مقالات و مطالب مفید

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

آمارها حاکی از وجود اختلاف معنی‌دار در زمینه رشـد شناختی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی، بهداشتی، جسمی و جنسی کودکان خانواده‌های تک والد با کودکان خانواده‌های دو والد واقعی است. در این گزارش، به بررسی نقش هالیوود در ترویج «خانواده تک والدی» می پردازیم.....

جالب است بدانید پدر باراک اوباما، همسر و فرزند خود را در حالی که باراک 3 ساله بود، ترک کرد. پس از جدایی پدر در زمان نوزادی، آنجلینا جولی نیز با مادر خود زندگی کرده است. تام کروز، هالی بری، ساموئل ال جکسون، مارلین مونرو، جک نیکلسون، جودی فاستر، آل پاچینو، جان لنون و بسیاری دیگر از هنرپیشگان هالیوود، وضعیتی مشابه را داشته و به خاطر ترک پدر، با مادران خود زندگی کرده اند. خانواده تک والدی، اکنون به بخشی از جامعه غرب بدل گشته. تک والدی، نه تنها در پرده سینما، بلکه زندگی واقعی هنرمندان آن را نیز در بر می گیرد. در این مقاله به نقش هالیوود در فرهنگ غرب خواهیم پرداخت.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

بحران خانواده در غرب

پس از انقلاب صنعتی و ورود به عصر مدرن، در غرب خانواده تحت تأثیر عوامل مختلف اهمیّت و جایگاه سابق خود را از دست داد. این مسئله، بسیاری از رهبران جهان صنعتی را نگران کرد. با انحراف جوامع از هنجارهای طبیعی، خانواده در معرض آسیب های جدّی قرار گرفت. ازدواج و خانواده در ایالات متحده و سایر کشورهای مدرن غربی، در دو نسل گذشته تغییراتی اساسی شامل کاهش ازدواجهای رسمی، افزایش طلاق، زندگی مشترک بدون ازدواج و تولد فرزندان نامشروع و … داشته است. در این مقاله قصد پرداختن به بحران خانواده در جوامع غربی را نداریم. قصد داریم به چگونگی بازتاب خانواده در هالیوود و نقش آن در برخورد با این مسئله بپردازیم.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

رسانه و خانواده

روشن است که خانواده مهمترین و اساسی ترین واحد اجتماعی است. از منظر قرآن کریم، خانواده تامین کننده یکی از نیازهای حیاتی بشر یعنی آرامش می باشد. به عقیده رهبر انقلاب، پایه و سلول اصلی در یک جامعه، خانواده بوده و خانواده سالم، لازمه پیشرفت در جامعه است. وجود آیات و روایات بسیار در خصوص اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده و راهکارهای عملی برای حفظ و تحکیم بنیان خانواده، حاکی از جایگاه و ارزش والایی است که این دین الهی برای آن قائل است. البته نه تنها دین اسلام بلکه سایر ادیان وحیانی نیز با وجود اختلافات طبیعی بین ادیان در موضوعات گوناگون، بر مسئله خانواده تاکید داشته و در آموزه های خود بدان پرداخته اند. از این اشتراکات می توان نتیجه گرفت که ازدواج سالم و تشکیل خانواده پایدار، امری فطری است. خداوند آن را جهت رشد و رسیدن به کمال برای انسان مقرر کرده است.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

یکی از اهداف اصلی رسانه ها برای نفوذ و تاثیرگذاری، خانواده ها هستند. خانواده ها عمیقا تحت تاثیر رسانه ها قرار می گیرند. هالیوود به عنوان یکی از بزرگترین غولهای رسانه ای از آغاز پیدایش خود تا کنون، موضوعات گوناگونی را دستمایه ساخت فیلم قرار داده و پیچیدگی های بیانی آن، روز به روز بیشتر شده است. اما در تمام این سالها، یکی از موضوعات مهم آن، نهاد خانواده بوده است. او دیدگاه ها و تعاریف خاص خود را در مورد خانواده به مخاطبین ارائه می دهد. تولیدات سینمایی و تلویزیونی بسیاری وجود دارند که تصویری مخدوش و نابهنجار از خانواده ارائه کرده اند. کارشناسان اجتماعی با تاکید بر نقش مهم سینما در اخلاق خانواده در مورد اثرات منفی فیلم ها بر خانواده ها هشدار می دهند. آخرین نمونه آن، نگرانی مردم و کارشناسان نسبت به واقعه های تیراندازی در ایالت آمریکا و تاثیر فیلمها و سریالها بر رواج این گونه خشونت ها می باشد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

خانواده تک والدی

خانواده تک والدی یا تک سرپرست، انواع مختلفی دارد که برخی از آنها همواره و در هر فرهنگی به طور عادی وجود داشته است. خانواده ای که یکی از والدین آن بر اثر فوت یا طلاق رسمی حضور نداشته و پدر یا مادر به تنهایی با فرزندان خود زندگی می کند. اما برخی دیگر از اشکال خانواده های تک والدی، مولود تمدن مدرن غربی و سبک زندگی بی بند و بار گونه آن است. ترک اختیاری یکی از والدین (به جای طلاق رسمی)، خیانت، روابط نامشروع و بارداری های ناخواسته، شایع ترین عوامل شکل گیری خانواده های تک والدی در آمریکا و سایر جوامع غربی است. هر کدام از موارد فوق به وفور در آثار نمایشی غربی قابل مشاهده است.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده تک والدی و بی بندوباری

با بررسی در آثار تولید شده در هالیوود، مشخص می شود که نحوه پوشش این مسئله در آثار نمایشی، یا به صورت خرده داستان و در لایه های چندمین فیلم می باشد و یا تم اصلی داستان را در برمی گیرد. در هر دو شکل، نمونه های بی شماری از فیلمهای سینمایی و سریال و در سطوح کیفی مختلف وجود دارند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

یکی از اولین و مشهورترین فیلمهایی که به این موضوع پرداخت فیلم ” کرامر علیه کرامر” بود. این فیلم بسیار مورد توجه نیز قرار گرفت. در فیلم، جوانا کرامر زن خانواده، شوهر خود تد و پسرش بیلی را ترک می کند. تد مجبور است به تنهایی از فرزند خود مراقبت کند. در ابتدا بیلی خلأ حضور مادر و محبت او را حس می کند و پدر نیز نمی تواند بین شغل و مراقبت از فرزند، توازن برقرار کند. پس از گذشت چند ماه، تد و بیلی با این موقعیت کنار آمده و علاقه شان به یکدیگر افزوده می شود. تا اینکه جوانا تقاضای سرپرستی بیلی را می کند. در نهایت، علیرغم رای دادگاه بر سرپرستی جوانا، وی منصرف می شود. وی با وجود علاقه اش به بیلی، سرپرستی او را به شوهر سابق خود واگذار می کند. زیرا که معتقد است پناهگاه واقعی بیلی، بودن او با تد است. این فیلم از طرفی تد کرامر را بابت توجه زیاد به کار و غافل شدن از همسر مقصر می داند. از طرفی جوانا را هم بابت مشکلات شخصیتی در جدایی صورت گرفته مقصر می داند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

عادی سازی والدین مجردی که همسرانشان را ترک کرده اتد و پاسخ به نیاز به همسر در قالب روابط به ظاهر دوستانه مقطعی به جای ازدواجهای پایدار، از جمله نکاتی است که در فیلم کرامر علیه کرامر قابل مشاهده است. تصویری مخدوش از نقش مادر و همسر، نکته دیگری است که در قالب کاراکتر جوانا به معرض گذاشته شده. جوانا مشکل شخصیتی و هویتی پیدا کرده. این مشکل او بنا به گفته خودش، پس از ازدواج رخ می دهد. جوانا هویت خود را در چیزی خارج از نقش همسر و مادر می داند. برای همین همسر و فرزند خود را ترک می کند تا آن را بیابد. سپس با اشتغال یافتن خویش، موفق می شود به اصطلاح، خود را پیدا کند. جوانا نیز همانند تد و همسایه شان مارگارت (که او نیز از شوهر خود جدا گشته است) در دوران جدایی خود با شخص دیگری رابطه برقرار می کند. این فیلم در سال 1979 فروشی بالغ بر 106 میلیون دلار داشته و  با نامزدی در 9 بخش در جشنواره اسکار، موفق به کسب 5 جایزه آن نیز گردید. از جمله بهترین  فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

 سریال تلویزیونی “دختران گلیمور” که از سال 2000 تا 2006 در آمریکا و سایر کشورها پخش می شد، موضوع اصلی خود را به مسئله تک والدی اختصاص داد. در این سریال، زندگی یک مادر مجرد به نام “لورلا” به همراه دخترش “روری” که در سن 16 سالگی او را باردار شده، به نمایش گذاشته می شود. لورلا در ابتدا از ازدواج با پدر روری خودداری کرده و تصمیم می گیرد به تنهایی با دخترش زندگی کند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

این سریال پر از رابطه هایی است که مادر و دختر، هرکدام با مردهای مختلف برقرار می کنند. آنها پس از مدتی، روابط را به هم می زنند. لورلا چند بار ازدواج می کند. از جمله با پدر روری. اما هر بار با شکست و جدایی روبرو می شود. این سریال از دید مجله تایم، جزء 100 برنامه تلویزیونی برتر تاریخ قرار گرفت. بازیگران آن نیز جوایز متعددی دریافت کردند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

فیلم “ارین بروکویچ” درباره زنی به همین نام است که پس از دو بار ازدواج ناموفق، اکنون صاحب سه فرزند می باشد. او مجبور است برای تامین مخارج فرزندان خود، به سختی کار کند. ارین موفق می شود با کمک وکیلش، برای خود کاری دست و پا کند. او و شرکتش در حال بررسی فساد یک کمپانی هستند. ارین تمام وقت خود را برای بررسی این پرونده می گذارد. او برای مراقبت از فرزندان خود ابتدا از پرستار بچه و سپس از مرد همسایه خود کمک می گیرد. رابطه اندکی نیز با او برقرار می کند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

تلاش بیش از اندازه ارین در این پرونده و گذشتن از خانواده خود برای نجات جان شهروندانی که در اثر فساد کمپانی به بیماری دچار شده اند؛ در کنار بازی قوی هنرپیشه نقش ارین (که موفق به کسب جوایز اسکار و گلدن گلوب نیز برای بازی در این فیلم گردید) موجب تقویت بعد درام و انسانی این فیلم شده و در این قالب، شکل سنتی و طبیعی خانواده را به چالش می کشد و ارجحیت کار بر خانواده را برای یک زن نشان می دهد. حتی اگر آن زن، مادر مجرد بوده و کودکان او از داشتن پدر محروم باشند. در عوض، رابطه دوستی، خلأ پدر را پر می کند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

“درباره یک پسربچه” فیلم سینمایی دیگری در این خصوص می باشد. این فیلم در سال 2002 نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه گردید. نظر مثبت کاربران اینترنتی را نیز کسب نمود. فیلم، یافتن پشتیبان و معنا بخش زندگی را نه لزوما در تشکیل خانواده بلکه بدون قید و بندها و مرزبندیهای سنتی و اخلاقی نیز ممکن می داند. در فیلم “درباره یک پسربچه” که چندین کاراکتر مادر مجرد به تصویر کشیده می شود. ویل، مردی تنهاست که به کمپ والدین مجرد رفته. او به دروغ، خود را پدر مجرد جا می زند تا بتواند با آنان ارتباط برقرار کند. شعار این کمپ “والدین مجرد، تنها ولی در کنار هم” است. او با مادر مجردی به نام فیونا آشنا می شود که دچار افسردگی است. فیونا صاحب یک پسر دوازده ساله به نام مارکوس است. بین مارکوس و مادرش با ویل رابطه دوستی برقرار می شود. ویل، مارکوس را از حمایتها و کمکهای خود برخوردار می کند. پدر مارکوس، آنها را ترک کرده و با زنی دیگر ازدواج کرده است.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

مدتی بعد، ویل با یک مادر مجرد دیگر به نام راشل آشنا می شود. راشل پس از رابطه با مردی، صاحب یک پسر شده است. ویل بار دیگر مجبور می شود که وانمود کند پدر مجرد است. این بار، او از مارکوس کمک می گیرد تا نقش پسرش را بازی کند. در پایان، خانواده دو مادر مجرد (فیونا و راشل) بهمراه ویل در مهمانی دیده می شوند. فیلم، با روایت مارکوس پایان می یابد: «قبلا می خواستم از ویل درخواست کنم تا با مادر ازدواج کند. اما به نظر من، زوجها لزوما آینده دار نیستند. آنچه مهم است داشتن پشتیبان است. اکنون من و ویل هر دو صاحب پشتیبان هستیم.»

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

فیلم “در جستجوی خوشبختی” برگرفته از داستان واقعی کریس گاردنر سیاهپوست، خرده فروش اسکنرهای پزشکی است که با مشکلات اقتصادی دهه 1980 آمریکا و فقر و بی خانمانی دست و پنجه نرم می کند. او بدنبال کسب شغل در یک کمپانی بوده و مجبور است به سختی کار کند تا از تنها پسر خود محافظت کند. همسر کریس در اوایل فیلم حضور دارد اما سپس بدلیل مشکلات اقتصادی، او را ترک می کند. فیلم تلاش برای رسیدن به خوشبختی توسط یک پدر مجرد و دشواریهای او در مراقبت از فرزند خود را به زیبایی نشان می دهد. علیرغم ثروتمند شدن کریس و موفقیت وی در تجارت، در پایان فیلم، نشانه ای دال بر بازگشت همسر او دیده نمی شود. در واقع ترک همسر کریس و بودن او بعنوان پدر مجرد، عامل ناکامی وی نیست. بلکه سرانجام کریس موفق می شود به خوشبختی مورد نظر خود برسد. حتی پسرش او را بهترین پدر دنیا می خواند. افزون بر اینکه خود کریس نیز در ابتدای فیلم تلویحا بر تک والد بودن خود در گذشته اشاره کرده و اذعان می کند: «28 ساله بودم که برای اولین بار، پدرم را ملاقات کردم. تصمیم گرفتم وقتی صاحب فرزند شدم، کاری کنم که آنان بفهمند پدرشان چه کسی بوده است.» این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، نامزد دریافت جوایز اسکار و گلدن گلوب بوده. همچنین فروشی بالغ بر 307 میلیون دلار داشته است که برای یک فیلم خانوادگی، رقم بسیار بالایی است. به علاوه، نظر مثبت کاربران وب سایتهای اینترنتی فیلم و سریال از جمله وب سایت معتبر  IMDBرا نیز از آن خود کرد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

فیلم “با ارزش” معرف دختر سیاهپوست شانزده ساله ای است که صاحب دو فرزند نامشروع شده است. کلاریس بدلیل بارداری ، از مدرسه خود اخراج شده و به مدرسه استثنایی فرستاده می شود. کلارینس با وجود علاقه بسیار خود به تحصیل و تحمل دشواریهای فراوان از جمله فقر و خشونت مادر خود، تصمیم می گیرد فرزندانش را به دست خود بزرگ کند. او رویای تبدیل شدن به یک ستاره تلویزیون را نیز در سر می پروراند. این فیلم مورد توجه منتقدین قرار گرفت. در ضمن جایزه بهترین فیلمنامه را در آکادمی اسکار سال 2010 از آن خود کرد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

فیلم “لولا” که محصول سال 2012 می باشد، داستان دختری نوجوان به همین نام است. وی به همراه مادر و برادر خود زندگی می کند. پدر و مادر او علیرغم اینکه از هم جدا شده اند اما مخفیانه و بدون اطلاع از فرزندان خود، با هم مراوده دارند. چند تن از دوستان نزدیک لولا نیز همانند او نزد یکی از والدین خود زندگی می کنند. مادر لولا علیرغم اینکه سعی در بهبود رابطه با شوهرش را دارد، با مرد دیگری آشنا گردیده و با او ارتباط برقرار می کند. به علاوه، پدر لولا نیز بدنبال رابطه با فرد دیگری است. فیلم در وهله اول به مسائل پیش روی یک نوجوان دبیرستانی در مدرسه و خانواده پرداخته. در وهله دوم، مسائل پیش روی یک مادر مجرد را به تصویر می کشد. این فیلم با وجود استفاده از هنرمندان مشهور نوجوان آمریکایی، نتوانست فروش قابل توجهی داشته باشد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

آنچه مسلم می باشد این است که رواج این سبک زندگی در رسانه های آمریکایی، به نمونه های ذکر شده محدود نیست. این مقوله موارد بسیاری را در بر می گیرد که شرح همگی آنها در این مقاله نمی گنجد. روشن است که این روند در آینده نیز در هالیوود ادامه خواهد یافت. در اینجا صرفا به ذکر تنها چند نمونه دیگر در سایر فیلمهای شناخته شده و پرفروش، بسنده می کنیم. درام تحسین شده فورست گامپ، فیلم جری مگوایر با بازی تام کروز، کاراکتر هری در فیلم آخرالزمانی آرماگدون، مادرِ گرتی، میشل و الیوت در فیلمE.T  اثر کارگردان مشهور استیون اسپیلبرگ، فیلم آخرالزمانی دانستن محصول 2009، جان مک کلین در سری فیلمهای جان سخت و سارا کانر در مجموعه ترمیناتور. همه اینها نمونه های سینمایی هستند که پدیده تک والدی را در خرده داستانهای خود، در لفافه داستان اصلی و با قالبها و ژانرهای مختلف، به معرض مخاطبین گذاشتند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبارنقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبارنقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبارنقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

منطق کلی حاکم بر تمامی این فیلمها، عادی سازی و کنار آمدن با این پدیده می باشد. به عبارتی دیگر، همه آنها سعی داشتند  والدین مجرد و خانواده تک سرپرست را نه به عنوان یک معضل ریشه ای در خانواده مدرن امروزی مورد نقد آسیب شناسانه قرار دهند، بلکه به عنوان امری عادی که همواره برای مشکلات پیش روی آن راه حلی است از جنس خود مشکل، معرفی کنند. جالب است بدانید این امر فقط در تولیدات سینمایی و تلویزیونی خلاصه نمی شود. حتی آثار مربوط به کودکان و نوجوانان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. شگفت آور است که قهرمانان محبوب مشهورترین و محبوبترین انیمیشن های کمپانی والت دیزنی مولود خانواده های غیر طبیعی هستند. در اینجا چند مثال از خانواده تک سرپرست در تولیدات انیمیشن  کمپانی والت دیزنی ذکر می کنیم.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

در انیمیشن پرطرفدار داستان اسباب بازی ها، صاحب اسباب بازی ها یعنی اندی با مادر خود زندگی می کند و در هیچ یک از سه قسمت فیلم(قسمت هایی که اندی حضور دارد)، اثری از حضور پدر اندی دیده نمی شود. این در حالی است که اندی نسبت به”وودی” اسباب بازی گاوچران، احساسی خاص شبیه به پدر بودن دارد. همانطور که لی آنریک کارگردان این مجموعه به این نکته اشاره می کند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

پرنسس جازمین نیز در انیمیشن علاءالدین وضعیتی مشابه اندی دارد. اما در این فیلم مادر اوست که داستانی نامعلوم دارد. به له در انیمیشن دیو و دلبر همراه با پدر خود به تنهایی زندگی می کند. دامبو فیل پرنده نیز با مادر خود است. در انیمیشن پری دریایی کوچولو نیز، آریل مادر ندارد و وضعیت مادر او نا مشخص است.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

در انیمیشن سیاره گنج، پدر شخصیت اصلی در ابتدای داستان خانواده خود را ترک می کند. مادر وی به سختی زندگی خود را اداره می کند. مادر داستان با مشکلات عدیده ای که یک نوجوان می تواند ایجاد کند به تنهایی طرف است.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

در انیمیشن “در جستجوی نمو” مادر نمو مرده و مارلی به تنهایی مسئول بزرگ کردن نمو است. در انیمیشن “جوجه کوچولو” مادر جوجه کوچولو احتمالا مرده. پدر وی با مشکلات زیادی برای بزرگ کردن او مواجه است. خلاء عاطفی در این انیمیشن موج می زند. راه حل نیز دو چیز معرفی می شود. اول صحبت کردن با والد و تلاش برای درک کردن فرزندان. دوم ارتباط های دوستانه.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

در انیمیشن راتاتویی (موش سرآشپز) رمی و برادرش با پدر خود زندگی می کنند و باز هم مادرشان سرگذشت نا مشخصی دارد. در انیمیشن تیزپا، پنی صرفا مادر دارد و وضعیت پدر او نا مشخص است. در انیمیشن بالا پدر یا مادر راسل نمایش داده نمی شوند. راسل تنها از پدر خود تعریف می کند و از خاطراتش با پدرش سخن به میان می آورد.  مادر او در ذهن او وجود ندارد و حرفی از او به میان نمی آید.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

در انیمیشن شش ابر قهرمان هیرو هامادا و برادرش با خاله خود زندگی می کنند. اصلا سرگذشت پدر و مادر مشخص نیست. خاله هم مانند مادری مجرد می ماند که از دو بچه نگهداری می کند. در انیمیشن به پیش پدر مرده و مادر به تنهایی فرزندان خود را بزرگ می کند. در همین بین، مادر  با کولت برانکو که یک سانتور است، رابطه برقرار کرده است. در انیمیشن رایا و آخرین اژدها، مادر رایا نا مشخص است. در انیمیشن لوکا پدر آلبرتو او را ترک کرده و مادرش هم اصلا مشخص نیست.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

از  107  اثر دیزنی تا به الانی که مقاله را می نویسم،27 تا از آنها (بعضی ها چند قسمتی هستند) دارای مضمون تک والدی هستند. چیزی بیشتر از 25 درصد آثار دیزنی در حال نشان دادن این مضمون در آثار خود هستند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

البته این مقوله فقط در انیمیشن های دیزنی خلاصه نمی شود. خانواده میب و رابین در انیمیشن ولف واکرز، گرو در من نفرت انگیز، دن و لینا در انیمیشن اژدهای آرزو، یی در انیمیشن زشت، کیندی در انیمیشن گرینچ، نینا در انیمیشن فردینالد، لوید در انیمیشن لگو نینجاگو، دختر کوچولو در انیمیشن شازده کوچولو، پاپی در انیمیشن ترول ها، تیپ در انیمیشن خانه و… دارای همین شرایط مشابه می باشند. پس مقوله تک والدی نه تنها در فیلم ها بلکه در انیمیشن ها نیز زیاد به چشم می خورد. البته این مقوله در انیمه های ژاپنی نیز صادق است. اما از آن سو که در حال پرداخت به نقش هالیوود در فرهنگ هستیم، به آنها نمی پردازیم. صرفا به یک مثال راجع به مقوله تک والدی در انیمه های ژاپنی اشاره می کنیم. این مقوله را می توان در انیمه نام تو دید. تاکی با پدر خود زندگی می کند. البته اسمی از اینکه او پدر وی است به میان نمی آید. ما حدس می زنیم وی پدر تاکی است. میتسوها و خواهرش هم با مادربزرگشان که نقش مادری برای آنها ایفا می کند، زندگی می کنند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

بازتاب در جامعه

بر اساس اطلاعات مرکز آمار و سرشماری آمریکا The U.S Census Bureau بیش از 12 میلیون خانواده تک والدی در سال 2012 در آمریکا به ثبت رسیده. از این میان نزدیک به 10.5 میلیون آن را خانواده هایی با مادر مجرد تشکیل می دهد که تقریبا معادل 84 درصد می باشد و نزدیک به نیمی از این مقدار، زیر خط فقر زندگی می کنند. یعنی از هر سه کودک در امریکا، یک کودک بدون پدر است. بیش از 45 درصد مادران مجرد، هرگز ازدواج نکرده اند. متوسط درآمد خانواده های تک مادر، یک سوم متوسط درآمد خانواده های با هر دو والدین است. مطابق آمار مرکز ملی خانواده های بی خانمان The National Center on Family Homelessness از هر 10 خانواده بی خانمان، 8 خانوار را زنان مجرد با فرزندانشان تشکیل می دهند.

نمودارهای زیر، از سوی مرکز فدرال آماری کودک و خانواده  Federal Interagency Forum on Child and Family Statistics منتشر شده است.

نمودار شماره یک، درصد کودکان زیر 17 سال در سه نوع خانواده دارای پدر و مادر، تک پدر و تک مادر را ما بین سالهای 1980 تا 2011 نشان می دهد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

شکل شماره دو، حاکی از افزایش میزان مادران ازدواج نکرده در سال 2010 نسبت به 30 سال قبل از آن می باشد.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

هدف

هدف از نشان دادن چنین شرایطی در ظاهر تزریق امید به جامعه است. مخصوصا آن بخشی از جامعه که دچار مشکلاتی سخت و این چنینی است. اما زمانی که به آمار های تعدد این محصولات و وضعیت جوامع غربی نگاه می کنیم، متوجه می شویم، پرداخت به این موضوعات بیش از اندازه بوده. در عین حال با پخش و اکران روز به رو این آثار، جوامع نیز در حال نزدیک شدن به فرهنگ بی بند و باری هالیوودی هستند. در باطن، این آثار سعی در تغییر فرهنگ جامعه دارند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

ساخت چنین آثاری دو دلیل دارد:

اول آنکه فرهنگ غرب دقیقا همین است. خانواده ها از هم گسسته و در خیلی اوقات غیر حقیقی اند. تنهایی به حدی بیداد میکند که در انگلیس وزارت تنهایی وجود دارد. نبود خانواده یعنی کاهش شادی و نشاط در جامعه. بیشترین آمار استفاده از قرص های آرام بخش مربوط به غرب است. بیشترین آمار افسردگی مربوط به غرب است. غربی ها نیز برای جبران شادی نداشته خود به مواد مخدر، الکل و روابط نامشروع رو می آورند تا شاید کمی از وضعیت روحی و روانی خود را بهبود بخشند. اما این فقط باعث فرو رفتن بیشتر در منجلاب بدبختی است.

دومین دلیل این است که رسانه ها و دولت های غربی در پی بیشتر و بیشتر جا انداختن همین فرهنگ و روش زندگی در جامعه ی جهانی اند. چرا که اگر فردی خانواده و تعهد نداشته باشد بیشتر کار میکند، بخش زیادی از درآمد خود را خرج مواردی بی اهمیت و در دست همان دولت ها و رسانه ها میکند و از آن جهت که دچار بیماری است، کنترل و نظارت دولتی بر آنها راحت تر است. کسی که در بدیهیات خود دچار مشکل است، دیگر به ظلم سیستم نظارتی اش فکر هم نمیکند چه برسد به آنکه بخواهد برای تغییر و بهبود حرکتی بکند. بدین شکل میتوان توهم شادی و خوشبختی هم ایجاد کرد. با جا انداختن روابط نامشروع، الکل، مواد مخدر و مصرف گرایی احمق هایی(باب اسفنجی) تربیت کرد که بیشترین بازده کاری را برای دولت دارند و کمترین خطر را نیز نسبت به سیستم فعلی دارند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

جالب اینجاست که در غرب با آنکه علم پزشکی در سطح بالایی قرار دارد، بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون و سرطان نیز در سنین نه چندان بالا در بین غربی ها بیداد میکنند. دلیل فرهنگ غذا خوردن است. نه فقط فست فود. نوع کشتار دام، غذاهای دامی، رفتار ناهنجار با دام، سرو اعضای ناسالم مثل کبد چرب و گوشت های حرام، همه و همه دست به دست هم میدهند تا نیروی کار بازنشست شده و کم بازده به سرعت بمیرند و خرج اضافی برای دولت هایشان نداشته باشند. این است فرهنگ و سیستم تمدن غرب. غیر انسانی، مادی گرا و منفعت طلب. نقش هالیوود در فرهنگ جامعه از کلیدی ترین نقش ها برای تغییر فرهنگ است. نقشی که هالیوود به خوبی اجرا می کند.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار

 

آمارها حاکی از وجود اختلاف معنی‌دار در زمینه رشـد شناختی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی، بهداشتی، جسمی و جنسی کودکان خانواده‌های تک والد با کودکان خانواده‌های دو والد واقعی است. تمدن مدرن غربی سعی دارد افراد را متقاعد کند که راه نیل به استعدادهای انسان و موفقیت و پیشرفت، مبتنی بر انکار قواعد مذهبی و اخلاقی است. آنچه امروز به عنوان مفهوم عقل و دانایی شناخته می شود آزادی انتخاب، بدون توجه به محدودیتهای اخلاقی است. نمی توان در این بین نقش هالیوود در فرهنگ را نادیده گرفت.

نقش هالیوود در فرهنگ، ترویج خانواده‌ تک‌والدی و سبک زندگی بی‌بندوبار
منبع
مشرق

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام اقای عبداللهی مطلب جالبی بود. با کسب اجازه از مطالبش در مستند جدیدمون استفاده خواهم کرد.
    راستی نظر شما در مورد فیلم های جدید مارول این چند وقته(بلک ویدو ، شانگ چی، اترنالز و…) چیه و بنظرتون ارزش نقد دارن؟

    1. سلام. اجازه هست. خوشحال میشم. خیلی آثار مارول رو دنبال نمی کنم. اطلاعی راجع بهشون ندارم.

  2. خدا قوت
    عالییی مثل همیشه
    همینجوری حرفه ای ادامه بدین ان شا الله.

  3. چقدر مطلب حق و سنگینی بود. اصلا نمی دونم چطور باید بخاطر فعالیت سایت ازتون تشکر کنم.

    1. سلام علیکم
      ممنون بابت حسن نیتتون
      با معرفی ما و انتشار محتوای ما حتی برای یک نفر هم می تونید از ما حمایت کنید
      خیلی هم بابت این کار ازتون سپاس گزار خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *