فیلم سینمایی

نقد و رمزگشایی فیلم Enola Holmes 2020 (انولا هولمز)

قهرمانی که برای نجات انگلیس وارد صحنه شد

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

تریلر اثر

.
[/box]

فیلم‌های زن سالارانه جدید سرکوب‌ها و خشم‌های خورده شده زنان روز آمریکا را التیام می‌بخشد و البته در مسیر منافع این کشور جهت می‌دهد.

فیلم «النا هلمز» یک سینمایی زن محور با مخاطب سن نوجوان و جوان است. قهرمان فیلم «اِلُنا هلمز» خواهر شرلوک هلمز است که برای حل معمای فیلم وارد یک ماجراجویی پرهیجان می‌شود.

قهرمانان زن در فیلم‌های هالیوود عموماً از جنس ابرقهرمانان مارولی یا زن‌های جسور جاسوس، خبرنگار، دانشمند، سیاست‌مدار و یا ماجراجویی است که با تکاپو و جسارت‌ها و قهرمان‌بازی‌ها «کانون تحولات» یک اتفاق و رخداد در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری و حتی سیاسی قرار می‌گیرد.

فیلم‌هایی مانند تماس با بازی جودی فاستر در فضای علمی، گنجشک سرخ جنیفر لارنس و ساعت نیمه شب جسیکا چستین در تم جاسوسی، بانوی آهنین مریل استریپ در تم سیاسی و… که در آنها قهرمان زن جایگاه بالاتری از قهرمانان مرد دارد.

سینما , فیلم , هالیوود ,
نقد و رمزگشایی فیلم Enola Holmes 2020 (انولا هولمز)

زن شگفت انگیز با بازی گد گدوت اسرائیلی

قهرمانان مرد حتی فیلم‌های ابرقهرمانی مانند بتمن عموماً با داستان‌هایی ساختگی و خیالی نهایتاً اشاره به یک مسأله اجتماعی و سیاسی دارد و درصدد نقد یا تبلیغ آن است. اما قهرمانان زن عموماً یا با ماجرا و داستانی واقعی و بسیار مهم مرتبط‌‌اند یا اگر هم مانند فیلم «النا هولمز» داستانی خیالی دارند آن را به یک ماجرای واقعی سیاسی و اجتماعی گره می‌زند و جایگاه زن را اینگونه از قهرمانان مرد نیز بالا می‌برد. در این دورنما، ما بزرگ‌ترین قهرمانان مرد را شاگردان زن‌های قهرمان فیلم‌ها باید ببینیم.

اما این سویه فمینیستی در فیلم النا هلمز نیز جالب است. قهرمان جوان کاوشگر زن، در پس ماجراجویی برای یافتن مادر گمشده‌اش و حل این معما، سر از ماجرای مجلس اعیان انگلیس درمی‌آورد! مجلسی که در صورت جایگزین شدن یکی از اعضا با دیگری در یک قدمی اقدامات و مسیری قرار می‌گیرد که با چشم‌انداز بلند بریتانیای کبیر و اشراف آن در تضاد است. اینجا است که با قهرمانی اِلُنا تک فرزند مقتول اشراف در مجلس به صحن راه پیدا می‌کند و با رأی به سیاست‌های اشراف، آرمان‌های بریتانیا را نجات می‌دهد.

سینما , فیلم , هالیوود ,
نقد و رمزگشایی فیلم Enola Holmes 2020 (انولا هولمز)

نمایی از فیلم النا هلمز

سوژه‌ای حساس و بکر که حتی خود شرلوک هلمز هم در خواب نمی‌دید که روزگاری خواهرش در جای او چنین قهرمانی شود و بتواند جایگاه منیع او را بعد از سالیان سال تصاحب کند. رسماً گویا شرلوک در این مدت پی بازی بوده است و باید مدال طلای بهترین کاراگاه‌ انگلیس را به خواهرش برای نجات کشور داد.

النا باهوش، جسور، مهربان، خلاق، شجاع است و تنها مانند «زن شگفت انگیز» لباس زرین ندارد و رویین تن نیست و نمی‌تواند پرواز کند. البته او هم مانند «گَل گَدوت» و دیگر زنان قهرمان سینمای هالیوود، در ظاهر تلاش می‌کند تا جذابیت‌های زنانه را همراه با دیگر عناصر قهرمانی خود ترکیب کند تا مشخصه‌های یک قهرمان زن را داشته باشد و برای دیگر زنانی که داعیه قهرمانی دارند، نسخه‌پیچی کند.

سینما , فیلم , هالیوود ,
نقد و رمزگشایی فیلم Enola Holmes 2020 (انولا هولمز)

پوستر فیلم النا هلمز

دعب هالیوود برای نجات جایگاه زن در جامعه ابزارانگار و ضد زن مهم است. هرچقدر متن جامعه غربی برخلاف آنچه که در بوغ و کرنا می‌دمد علیه زن و جایگاه مهم او در خانواده است و بیشتر وسیله ارضای هوس‌ها و شهوات است و با عنوان عطای آزادی به او آزادگی و شرافت را از او گرفته است، هالیوود تلاش می‌کند تا مرهمی باشد بر این زخم و با پرداخت قهرمانانه به زنان جایگاه آنان را ترفیع بخشد تا با این رویه سوپ آپ اطمینانی باشد بر خشم فروخورده زنانی که صبرشان از این تبعیض جنسی لبریز شده است.

سینما , فیلم , هالیوود ,
نقد و رمزگشایی فیلم Enola Holmes 2020 (انولا هولمز)

مادر و دختر مشغول تمرین کاراته

سیاست‌مداران غربی می‌دانند که تکانه‌های سیاسی و انقلاب‌ها و جنبش‌ها چقدر از زنان متأثر است و در صورتی انقلاب و جنبش سیاسی و اجتماعی پیروز می‌شود که زنان حامی آن باشند. انقلاب اسلامی ما در سال 1357 نیز بدون زنان میسر نبود و جملات رهبر نهضت آن نیز مؤیدش است.

حضور زنان در اتفاقات آمریکا بعد از قتل سیاه پوست آمریکایی نیز بسیار چشمگیر بود و تمام اینها به مثابه هشدارهایی برای رؤسای کاخ سفید و بزرگان آن بود. هالیوود در این سکانس برای چرخش دیدگاه و نگرش وارد عمل شده است و با پرداخت به موضوعات زن سالارانه و ترسیم جایگاه قهرمانی آنان در مسیر ملی-میهنی و ایدئولوژیک تلاش می‌کند تا زنان امروز غربی را برای منافع و متامع خود نگه دارد و از انقلابی شدن آنان جلوگیری کند.

جالب‌تر آنکه فیلم‌هایی مانند النا هلمز که با مخاطب نوجوان و جوان ساخته شده این جهت‌گیری را از سنین پایین‌تر شروع کرده تا روند مطلوبش را آینده‌نگرانه‌تر آغاز کرده باشد.

منبع
حمید صنیعی منش

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. کلا چه در انولا هلمز ۱و۲ بیشتر تاکید در نشان دادن و بلد شخصیت زنانه بود و نکته خاصی در فیلم دیده نمیشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *