بررسی و تحلیل بازی Tomb Raider 2014 (تامب رایدر)
یکی از شخصیتهای شناخته شده در تاریخ بازیهای ویدیویی، به طور حتم شخصیت لاراکرافت در سری بازیهای تامب ریدر است. جدیدترین قسمت از این سری، یک شروع و تولدی دوباره برای فرانچایز بود. پس از خرید استودیو Eidos Interactive در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت ژاپنی اسکوئرانیکس، کار ساخت این بازی که بعد از عرضهی Tomb Raider: Underworld شروع شده بود، با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. این بازی همانطور که گفتیم شروعی دوباره برای این سری بود و به اصطلاح «ریبوت» شد
داستان بازی
سری بازیهای Tomb Raider به عنوان یکی از عناوین چند قسمتی و قدیمی حوزهی بازیهای ویدئویی مشهور و شناخته شده است. قرار گیری شخصیت زنی که بر خلاف روحیهی قالب بانوان، به جنگ و مبارز و حرکات آکروباتیک میپردازد همراه با جذابیتهای جنسی او برای مخاطبین بازیها سرگرم کننده و یا به بیان بهتر غفلتزا بود. این سری بازیها آنچنان در نظر مخاطبین جذاب و پر طرفدار شد که چند فیلم هم بر این اساس ساخته شد که از بازیگر مشهور هالیوود یعنی آنجلینا جولی، برای ایفای نقش لارا کرافت استفاده شد.
حرکت این سری پس از عرضهی آخرین قسمت از آن یعنی Tomb Raider: Underworld دچار توقفی شد که بیشتر به علّت پایان یافتن سیر حرکت این سری بازیها بود. این که سازندگان دیگر نمیدانستند، لاراکرافت را این بار دنبال کدام مأموریت و کدام ماجرا بفرستند و جذابیت را دوباره به این سری بازگردانند.
تا اینکه استودیوی کریستال داینامیک مسئولیت ساخت عنوانی جدید از سری را برعهده گرفت و برای آماده و چیره شدن به این سری بازی کوچک و آرکید لارا کرافت و نگهبان نور(Lara Croft and guardian of light) را طراحی و عرضه کردند که میزان استقبال و فروش این قسمت بسیار خوب ارزیابی شد.
همزمان با این پروژه سازندگان بازی ساخت قسمت جدیدی از بازی یعنی Tomb Rider 2011 را در دستور کار قرار دادند و در نمایشگاه E3 همان سال، پیشنمایشی از بازی را به مخاطبین نمایش دادند. سازندگان این بار قصد پرداختن به چگونگی ورود لارا به دنیای بی رحم دزدان و قاچاقچیان، اشیای قیمتی را داشتند، و اینکه لاراکرافت جوان که یک دانشجوی محقق و تاریخشناس چگونه به کاوشگر مقبره تبدیل میشود، بازی با چاشنی تیراندازی، پریدن و عبور از موانع، شکار و … مخاطبین را سرگرم میکند.
1. ماجراجویی در جهان: در این عنوان باز هم لارا کرافت در نقش مارکوپولو، فرانسیس دریک و یا کریستف کلمبی جدید سوار بر کشتی همراه با همراهانش در پوشش یک خبرنگار قصد دارد تا به Yama-taikoku در ژاپن سفر کند، که طوفان دریایی باعث از بین رفتن کشتی او و دوستانش در این جزیره میافتند و او مجبور است تا دوستانش را نجات دهد و از جزیره فراری دهد. این اتفاق باعث میشود که او به قدمت بناهای تاریخی و آثار کهن این جزیره و عده ای که قصد دزدیدن این آثار دارند، پی ببرد. او به عنوان نماد سرزمینی در پی دفاع از خود و همراهانش بر آمده و آنها را تا جایی که توانایی دارد حفظ میکند و در این راه خودش هم دچار مصدومیتها و جراحتهای بسیاری میشود.
2. صحنههای غیر اخلاقی: استفادهی سازندگان بازی از جذابیتهای جنسی لارا کرافت در این قسمت به مراتب به نسبت بازیهای گذشته کمتر شده امّا همچنان وجود دارد. دشمنان چند مرتبه به قصد تعرض به او نزدیک میشوند که یکی از مراحل نخستین بازی در مورد، واکنش لارا به یکی از این تعرضهاست.
3. فمینیسم: هر چند سازندگان به این مسئله اشارهی مستقیمی نداشتند امّا لارا به عنوان یک قهرمان زن که نجات بخش دوستان و همراهانش است و بدون اتکا به دیگران خود را از میان مشکلات و خطرات رها میکند، رگههایی از فمینیسم را به نمایش میگذارد.
4. خون و خشونت: شکار کردن در این قسمت به بازی اضافه شده و رفتار لارا در شکار حیوانات و انسانها تشابه بسیاری دارد که این قضیه را به ذهن مخاطب میاندازد که بین این انسانها و حیوانات تفاوتی وجود ندارد و وقتی روبروی او قرار میگیرند هر دو دسته میبایست از میان برداشته شوند.
جای چنین بازیهایی با چنین شخصیتهایی در میان بازیهای ساخته شده وطنی احساس میشود که شخصیت اصلی بازی به دنبال اکتشاف، جهانگردی و ماجراجویی به مناطق دیگر سفر و یا هجرت میکند.
ممنون بابت نقد
خواهش میکنم، ممنون که مطالعه کردید
نقد چند جانبه و خوبی بود. تشکر