نقد و رمزگشایی فیلم A Monster Calls 2016 (هیولایی فرا میخواند)
[box type=”info” align=”” class=”” width=””]توزیع کننده: Focus Features امتیاز: 7.5 از 10 – میانگین رای 34,654 نفر امتیاز کاربران ایرانی: 7.8 از 10 – میانگین رای 627 نفر بودجه: 43 میلیون دلار فروش: 43.4 میلیون دلار[/box]
– A Monster Calls یک فیلم در ژانر فانتزیِ تاریک محصول مشترک آمریکا و اسپانیا و به کارگردانی خوان آنتونیو بایونا است. فیلمنامه بر اساس رمانی با همین نام که در سال ۲۰۱۱ توسط پاتریک نس نوشته شده است، به نگارش درآمده و خود پاتریک نس این وظیفه را بر عهده داشته است. هیولا فرامیخواند با استقبال منتقدان رو به رو شد و نقدهای ستایش آمیزی دریافت کرد.
– استفادهی توامان بایونا از جلوههای ویژه لایواکشن و انیمیشن کاغذی رویکردی فوقالعاده است بطوریکه این عنوان را به یکی از جذابترین فیلمهای سال در بخش دیداری و تصویری تبدیل کرده است.
– صداپیشگی لیام نیسون برای درخت از نقاط قوت فیلم می باشد.
داستان فیلم:
کانر اومالی (لوئیس مکدوگال) پسربچهای تنها و غمگین و منزوی است که زندگیش با مشکلات ریز و درشت بسیاری گره خورده است. پدر و مادر او از هم طلاق گرفتهاند و مادرش مدتی است که به سرطان مبتلا شده است. کانر بخاطر عجیب بودن و متفاوت بودنش مدام در مردسه اذیت میشود و از قلدرها کتک میخورد. تنها سرگرمی کانر فقط نقاشی کشیدن است که استعداد ذاتی آنرا از مادرش به ارث برده است. بعد از مدتی کانر برای خلاص شدن از این وضعیت اسفناک در ذهن خود هیولایی مخوف به شکل یک درخت خلق میکند که هر شب در ساعت ۱۲:۰۷ دقیقه نیمه شب به دیدنش میآید و برای او داستانهایی عجیب تعریف میکند. گرچه این ملاقاتهای شبانه و عجیب ابتدا یک ترفند ذهنی برای فرار از مشکلات شخصی کانر به نظر میرسد اما طولی نمیکشد که کانر دربارهٔ هویت واقعی درخت غول پیکر و اتفاقات تلخی که برای مادرش افتاده است دچار شک میشود و با خود فکر میکند که شاید این رؤیای به ظاهر عجیب واقعیتی عجیب تر باشد.
– در حالی که فانتزیهای بسیار کلیشهایتر و سطحپایینتری مثل «کتاب جنگل» (The Jungle Book) و «بیافجی» (The BFG) خیلی بیشتر از حقشان فروختند و مورد توجه قرار گرفتند، «هیولایی صدا میزند» به عنوان یکی از شگفتانگیزترین فانتزیهای سالهای اخیر که نه، به عنوان یکی از بهترین «فیلم»های سالهای اخیر بیسروصدا روی پرده رفت و فراموش شد. بگذارید در یک جمله تکلیف خودم و خودتان را با فیلم روشن کنم: «هیولایی صدا میزند»، «هزارتوی پن» جدید سینماست.
– بایونا همان کسی که با فیلم ترسناک اسپانیاییزبان «یتیمخانه» (The Orphanage)، یکی از متفاوتترین آثار ترسناک هزارهی جدید را ساخته و بعد با فیلم فاجعهای «غیرممکن» (The Impossible) نشان داد که توانایی به دست گرفتن و کنترل با اعتماد به نفسِ صحنههای بزرگ را نیز دارد. بایونا که پروژهی بعدیاش دنبالهی «دنیای ژوراسیک» است، تمام نشانههای لازم برای تبدیل شدن به یک کارگردان شناختهشده و تازهنفس را دارد.
– فیلم دربارهی جواب دادن به هیولایی است که صدایمان میزند. دربارهی اینکه شیاطین و هیولاهای درون ما بخش جداییناپذیر و مهمی از وجودمان هستند که بهتر از هر چیزی دیگری حقیقت را بهمان نشان میدهند. دربارهی جواب دادن به هیولایی که صدایمان میزند.
– روایت داستان همچنین این احتمال را مطرح میکند که ممکن است این هیولا چیزی فراتر از تخیلات یک پسربچه باشد. شواهد زیادی برای این ادعا وجود دارند اما همانند سرزمین جادویی اُز نمیتوان دربارهی هیچ چیزی به قطعیت سخن گفت.
– «پاتریک نِس» نویسنده و «جیم کِی» تصویرگر برای رمان «هیولایی فرا میخواند» که در سال 2012 به چاپ رسید، جوایز زیادی را کسب کردند. کارگردان فیلم «جی. ای. بایونا» (که فیلم سخت و پساسونامی «غیرممکن» را در کارنامه دارد) ، برای این که بتواند کار هردوی آنها را پوشش دهد تصمیم گرفت از جلوههای ویژه لایواکشن و انیمیشن کاغذی بهره ببرد. نتیجه بسیار جذاب از کار درآمده؛ شباهتهایی با فیلم «هزارتوی پن» اثر گیلرمو دلتورو به چشم میخورد ولی به نظر من “هیولایی فرا میخواند” احساسات مخاطب را بیشتر به چالش میکشد. متاسفانه فیلم تشابهاتی سطحی با «غول بزرگ مهربان» اثر ناامیدکنندهی اسپیلبرگ نیز دارد که به نظر میرسد به دلیل بازاریابی بیشتر است. اما این دو فیلم بسیار با هم متفاوتند؛ تنها شباهت آنها را میتوان در رابطه بین هیولا و یک بچه دانست.
تحلیل اثر:
شباهت های مفهومی با فیلم The Fountain آرنوفسکی را می توان در این اثر پیدا کرد و پرداخت به مرگ و درخت حیات بخش (استعاره از درخت کابالا) را می توان مورد بررسی قرار داد، با خواندن مقاله نقد The Fountain که در وب سایتمان قرار دارد می توانید خیلی از جواب های بنیادی و ریشه ای را پیدا کنید.
منابع کمکی: ویکیپدیا – زومجی – نقد فارسی