کم لطفی که فیلم رو به “فقط دست گذاشتن رو مسئله سیاهپوست ها و همجنسگراها” متهم کنیم اینا همه ی فیلم و دلیل اسکار گرفتنش نبود ولی خب ظاهرا همین برای یه سری ریسیت و هوموفوب کافه تا اون طور که باید فیلم رو ارزشمند ندونن و قضیه رو ربط بدن به سیاسی و سفارشی بودن فیلم ها و اسکار[/box]

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در رابطه با ماهرشالا علی کاملا مخالفم. اگه فکر میکنید که بازی شیستگی نداشت باید کار رو یکبار دیکه ببینی. من به عنوان یک بازیگر مات و مبهوت بازی آنی و لحظه ای اون شدم. اکت و میمیک صورت وحشتناک خارق العاده بود و یک شخصیت کاملا تیپیکال از یک انسان سیاهپوست تقریبا مایه دار تقریبا گانگستر بود. لبخند ها، نگاه ها، حرکات دست و حتی اون مثلا تیکی که در خودش داشت یعنی همون بیرون اوردن زبونش هم بسیار طبیعی عمل کرد. باگرفتن اسکار ۲۰۱۹ در فیلم کتاب سبز هم میشه فهمید که چرا این بازیگر اسکار گرفته. بخاطر هنر

  2. یکی از بهترین هایی که دوبار دیدمش، در کودکی شارون پدر یکی از بهترین هایی که دوبار دیدمش، در کودکی شارون پدر حضور نداره، مادر معتاد هست و روابط متعدد جنسی دارد و حضور پسربچه را بعنوان یک هویت مردانه مکررا نادیده گرفته و حتی او را ک.و.ن.ی خطاب میکند، از مادر و اولین زن زندگیش متنفر است ، در بحرانی ترین شرایط روحی ش، مادر هویت جنسی پسر را میشکند ، از شدت اسیب روانی مادر خود به قهرمان زندگیش پناه میبرد … مرد مواد فروش! خشم سرکوب شده، عزت نفس نداشته، درد و غم در شارون نوجوان کاملا مشهود است. او تازه متوجه گرایشات جنسی خود است و بخاطر فشارهای اطرافیان و جامعه حتی قادر به ارضای طبیعی ترین نیاز خود نیست و حتی در بزرگسالی نیز هیچ رابطه جنسی را تجربه نمیکند! شارون با وجود چنین مادری قطعا نمیتواند دل به محبت زنی ببندد ، و درست زمانی که در هیجانات و شاید محبت رابطه تازه کشف شده ش با دوست خود است که از او ضربه روحی میخورد، شارون از تنها دوستش کتک میخورد ، و این اغازی برای بی اعتمادی عاطفی و جنسی شارون است.
    در بخش انتهایی فیلم، یک شارون متفاوت می بینیم مرد قوی هیکل و عضله ای که در تضاد اشکار با روح رنجور و سرکوب شده اش است، شارونی که بقول خودش ” خود را محکم ساخته است” و چقدر درد دارد این جمله! و چقدر میشه در باب این فیلم صحبت کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *