نقد و رمزگشایی انیمیشن Soul 2020 (روح)
انیمیشن «روح» به درستی بیان میکند که جرقه و بهانه زندگی با هدف و غایت آن فرق دارد اما هدف را مفهوم سست و کممایهای مانند لذت در لحظههای زندگی معرفی میکند که قبلاً در امتحان معنازایی برای زندگی مردود شده است.
[box type=”info” align=”” class=”” width=””]
تریلر اثر
جو از اینکه میبیند مرده است دیوانه میشود و تمام تلاشش را میکند تا به زمین بازگردد تا برای اجرا حاضر شود اما تنها مسیری که میتواند او را به زمین بازگرداند الهام بخشی به روحی است که هنوز به دنیا نیامده و برای اینکه بتوانند وارد جهان مادی و خاکی شوند نیازمند جرقه و دلیلی برای به دنیا آمدن است.
نمایی از «روح»
این بستر دراماتیک باعث میشود تا ما با مسأله مهم معنای زندگی روبرو شویم. جو گاردنر در نهایت بعد از فراز و نشیبهای بیپایان به زمین بازمیگردد و همراه با گروه جاز اجرا میکند اما بعد از آن با یک مسأله بزرگ روبرو میشود: آخرش که چی؟ او کلی سختی به جان میخرد، رسماً نظم عالم را به هم میریزد و از جهان بعد از مرگ به دنیای خاکی بازمیگردد و خود را بیچاره میکند اما آخرش میفهمد که باز هم دچار بیمعنایی است و هدفی که گویا دنبالش بوده است این نیست.
او میفهمد که جرقه زندگی با هدف زندگی فرق دارد. شاید نواختن پیانو، بازیگری، چهره علمی شدن، موفقیتهای تجاری بتواند بهانههایی برای زندگی کردن باشد اما هدف نیست. زیرا اگر آنها را هدف زندگی طرح کنیم در نهایت به پوچی میرسیم.
نمایی از «روح»
برای اینکه این مسأله به درستی تبیین شود نگاه مختصری داریم به مسأله افعال و غایت. تمام افعال و حرکات ما دارای هدفاند حتی حرکات سهوی ما و یا به قول معروف «همین شکلی ما» نیز دارای هدف سادهایاند. اما افعال و کارهای مهم ما دارای هدف روشنیاند مانند تحصیل برای اینکه استاد دانشگاه بشویم یا کار میکنیم تا بتوانیم ازدواج کنیم. اما به باور برخی از روانشناسان و فلاسفه جدید زندگی کردن خودش صرف این غایات نیست بلکه زندگی برای همین لحظاتی است که در آن هستیم و باید از آن لذت ببریم. این تفکر با عنوان زندگی در لحظه بیشتر شناخته شده است همان جمله معروفی که روی قوطیهای پپسی نیز دیده میشود: Live The Moment
جو نیز می فهمد که حتی اگر در اوج نوازندگی پیانو نیز باشد و مثل او روی زمین نباشد باز هم این هدف ارزشمندی برای زندگی نیست. جو این را زمانی می فهمد که شماره 22 با چیزهای بسیار ساده و کودکانهای برای زندگی کردن راضی میشود و خود هم به معنای زندگی را در نواختن به عنوان هدف زندگی پیدا نمیکند.
نمایی از «روح»
«روح» تا اینجای کار را به درستی عمل کرده است اما بعد از اینکه به ما با داستان جالبش به درستی میگوید که جرقه زندگی و منبع الهام با هدف زندگی تفاوت دارد، هدف را صرف لذت بردن از زندگی، سرخوشی و شادکامی و به طور مؤکد لذت بردن از زندگی در لحظه میداند.
اما آیا زندگی در لحظه نیز هدف و غایت ارزشمندی برای زندگی کردن در این دنیا است؟ آیا الزاماً تمام افرادی که خودکشی میکنند یا حداقل دچار یأس فلسفی میشوند از زندگی لذت نمیبرند و به تعبیر روشنفکرانه و دهانپرکن «روح» در لحظه زندگی نمیکنند؟ به نظر نمیرسد که چنین باشد زیرا بسیاری از انسانهای متمول و مشهور دنیا که از زندگی تمام لذت را بردهاند و بارها و همیشه در لحظه زندگی کردهاند نیز خودکشی کردهاند و یا از رنج بیمعنایی برای زندگی رنج میبرند.
