انیمه سریالی

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)

اون روزهایی که گذشت مثل رویا بود

تحلیل ناکجا آباد موعود به سه بخش تقسیم می شود. فصل اول انیمه، فصل دوم انیمه و مانگا. حالا که فرصت نقد و بررسی این اثر را دارم می خواهم بگویم با یکی از بهترین آثار ژاپنی طرف هستیم. اثری با داستان گیرا، تعلیق پیچیده، سرگرم کننده و پر محتوا.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
یکی از بهترین آثار ژانر وحشت

ناکجا آباد موعود از داستان فوق العاده و بسیار غنی بهره مند است. داستانی که ما را با تعلیق و معماها و نبرد بین مغز ها همراه می کند. داستان پردازی ناکجا آباد موعود به شکلی است که تقریبا هیچ کجای داستان برای بیننده قابل حدس نیست. کشمکش های بین کاراکترها، وقایع مختلف و حقایقی که از آنها بی خبریم و باید با شخصیت ها همراه شویم تا آنها را کشف و حل و فصل کنیم، همه و همه دست به دست هم داده اند تا این اثر یکی از سرگرم کننده ترین، بهترین و محبوب ترین ها بشود که ارزش وقت گذاشتن برای خواندن یا دیدن( البته فقط فصل یک) را دارد.

داستان ناکجا آباد موعود قوی ترین نقطه این اثر را شکل می دهد. داستانی که هم در آن صحنه های اکشن وجود دارد و هم معما و هم تعلیقی به شدت جذاب و دور از حدس و انتظار. داستان پردازی این اثر کامل صورت گرفته و با تمام شدن اثر هیچ ابهامی از آن برایمان باقی نمیماند(مانگا). شروع داستان فوق العاده است. دو کودک شاد که در خوشبختی مطلق زندگی می کنند به حقیقت وحشتناکی را در مورد محل زندگیشان و مادری که آنها را بزرگ می کند کشف میکنند. آنها در اصل غذا هستند! دنیای بیرون دنیایی است که در آن هیولاهایی وجود دارند که از انسان تغذیه می کنند. آغاز داستان پراز ابهامات و سوالات است. اعم از اینکه باقی انسان ها کجا هستند؟ دیو ها از کجا آمده اند؟ چرا دیو ها از انسان تغذیه می کنند؟ و خیلی سوال دیگر. اما چیزی که الان اهمیت دارد فرار از یتیم خانه است. سه کودک دوازده ساله با نام های عما، نورمن و ری تصمیم به فرار کردن از این یتیم خانه می گیرند. این آغاز داستان است. آغازی درخور، حماسی و مجذوب کنننده که همه را برای دنبال کردن ادامه این اثر ترغیب می کند. در مورد میانه و پایان این داستان در ادامه بحث خواهیم کرد.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
نبرد مغزها و عقیده ها

چه مانگا و چه انیمه ناکجا آباد موعود را می توان جزء اثار معمولی گرافیکی معرفی کرد. هیچ جلوه بصری خاصی نسبت به سایر اثار وجود ندارد.

موسیقی متن انیمه فوق العاده است. یکی از موثرترین نقش در درک احساسات و موقعیت ها به وسیله موسیقی داستان صورت می گیرد. برای مثال سکانسی که سرگذشت غم انگیز ایزابلا را به ما نشان می دهد و اشک  مخاطب خود را در می آورد، موفقیت احساسی خود را به شدت مدیون موسیقی است، در حالی که داستان نیز فوق العاده است. البته این انیمه در اپنینگ و اندینگ خیلی مفهومی یا تاثیر گذار ظهور و خروج نمیکند.

