فیلم سینمایی

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

ظهور بیگانگان

تریلر اثر

.

توزیع کننده: Paramount

امتیاز: 8.0 از 10 – میانگین رای 316,199 نفر

امتیاز کاربران: 8.0 از 10 – میانگین رای 3198 نفر

بودجه: 47 میلیون دلار       فروش: 198 میلیون دلار

Arrival فیلمی به کارگردانی دنی ویلنو و نویسندگی اریک هیزرر است که اقتباسی از داستان کوتاه Story of Your Life (داستان زندگی تو) به قلم تد چیانگ است.

Denis Villeneuve برای کارگردانی فیلم های Incendies, Prisoners, Enemy, Sicario, Arrival, Blade Runner 2049 شناخته شده می باشد.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

نقد و بررسی فرم سینمایی Arrival

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

داستان خط داستانی بسیار مرتبطی با مفهوم فیلم دارد. هدف اصلی موجودات فضایی یا هفت پاها نشان دادن راه حل شکستن خط زمانی به انسان ها بود. در طول فیلم هم خط داستانی بی معنی است و ما خاطراتی را از آینده در قالب گذشته می بینیم. یعنی خط زمانی بی معنی است. در عین حال فیلم Arrival می داند چگونه یکنواختی و خسته کنندگی خود را به اتمام برساند و مخاطبی را که در حال خواب رفتن است ناگهان بیدار کند. در سکانسی که اعتراضات و اغتشاشات در تلویزیون نشان داده می شود، ما با انفجار و درگیری مواجه می شویم، دقیقا بعد از سکانسی که همه چیز آرام و کمی حوصله سر بر شده بود. همچنین در ابتدای فیلم مخاطبی که تشنه دیدن و ارتباط گرفتن با هفت پاها است، فقط لبانش تر می شود و فقط تصویری کوتاه از هفت پاها می بیند. اینها هنر کارگردانی این اثر را می رسانند و فوق العاده هم بوده.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

برخی انتهای فیلم را بی سر و ته می دانند. اما اشتباه است. زیرا ما ادامه داستان را در ابتدا و میانه آن دیده ایم. در ادامه شخصیت اصلی کتابی از زبان هفت پاها می نویسد، ازدواج می کند، بچه دار می شود و او را از دست می دهد.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

به جز شناور شدن بیش از اندازه مصنوعی موهای لوییس (شخصیت اصلی) در هنگام ورود به سفینه در انتهای فیلم، دیگر ایراد جلوه های ویژه به فیلم Arrival وارد نیست. هدف فیلم صرفا شکستن خط زمانی نیست. بلکه مکان هم مد نظر است. یعنی رهایی از زمان و مکان. در انتهای فیلم شاهد طیرالارض هفت پاها هستیم. همچنین جاذبه در سفینه تغییر می کند. سفینه تکنولوژی خاصی ندارد و دقیقا یک تکه سنگ است. حرکت کردن سفینه به واسته همان قدرت هفت پاها است. یک قدرت عرفانی. المان های فیلم Arrival به خوبی رهایی از زمان و مکان را برای مخاطب جلوه می دهند.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

نقد و بررسی محتوای Arrival

یک نفر استعدادش را دارد. هدف رهایی از زمان و مکان است. اما لوییس از قبل و حتی در حین مواجهه با هفت پاها کمی از قوانین خط زمانی را زیر پا گذاشته بود. به گفته خود هفت پاها استعداد لوییس باعث می شود او بتواند بر خلاف بقیه حتی بدون دستگاه مترجم گفته های آنان را فهم کند.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

نوع نوشتن هفت پاها یه صورت دایره ای است. اول به یاد خالکوبی اوروبروس که نمادی از جاودانگی و بی نهایت بودن است می افتیم. سپس با بررسی خود دایره باز هم به بینهایت بودن می رسیم. اگر تعداد اضلاع یک چند ضلعی را به بی نهایت میل دهیم، درجه زاویه بین اضلاع بی معنی می شود. یعنی به دایره می رسیم. پس چه با خود دایره طرف باشیم چه با اوروبروس منظور همان بی نهایت بودن یا جاودان بودن است. از زمان‌های بسیار دور و قدیم، عدد هفت از میان اعداد از تقدم خاصی برخوردار بوده. این عدد مورد عنایت اقوام مختلف جهان و بویژه اقوام شرقی قرار گرفته و نماد و نشانه‌ای از یک نظم کامل و یک دوره کامل است. حتی گفته می‌شود که این عدد به کمال روح و ماده اشاره دارد.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

پس با بررسی نوع نوشتار و ذات هفت پاها (همین که هفت تا پا دارند) فیلم Arrival سعی دارد این موجودات را، موجودات کامل معرفی کند. موجوداتی که به کمال رسیده اند و اکنون به کمک بشریت آمده اند. حال یک سوال. دقیقا چه موجوداتی؟ چه موجوداتی به حد کمال عرفانی رسیده اند و کمک انسان آمده اند؟ چون بر خلاف باقی آدم فضایی ها که تکنولوژی فوق پیشرفته علمی دارند، این ها به تکامل روحی رسیده اند. آیا به جز اجنه می توان موجودات دیگری را مدنظر قرار داد؟ جالب است که هفت پاها می گویند ما برای 3000 سال در حال کمک به بشریت هستیم.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

حال به بررسی خود زبان و نوشتن می پردازیم. یهودی ها معتقد هستند که یک حرف از زبان عبری گم شده. اگر این حرف پیدا شود یهودی ها با کلمه سازی، جمله سازی و رمز گشایی از آن می توانند به علوم غربیه دست پیدا کنند و در نهایت از قید و بند زمان و مکان آزاد شوند. یعنی طیرالارض کردن و رهایی از بند زمانی یک امر ممکن برای آنها خواهد شد. جالب است که در اینجا با همین کشف حروف نوشتاری طرف هستیم.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

اگر بخواهیم لوییس را بیشتر بررسی کنیم، در زمانی که پا به سفینه کوچکی می گذارد تا به نزد هفت پاها برود (سفینه خیلی شبیه منشور کوروش هستش که خدمات ارزنده ای به یهود ارائه داده و برای یهودی ها یک اسطوره است) لباسی نظامی بر تن دارد که به شدت او را شبیه به زنان نظامی اسرائیلی کرده است. در ابتدا گفتیم استعداد، یک نفر این استعداد را دارد. بله لوییس می تواند یک یهودی باشد. به همین دلیل استعداد و توانایی ذاتی برای دریافت حرف آخر را دارد. در کنار این موضوع چون ظاهر لوییس، ظاهری آنگلوساکسونی (موی بور و چشمان آبی) است با قطعیت نمی توان او را یهودی دانست. این نظریه هم محتمل است که او به دلیل اینکه زبان شناس است و به زبان عبری هم مسلط است، استعداد دریافت قدرت رهایی از زمان را دارد. در هر دو صورت این ذات زبان عبری بوده که باعث شده لوییس بتواند در خط زمانی شناور باشد و با یک محرک قوی آن را بشکند.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

همین استعداد با کمک نیروی محرکه ای قوی از سمت هفت پاها باعث می شود که لوییس به طور کامل از قید و بند زمان رها شود. قبل از رفتن او به نزد هفت پاها او تصاویر مبهمی از آینده داشت. اما پس از ارتباط با هفت پاها کم کم این ابهام به تصاویر واضح و حتی صدا های دقیق تبدیل شد. برای مثال او هم شانگ (چانگ) را می بیند و هم می فهمد دقیقا چه می گوید. به طور کاملا واضح. بله او از قید و بند زمان آزاد می شود و به حد کمال مد نظر یهودیان می رسد. با کمک دانستنِ زبان عبری و با کمک گرفتن از اجنه.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

 

جالب است که با 12 سفینه آن هم به شکل سنگ طرف هستیم. اگر بخواهیم برداشت یهودی از فیلم داشته باشیم کاملا صادق است. در متن قرآن آمده: حضرت موسی با عصایش به سنگ (یا سنگ ها) زد و از آن (یا آنها) 12 چشمه جوشید و هر قوم از 12 سبط بنی اسرائیل چشمه مخصوص خود را داشتند. دقیقا 12 و واژه حجر در قرآن آمده. سنگ و 12. پس استفاده از 12 سفینه به شکل سنگ می تواند یک کد دیگر باشد که از یکی از داستان های قوم بنی اسرائیل نشات گرفته است.

نکات فرعی از محتوای Arrival

اینکه یک نفر مقیم آمریکا مشکلات اساسی دنیا را حل کند و حتی خونریز ترین ها را به پای صحبت کردن و صلح بکشاند، یعنی ما شاهد منجی آمریکایی هستیم. موضوعی ثابت و نه چندان جدید در هالیوود. یک آمریکایی دنیا را نجات می دهد. این برای القا کردن قدرت آمریکا و برتری آن نسبت به سایر کشور های دنیا است. در عین حال در ناخودآگاه مخاطب جا می اندازد که گره هر مشکلی فقط به دست آمریکا حل می شود. بقیه شاید فقط یک ذره کمک کنند. البته که احتمال یهودی بودن لوییس با آمریکایی بودن او منافاتی ندارد. او می تواند یک یهودی مقیم آمریکا باشد. یا یک آمریکایی که به علوم عبری (زبان) آشناست.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

در کنار این موضوع ما دولت صلح طلب و فخیمه آمریکا را شاهد هستیم. یکی از بهترین توجیه ها و خوب جلوه دادن وجه سیاست های آمریکا را ما در Arrival دیدیم.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

دولت آمریکا سعی دارد با صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با فضایی ها قضیه را بدون جنگ و خونریزی فیصله دهد. با این که پشتوانه این مذاکرات نیروی نظامی است، اما هدف اصلی و هدف اول صحبت کردن با هفت پاهاست. دولت آمریکا با سیاست و درایت تمام این عملیات را پیگیری می‌کند و حتی رهبری باقی کشورها را که آنها هم دچار معضل ارتباط با هفت پاها شدند را بر عهده می‌گیرد. اما در این بین به دلیل اینکه اطلاعات محرمانه است و جو سنگینی در آمریکا حاکم شده، مردم آمریکا و بعضی از شخصیت های محبوب رسانه‌ای شروع به اغتشاشات و تشویق اذهان عمومی به اغتشاش و اعتراض نسبت به سیستم دولت آمریکا و اقدامات این دولت برای مقابله با هفت پاها می کند.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

 

 

در اینجا شاهد دو مضمون هستیم. اول آنکه دولت آمریکا دولتی صلح‌طلب و صلح جو است. با اینکه هزینه‌های نظامی گزافی دارد اما در وهله اول سعی می‌کند همه چیز را بدون جنگ و خونریزی و با صحبت کردن و مذاکره فیصله دهد. اما چیزی که باعث اغتشاش، باعث جنگ و حتی باعث بمب گذاری چند سرباز در سفینه هفت پاها می شود، کنترل رسانه‌ای بر اذهان عمومی و روده درازی رسانه‌هاست. دولت آمریکا هر چقدر هم سعی می کند موضوع را صلح طلبانه فیصله دهد اما رسانه‌ها با پیش داوری های خود باعث می شوند این قضیه به سمت اغتشاش و تنش پیش برود.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

در وهله دوم ما شاهد بی تمدن بودن و بی فرهنگ بودن مردم آمریکا نیز هستیم. آنها به هیچ وجه به دولت خود اعتماد ندارند. با اینکه دولت آنها وجه توجیه شده‌ای دارد و در پی برقراری صلح با بیگانگان و محافظت از مردم کشورش و محافظت از دنیاست، مردم کارهایی مانند اغتشاش، دزدی و غارت را انجام می‌دهند که باعث می‌شود دولت حکومت نظامی اعمال کند.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

پس اینجا وجه دولت آمریکا و سیاست‌های آمریکا توجیه می‌شود. دولتی فخیمه با مردم و رسانه های نادان. یعنی دولت آمریکا همیشه در پی اعمالی بوده است که صلح طلبانه و صلح‌جویانه بودند. اما فشارهای رسانه‌ها و مردم و رهبران مردمی باعث شده تا تمام این اهداف به سمت جنگ و خونریزی به پیش برود. همان مسئله آمریکایی خوب و آمریکایی بد.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

یکی دیگر از نتیجه گیری های مهم فیلم Arrival همین است. دولت رو به افول آمریکا. دولتی خوب و فخیمه که به دلیل نداشتن ظاهر مثبت در اذهان عمومی و نداشتن کنترل خوب بر روی رسانه ها که وظیفه خط دهی به اذهان عمومی را بر عهده دارند، این دولت را رو به افول برده است. یکی از دلایلش هم می تواند اشتباهات رئسای جمهور گذشته باشد. زیرا می بینیم که به ورشکستگی ارتش و نابودی نظام درمانی در طول فیلم اشاره می شود. همین باعث می شود که آمریکا توانایی رهبری تیم مذاکرات با هفت پاها را نداشته باشد. حتی مجبور می شود در شرایطی که به شدت بحرانی است، از شبکه خارج شود. پس با این اوصاف آمریکا دیگر توانایی رهبری و ناجی بودن دنیا را ندارد. اما مگر دنیا بدون کدخدا هم می شود؟ پس کدخدای بعد از آمریکا کیست؟

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

انتقال قدرت به چین

در نهایت چین راضی می شود تا در سازمان ملل جلسه ای برگزار کند. بله آمریکا هنوز نقش منجی را دارد، اما افول شدیدی داشته و احتمالا این افول ادامه هم خواهد داشت. چین است که تصمیم نهایی را می گیرد. اینکه مذاکره کنیم یا بجنگیم را آمریکا تعیین نمی کند. الان حرف اول را چین می زند. پس باید انتقال قدرت به چین صورت بگیرد. آن هم توسط زنی که یا یهودی است، یا تاثیر پذیرفته از عقاید یهودی است و نژاد آنگلوساکسون دارد. آیا شباهتی با حرف و حدیث های انتقال قدرت صهیونیست جهانی از آمریکا به چین ندارد؟

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

میلیتاریسم آمریکایی

در اکثر فیلم های منجی محور آمریکایی، بالاخره سیستم نظامی و جنگی آمریکا است که برای حل مشکل اقدام می کند و موفق می شود. در فیلم هایی همچون جوخه انتحار هم شاهد این موضوع هستیم که یک گروه جنگی اقدام به نجات دنیا می کند. یا فیلم های ابر قهرمانی دی سی و مارول که ابر قهرمانان با قدرت های مبارزه ای ناجی دنیا می شوند. در  فیلم Arrival هم شاید اسلحه مشکلی را حل نمی کند، اما کسی که لوییس را وارد ماجرا می کند و دست خیری بر حل مشکل می شود، ارتش آمریکاست. حتی لوییس هم با لباس نظامی به جلسه خصوصی با هفت پاها می رود.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

ایرنیان تروریست

در اوایل فیلم به لوییس گفته می شود که شما چیزی را به زبان فارسی ترجمه کردید و کمک بزرگی در دفع تروریسیت ها به ما کردید. خب زبان فارسی مختص ایرانیان است و تروریسیت خواندن ایرانی ها که توسط سیاست مداران آمریکایی به وفور دیده شده، در فیلم گنجانده شده است.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

زبان عربی و فارسی

معمولا در فیلم های سینمایی و انیمیشن ها شاهد این هستیم که کلمات فارسی یا عربی از چپ به راست نوشته می شوند و حروف هم سر هم نیستند و جدا از هم نوشته می شوند. ولی این اشتباه رایج را در  فیلم Arrival شاهد نیستیم.

نقد و رمزگشایی فیلم سینمایی Arrival (ورود)؛ یک فیلمنامه طلایی

با تشکر از همکاری کاربر #بهار

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. واقعا جای تاسف داره
    خرده ای که به دیگران می گیرید و این سطح پایین، مزخرف و پر از اوهام نقدی که ارائه فرمودید
    به نظر عاری از سواد و دانش کافی هستید

    1. به نظر من نقد ایشون خیلی هم خوب بود
      متاسفانه افرادی مثل شما تا هر ایرادی به هالیوود یا فیلم های هدف دارشون گرفته شه اعتراض می کنید اما حقیقت همینه هالیوود ابزار تلقین و ریشه ای کردن افکار غرب و برتری اون ها بر کل جهانه و بیشتر از 80 درصد فیلماشون بر همین پایست

  2. به نظرم شما فیلم های دیگر این کارگردن رو ندیدین.که اگر میدیدن نمی گفتید که این اعداد تصادفی هستند. به نظر من یهودی های و همچنین خود آمریکایی ها به شدت خرافاتی و استفاده از نشانه ها در فیلم هاشون به شدت رواج داره. فکر میکنم نقدی که در بالا ارائه شد جدا از اینکه کامل نبود.اما نکات جالبی رو نشون میده که قابل تامل هستند.

    1. مشکل اینجاست که اصلا فرض کنیم اینا نمتد یهودیاست و اینا اونوقت ما که داریم فیلمو میبینیم از کجا میفهمیم ک نمادگذاری
      بعدشم وقتی ندونیم چ تاثیری میخواد بذاره

  3. ?اما درمورد فیلم من که هیچ نفهمیدم ،شبکه ۴گزاشتش با این که جالب و مرموز بود ولی ،نقدش سخت بود ?ممنون

  4. در آینده بسیار نزدیک معلوم میشه که این تحلیل از روی بی سوادی است یا نه اون موقع قیافه ها دیدن داره

  5. نقدتون خیلی عالی و در سطح خیلی بالایی بود، لطفاً بیشتر به موضوع ها بپردازین. ممنون

  6. دوستان روند فیلم رو درست تحلیل نکردن.ماجرا این طور بود که بازیگر نقش اول زن دهنش بدجور بو میداد و علت طلاق شوهر و مرگ بچه اش هم همین بود. اگه دقت کرده باشین سرهنگه از فاصله دور باهاش حرف میزد. خلاصه فضاییها هم اومدن تا اینو بهش حالی کنن اما هر کاری کردن موفق نشدن حتی یکیشون هم مرد لذا گذاشتن رفتن. حرف فیلم این بود که با مسواک زدن میتونیم زندگی موجودات دیگه رو نجات بدیم. با تشکر از سایت خوبتون

  7. سلام
    من معمولا نقد فیلمهای سنگین که اکثرا علمی-تخیلی هستن رو میخونم . از جمله Interstellar و اینسبشن . لوسی و… نقد شما با بقیه نقدها یک تفاوت بزرگ دارد . بقیه نقدها از جمله زومجی لایه سطحی فیلم رو بازگو میکنن که برای درک بیشتر داستان و پایان بندی مفهوم اخر و منظور کلی فیلم هست که بیشتر مواقع با توجه به علاقه سینمادوست درست نقد میکنن . ولی نقد شما نیمه پنهان و لایهای کثیف فیلم رو برای مردم نشان میدن . اگر از فیلم بینهای معمولی و حتی حرفه ای ولی بدونه مطالعه سینمای هالیوود باشیم نقد شما باعث ازار و ناراحتی فیلم بین میشه . ولی کمی مطالعه و توجه به لایهای زیرین فیلمهای هالیوودی باعث میشه نقد شما و سایتهایی مانند شما قابل درک و البته تکان دهنده بشه. نقد و رمزگشایی فیلم Interstellar در همین سایت رو من به عنوان بهترین نقدی که تا به الان خوندم میشناسم . و نقد زومجی درباری فیلم arrival رو بسیار کامل دید. باز هم میگم شما لایهای پنهان فیم که معمولا سیاسی و مذهبی هستن و در اکثر فیلمهای هالیوودی موجودن رو نقد میکنید و خیلی از سایتهای دیگر داستان و پایان بندی سطحی فیلم رو که همه در بار اول و یا دوم دیدن فیلم متوجه میشن رو نقد میکنن . هر دو نقد مکمل هم هستم .
    در پایان خواهش میکنم چنین فیلمای ارزشمندی از لحاظ ساختار داستانی و ساختاری رو مانند فیلم Interstellar نقد کنید که علاوه بر لذت بردن از فیلم متوجه پشت پرده و لایهای پنهان تولیدکنندگان فیلم بشیم

  8. نقدتون جالب بود ، اما درمورد خود فیلم باید بگم خیلی تاسف بار بود البته از هالیوود بیشتر از این انتظار نمیره
    روی صحبتم با دوستان عزیزی هست که غالبا انتقاد های مشابهی داشتند ، در این که هالیوود در همه کارهاش به دنبال یک هدف واحد هست شکی نیست چون در تمام این سال ها با فیلم هاش این موضوع رو به همه جهان اعلام کرده ، ها ااین صلا خرافی نیست به نظرم آدم باید کاملا نابینا باشه که به این همه تشابه در موضوع و هدف فیلم ها بگه اتفاقی و حتی به اون ها ذره ای شک هم نکنه

  9. تو فیلم میگه اومدیم کمک کنیم ب انسانها
    تا ۳۰۰۰ سال بعد اونا ب ما کمک کنند

    ن اینکه ۳۰۰۰ ساله داریم کمک میکنیم

    در کل درگیر اعداد هم نشید برای تفسیر خیلی بهتر
    موفق باشید

  10. سلام
    ۳۰۰۰ سال پیش
    منظورشون کی بوده؟
    دوره برخورد تاریخی مصری ها و یهودی ها(که یهودی ها از مصریها جن پرستی رو آموختند)با یه همچنین مضمونی از استاد رائفی پور شنیده بودم

  11. و این که فرزند یه خانم امریکایی چرا باید اشمش حنانه باشه؟؟؟
    یه اسم اسلامی
    و شیعی؟

    1. اسم حنانه یا hanana اسمیه که در نامگذاری های جدید خارجی وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.