دقیقاً همین مسأله است که سارتر فیلسوف اگزیستانسیالیستی فرانسوی را دچار یأس و رنج میکند. سارتر میگوید که زندگی و حتی وجود انسان در این دنیا نه علت دارد و نه دلیل و حضور او هیچ توجیه قانعکننده و ضرورتبخشی ندارد. برای همین حال او از این دنیا و زندگی به هم خورده است و رمان «تهوع» را از همین رو ساخته است. البته او در نهایت هنر و آفرینش هنری را تا حدودی فلسفه و غایتی برای زندگی کردن معرفی میکند.
ساتر فیلسوف فرانسوی
جالب این که کاراکتر انیمیشن «روح» که دقیقاً هنرمند و نوازنده است با تفکر ساتر مخالف است و هنر را راه نجات معرفی نمیکند بنابراین روح به نوعی از ساتر و تفکر او رد شده است و غایت و معنای زندگی را در همان زندگی در لحظه جستوجو میکند.
اما لذت بردن از خود زندگی و در لحظه زندگی کردن پوسته بسیار باریک و شکننده و حساسی دارد که میتواند هر لحظه شکسته شود و برای همین تکیهگاه خوب و مطمئنی برای فلسفه زندگی نیست. چیزی که انسان را برای زندگی راضی میکند و آن را ارزشمند میکند اهداف و غایات متعالی و بلندی است که حضور انسان در جهان را توجیه کند.
روح با اینکه درباره روح انسان برای پیدا کردن معنا است خالی از توجه به حقیقت روح و مبدأ آن است. شاید نه نتوان الزماً این فیلم کمدی و نشاطآور را ضد دینی خواند اما قطعاً همسو با اندیشه دینی و حقیقتجویانه نیست. تفکری که در جستوجوی تعالی باشد و آن را در مضامین بلند و عالی جهان تمنا کند. روح تنها برای یک روح بیمار که تلخیها او را در بر گرفته است و در جستجوی اندکی خوشی باشد مانند یک مسکن مفید است. نسخه روح علاوه بر این مطلب چندان جدیدی را ایفا نمیکند زیرا فلسفه شادکامی و لذت از زندگی قرنها قبل توسط اپیکورسیم (حداقل به معنای مصطلح آن) نیز بیان شده است و یا هدونیسم توسط آریستیپوس شاگرد سقراط نیز به شکل دیگری آن را بیان میکند.
نمایی از «روح»
«روح» را با نگاه انتقادی میتوان چکیده و خلاصه فلسفه زندگی بر پایه فرهنگ اومانیستی و آتهئیستی خواند که هدف زندگی را برای یک فرد به خود تمایلات و لذت برمیگرداند که معلوم نیست چه فرجامی را در پی داشته باشد؟ زندگی در لحظه دقیقاً مانند همان چند جرعه پپسی نوش جان میشود و تمام؛ اما بعدش چه؟
مشتاقان و شیفتگان «روح» مراقب باشند که این انیمیشن را سرلوحه زندگی خود قرار ندهند و آن را سرمشقی برای کودکان معرفی نکنند.
زیاد هم این حرف درست و دقیق نیست
،
چون لذت رو در کمک به دیگران می دید نه صرفا لذاتی که برای خود فرد هستند .
سلام
هردو بود…هم لذت خود هم لذت دیگران
اگر شما مفهوم اشعار خیام را فهمیده باشید می توانید مفهوم سهل و ممتنع این شاهکار را درک کنید اینکه انسانی که با هدف های فانی خودش را از معنای زندگی دور کرده بود و ناگهان می فهمد هدفش از زندگی نه آمال و آرزوهای سطحی اش بلکه چیز مهم تری هست دیگر دست به گناه و خطا نمی زند چون هر لحظه از زندگی برایش مهم و باارزش است و نمی خواهد از دستش بدهد و جالب است با موضوعی متناقض یعنی مرگ به همچین نتیجه مهمی می رسد
چیزی که در نوشته های امیر المومنین علی علیه السلام هم به وفور دیده شده است
سلام،ممنون از نظر شما
این آشغال ( دیزنی و پیکسار ) ساختند معلوم افکار صهیونیستی توش هست
واقعا انتظار چی داشتید از یه شرکتی که از ( اسرائیل ) حمایت مالی میکنه
تمام آثار ( دیزنی = DISNEY ) برای منحرف کردن بچه ها هستند
حاجی راجب بازی سفیر عشق هم نقد بزار
سلام،ممنون از نظر شما🌹گیم پلی رو دیدم و خیلی عالی بوده و واقعا هوش مصنوعی بازی بهم چسبید!….ولی از نظر داستان و روایت ها چون بازی نکردم نمیدونم چه خبره!…البته در آینده نزدیک سعی میکنیم تحلیلی ازش داشته باشیم.
یکی از نکات جالب انیمیشن ها و کلا ساخته های جدید هالیوود توجه دادن به چین و حتی تبلیغ عرفان های شرقی است عرفان هایی که خدا را دور زده اند و مدل مورد علاقه غرب هستند! هر چند اینجا اشاره خیلی کوچکی است ولی در انتهای این انیمیشن روح موردنظر در انیمیشن در شرق آسیا (احتمالا چین) فرود می آید. انیمیشن رایا و آخرین اژدها هم از انیمیشن های جذاب امسال بود که دیدنش را توصیه میکنیم
بسیار عالی و دقیق ولی به یک نکته اشاره نکردید آن هم تبلیغ خیلی کوچک در مورد همجنسگرایی بود که البته از انیمیشن های پیکسار هم انتظار می رفت. در اون قسمت انیمیشن که جو و 22 برای اولین بار داخل کشتی می روند، شخصیت های داخل کشتی خود را معرفی می کنند و یکی از آنها می گوید “بدن با یک جنیسیت دیگه در پالاوانه” اگر به توجیحات همجنسگرایان ارجاع کنیم آنها می گویند خدا در جنسیت ما دچار اشتباه شده (مثلا از نظر روحی زنم ولی توی بدن یک مرد به همین دلیل تمایل به ارتباط با مردان دارم). ظاهرا استودیو های هالیوودی در پی قبح ریزی برای این اختلال جنسی اند حال چه در فیلم های سینمایی چه در انیمیشن های کودکان(نسل بعد). کاری که در انیمیشن های مثل ONWARD و TOY STORY4 هم شاهد آن بودیم.
سلام
از سایت تون دیدن کردم و از تفکر، ایدئولوژی و هدف سایتتون خوشم اومد. می خواستم تقاضای همکاری در سایتتون رو بدم چون از نظر من سایتتون خیلی جای کار داره و هنوز خیلی ضعیفه مخصوصا در حوزه انیمه و انیمیشن. تعریف از خود نباشه اما کم و کسری در حوزه نقد و بررسی این مدلی ندارم و بعضی از نقد هام حتی از مال شما و چند تا از سایتهای دیگه کامل تره( مخصوصا در حوزه انیمه). رزومه کاری یا تحصیلات مرتبط ندارم اما از نظر خودم می تونم مفید واقع بشم. با آیدی ایتا تون هم ارتباط گرفتم اما هنوز جوابی به من ندادن. می خواستم این تقاضای همکاری بنده رو قبول کنید و برای شروع کار بنده رو راهنمایی کنید.
التماس دعا
ممنون بابت حسن نیتتون. در بخش تماس با ما با آیدی h.abdollahi.k در ایتا و یا در جی میل ارتباط بگیرید.
سلام به نکات جالبی اشاره کردین اما خواستم چند نکته دیگه به تحلیل انیمیشن اضافه کنم:
۱-گنجاندن مفهوم تناسخ در طول انیمیشن که به لحاظ فلسفی روح انسان و حیوان باهم متفاوتن و نمیتونن در کالبدهم قراربگیرن! علاوه براینکه هویت مستقل هر موجود ایجاب میکنه صرفا یک جسم داشته باشه
۲-طبق نظر اثر روح انسانها پیش از تولد معلوم میشه قراره چیکاره بشن و استعدادشون چیه و علاقشون ذاتیه. دقیقا برعکس تفکر اگزیستانسیالیست ها که معتقدن حین به دنیا اومدن هیچکس هویتش معلوم نیست و باید اونو کسب کنه. و باز جای نقد و بررسی داره که واقعا هویت انسانها از پیش تعیین شده یا خود انسانها اونو میسازن؟
۳-یه نکته بارز دیگه رواج ارتباط با ارواح و احضار روح و… بود که جالبه از بین هر دین یا گرایشی یک نمونه کارکتر ساخته بود که جا داشت درباره این مطلب بیشتر صحبت کنید.
۴-یه نکته ای که خیلی مهمه ولی فراموشش میکنیم به دلیل عادی شدن در انیمیشن ها اینه که مثل خیلی از آثار دیگه خدا هیچ جایگاهی توی انیمیشن نداشت و حتی نگهبانان عوالم که آدم رو یاد فرشته ها میندازه به نوعی احمق جلوه داده بود که خیلی راحت می شد پیچوندشون!
خوب شروع کردی اما آخرش درست جمع نشد . نقد ناقصی بود