ما در ناکجا آباد موعود شاهد شخصیت های زیادی هستیم اما فقط به بعضی از آنها بها داده می شود و به بقیه در حد توضیح اکتفا می کند. مثلا ما از شخصیت آنا همین را خواهیم فهمید که در طب و گیاه شناسی نخبه است، همین! شخصیت ها از نظر ذاتی و اکتسابی بسیار فعال و منحصر به فرد اند. تا انتهای داستان شخصیت های تک بعدی سیاه یا سفید بسیار محدود اند و اکثر شخصیت ها داستان دارای ذات خاکستری اند، حتی برخی از شخصیت های اصلی و مثبت داستان مثل ری و نورمن. شاید شخصیت هایی که در آثار ژاپنی شاهد آن هستیم اکثرا تکراری و کلیشه ای هستند، اما نحوه استفاده داستان از این شخصیت ها و فعالیت آنها در داستان و برخی از واکنش های آنها بی نقص است. گرچه انتظار می رود نویسنده ها به شخصیت های جدید رو بیاورند زیرا به شدت این تکراری بودن شخصیت ها آزار دهنده است و داستان را می تواند قابل پیشبینی کند. با این حال داستان توانسته ذات و ماهیت اصلی تمام شخصیت ها را تا لحظات حساس مخفی نگه دارد و این باعث می شود که قابل پیشبینی بودن اثر کاهش یابد.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
برخی از شخصیت های ناکجا آباد موعود

ایده اولیه انیمه ناکجا آباد موعود

در مورد ادرنوکروم چیزی شنیده اید؟ نام نوعی ماده مخدر است که حاصل از اکسیداسیون ادرنالینه و هنگام وحشت و هیجان از غدد فوق کلیوی ترشح می شود. گمانه زنی هایی راجع به این موضوع وجود دارد که اکسیر جوانی کشف شده. و می گویند همان اردنوکروم است. سالهاست کودکان زیادی در سراسر دنیا مفقود می شوند و هیچگاه پیدا نمی شوند. به این خبر توجه کنید.”روزانه 600 کودکی که به قیمت 100 دلار خریداری شده اند از مرز مکزیک وارد آمریکا می شوند”. شاید با دیدن برخی بازیگران و سیاست مداران آمریکایی به این فکر افتاده باشید که چطور ممکن است با این سن و سال انقدر جوان به نظر برسند. ادرنوکروم خالص ترین و قوی ترین حالت خود را زمانی دارد که یک کودک به طرز فجیع شکنجه شود. رمانی که یک کودک در بالاترین حالات وحشت قرار داده و در مرز مرگ و زندگی حرکت می کند. در این لحظه رگ کودک را می زنند و خون حاوی ادرنوکروم را استخراج می کنند. این ماده در سنین کم تر بیشتر ترشح می شود. این ماده نوعی مخدر است که به عنوان اکسیر جوانی هم شناخته می شود.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)

در کتاب “دنیا ملعبه دستان یهود” که از کتاب های ممنوعه قبل از انقلاب ایران به شمار می رود، نویسنده از خاطرات خود در اسرائیل می گوید. او بیان می کند در عیدی خاص، یهودیان بچه های غیر یهودی را یا می خریدند یا می دزدیدند. سپس آنقدر آنها را با سوزن سوراخ می کردند تا خونشان تمام شود. این خون را جمع می کردند و از آن در خمیر نانی خاص استفاده می کردند. نانی که در شریعت یهود نباید جویده شود و به سرعت باید قورت داده شود.

از صحت این دو پاراگراف خبر نداریم. اما می تواند سوژه خوبی برای داستان پردازی باشد. در ناکجا آباد موعود نیز بچه ها برای مصرف هیولاهایی کشته می شوند که اگر آدم نخورند حالات خود را از دست می دهند. قیافه بچه های کشته شده به شکلی نقاشی شده که انگار به شدت قبل از مرگ زجر کشیده است. خونشان هم که به طور کامل از بدنشان کشیده می شود. می توان به این نتیجه رسید که ناکجا آباد موعود از چنین چیز هایی ایده اولیه خود را دریافت کرده است.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)

 

رمز گشایی اثر

اگر بخواهیم داستان را از نظر محتوایی بررسی کنیم به هدفمند بودن و حساب شده بودن این اثر پی می بریم. در دیدگاه کمونیستی حق تملک مسخره پنداشته شده و از زندگی حذف شده است. این موضوع حتی در مورد همسر و فرزند نیز صادق است. حال با فرزندان احتمالی و نسل بعد چه می کنند؟ معلوم است آنها را به پرورشگاه ها می فرستند تا در آنجا به گونه ای که تعیین شده بار بیایند و آموزش ببینند. این قسمت اثر از نوع پرورش سیستم های کمونیستی الگو گرفته. اما آیا این اثر ضد کمونیستی است؟ شاید. اما هنوز برای قضاوت زود است. مزرعه گریس فیلد وظیفه پرورش بچه هایی را دارد که قرار است خورده شوند. در ادامه داستان مشخص می شود که چهار مزرعه پنج بخشی به این شکل انسان پرورش می دهند و باقی مزرعه ها به شکل صنعتی کار میکنند. در این بین افرادی هم هستند که می توانند از خورده شدن فرار کنند و با کار کردن برای هیولا ها مقدار بیشتری زندگی کنند. اگر درداستان کمی بیشتر پیش برویم می فهمیم که پیمانی هزار ساله بین هیولاها(گونه ای که جهش ژنتیکی پیدا کرده و هر چی بخوره به همون شکل در می آید) و انسان ها بسته شده که نصف دنیا متعلق به هیولا ها و نصف دیگر متعلق به انسان هاست. این پیمان بخاطر خستگی از جنگ و نجات دادن جان انسانهایی که در آینده قرار بود خورده شوند بین راتاری اول و هیولاهای اشراف که با این قرار داد قصد کنترل حداکثری بر طبقه رعیت را داشتند بسته شد. هیولا ها از زمانی که انسان ها را خوردند حالات انسانی گرفتند و اگر به آنها گوشت انسان نرسد این حالت را از دست می دهند و وحشی می شوند. حال اشراف برای اینکه کنترل بهتری روی رعیت داشته باشند می بایست گوشت را محدود کرده و مرغوبیت آن را کاهش دهند. این دلیل پذیرفتن قرار داد است. با جدا شدن دنیا ها این امر میسر می شود و انسان ها خلاف کار به عنوان هدیه و برای کشت صنعتی به هیولاها اهدا می شوند. اما عده ای از دوستان راتاری اول که به این صلح مخالف بودند نیز برای کشت ویژه انتخاب می شوند و نسل آنها در مزرعه هایی زیبا در بهترین شرایط پرورش می یابند. با این حال برای اینکه هیولا ها مجبور به خوردن انسان ها نباشند دارویی و جود دارد اما اشراف از توزیع آن جلوگیری می کنند. تمام اینها یعنی چه؟

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
اجداد و هیولاها

خب مزارع نماد جهان سوم اند. جهان سومی هایی که طبق خواسته ابر قدرت ها پرورش می یابند تا مغز آنها در مسیر پیشرفت و هدف آنها استفاده شود. در حالی که مردم این ابر قدرت از این موهبت برخوردار نیستند و خود قربانی اند. اما در این بین یک نفر از مزارع برائت می جوید و با اینکه از لحاظ اقتصادی، بهداشتی، اخلاقی و… در وضعیت مطلوبی است، ذات، انسانیت، آزادی و روح خود را اسیر دیده و برای به دست آوردن آنها دست به انقلاب می زند. انقلابی که بعدا خیلی دیگر از مزارع را نیز در بر می گیرد. نکته مثبتی که در داستان وجود دارد نبود منجی مطلق فیلم های هالیوودی است. به دین شکل که همه فقط به یک رهبر و روشنگر نیاز مند اند و هنگامی که مسیر و آرمان مشخص شد خود دست به کار شده و برای اهداف و آرامان های خود اقدام می کنند. بلوغی که شخصیت های اصلی از وجود آن مطمئن نبودند. اما باقی شخصیت ها اثبات کردند که در این مسیر خود نیز می توانند بالغانه و عقلانه حرکت کنند. چیزی که مردم در فیلم های هالیوودی از آن محروم اند و هدف هالیوود نیز نیاز مند بودن مردم جهان به آمریکا و صهیونیست را به عنوان منجی مطلق است.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
عما، ری و نورمن

در اینجا خیلی مناسب است به شخصیت رهبران و سردمداران این انقلاب کمی توجه کنیم:

عما: شخصیتی اخلاق گرا که به هیچ عنوان حاضر به مذاکره نیست(اینشو خیلی دوست داشتم)، مقاومت می کند حتی در ناامید کننده ترین لحظات و آزادی را برای همه می خواهد.  حاضر نیست به خاطر اهداف شخصی یا حتی آرمان اصلی فردی را فدا کند. شاید در مبارزه تلفات دهند، اما امکان ندارد فردی را برای فدا شدن انتخاب کند. این موضوع حتی برای هیولاهای رعیت نیز صادق است! در عین حال او حاضر به هر گونه فداکاری برای دیگران است. در نهایت(مانگا) او خود را فدای آزادی همه می کند.

ری: اگر بگویم مظلوم ترین شخصیت داستان است دروغ نگفته ام. او از همان ابتدا از شکل سیستم مزرعه داری با خبر بوده و شاهد کشته شدن خیلی از خواهر و برادرانش در کودکی بوده. آنقدر تحت فشار احساسات منفی بوده که حتی برای انتقام گرفتن از سیستم دست به خود سوزی می زند. او بر این عقیده است که نمیتواند همه را نجات دهد زیرا بقیه نمیتوانند درک کنند، به همین دلیل باید صرفا خودش و کسانی را که می توانند برای او مفید باشند نجات دهد. دلیل این تفکر این است که ری تصور نمیکند که بقیه بچه ها نیز می توانند عمق فاجعه را درک کنند(اشتباه میکنه) و فقط خودش و امثال خودش هستند که توانایی درک و گریز از سیستم را دارند. پس از فرار از گریس فیلد صرفا شخصیتی می شود که یا در حال حدس زدن است و یا کمک کردن به عما، نقش فعال او پس از فرار از گریس فیلد کم رنگ می شود و صرفا یار کمکی عما است. حتی از پویش و تکاپو نیز باز می ماند و حل کردن خیلی از معما ها نیز به باقی شخصیت ها واگذار می شود و او صرفا نقش محتاط داستان را به عهده می گیرد.

نورمن: به شدت از نظر اخلاقی و احساسی به عما وابسته است. شخصیتی منطقی و استراتژیک دارد. در نبود عما اخلاقیات نیز برای او حذف شده و صرفا به رسیدن به هدف تحت هر شرایطی و هر قیمیتی تلاش می کند(برای مثال او می خواهد نسل دیو ها را منقرض کند با اینکه برخی از این دیو ها خود قربانی اند و عما است که جلوی این امر را می گیرد). با اینکه نورمن خیلی شخص باهوش و زیرکی است اما آرمان او از انگیزه های روحانی نشئت نمیگیرد و صرفا انگیزه های شخصی دارد(هدف او و برخی از دوستانی که پس از انتقال به لامبدا با آنها آشنا می شود صرفا انتقام است شخصی و نورمن خود قصد دارد که حکم خدا را برای باقی بچه های پرورشی ایفا کند).

در کل از نظر استراتژیک تیم، تیم عالی ای است اما برای رسیدن به آرمان اصلی و نبود انحراف در مسیر نیاز به رهبری اخلاقی ، عطوفت و اطلاعات عما؛ رهبری تیمی نورمن و پشتیبانی ری وجود دارد. این تیم رهبر این انقلاب است اما نباید از هم گسسته شود و هر سه عضو نقش مهمی را ایفا می کنند. تصمیم های شخصی و جدا از مشورت هر کدام از این سه نفر همیشه اشتباه است(قتل عام دیو ها توسط نورمن، خودسوزی ری و بریدن گوش عما) و از بلوغ کامل برخوردار نیست.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
وحدت، کلید پیروزی

انقلاب صورت میگیرد، حکومتی مستقل به وجود می آید و خود کفا می شود. در عین حال برای رهبری باقی قربانیان تلاش می کند.(نمیدونم چرا دارم یاد جمهوری اسلامی می افتم). اما آیا انیمه قصد اشاره به حادثه یا انقلاب خاصی دارد؟ شاید بله شاید نه. شاید هم دارد راهکاری برای فرار از شکل فعلی دنیا ارائه می دهد. در هر صورت نبرد با ابر قدرت ظالم که حتی بعضی از انسان ها را هم به خدمت خود در آورده آغاز می شود. این حرکت چون خالصانه و آرمان گرایانه است، حتی چشم و گوش بعضی از انسان های در خدمت هیولاها را نیز باز می کند و آنها را نیز با خود همراه می کند. جهان سومی که انقلاب می کند و دنیا را تغییر میدهد. البته این مزارع می توانند نماد خود ژاپن هم باشند. ژاپنی که باید خودش را از قید و بند کنونی و اسیر بودن از آمریکا رها کند و طعم آزادی جسم و روح را بچشد. در هر صورت در این بین حتی با بعضی هیولاها نیز باید صلح کرد زیرا بعضی از آنها هم قربانی اند. در حقیقت این اثر به این نکته اشاره دارد که دنیا صرفا توسط یک سری اشراف و در صدر آنها ملکه(اگه گفتی کدوم ملکه) اداره و کنترل میشود و بقیه قربانی اند. اشراف نیز فقط در پی رسیدن به قدرت و گوشت ( نماد ثروت) بی پایان اند تا هوس خود را خاموش کنند( شعله ور تر می شه دیگه). این طمع است طمعی که در نهایت ملکه را به کام مرگ می کشاند. همین طمع و هوس است که باعث نابودی این ابر قدرت خواهد شد(در دنیای کنونی تا حدودی شاهد آن هستیم).

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
مرگ ملکه بخاطر سوء هاضمه-ایستادگی برای یک هدف

مقاومت نیز نمونه بارزی است که به آن اشاره می شود و دلیل اصلی پیروزی جهان سوم (یا ژاپن) همان است. حتی در ناامیدانه ترین لحظات نیز دست از مقاومت نباید برداشت و آرمان ها را باید محقق کرد. حتی در بد ترین حالت. چون این تنها راه پیروزی بر این ابر قدرت است. در نهایت همه بچه ها به دنیای انسان ها باز میگردند که در آن نظم نوین جهانی برقرار شده. این مضمون منفی اثر است که نظم نوین جهانی را بدین شکل راهکار نهایی بشر برای صلح معرفی می کند. هم مضمونی صهیونیصتی است و هم کلیشه ای. اما بالاخره آزادی و آرمان محقق می شود( برای همه حتی هیولاها) که این آزادی به شکل زندگی در دنیای انسان ها نمود پیدا می کند. حال ابر قدرت جامعه غرب است یا کمونیست؟ هر دو در ناکجا آباد موعود گنجانده شده اند. شاید هر دو مد نظر نویسنده بوده اند.

بی شک این اثر(حداقل از نظر من) از انقلاب ها، آرمان ها و شعار های خاصی از دنیای کنونی ما الگو گرفته است، برای مثال می تواند از مقاومت بی چون و چرا و تا آخرین قطره خون مسلمانان یا ویتنامی ها الگو گرفته و آن را راه حل رهایی از دنیای ابر قدرتی کنونی دانسته. این اثر از سیستم های غربی و کمونیستی انتقاد کرده و آنها را به شکل هیولاهایی وحشتناک و اشراف زاده نمود داده. شاید شاهد یک اثر مثبت میان این همه هجمه هالیوودی و صهیونیستی هستیم.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
جذابیت های از دست رفته ناکجا آباد موعود

یکی دیگر از مضامین مثبت داستان ناکجا آباد موعود توجه به اجداد است. خیلی ریز مانگا به این نکته اشاره می کند که بچه های پرورشی ویژه چون از نسل انسان های آزادی خواه و اخلاق گرایی بودند، به همین مسیر گرایش پیدا کردند، این مضمون به این نکته صحیح اشاره دارد که اعمال ما در نسل ما نیز تاثیر می گذارند و اینکه نسل آینده ما چه مسیری را برای زندگی انتخاب می کند، به اعمال و رفتار کنونی ما هم(نکات مهم دیگری هم وجود دارد) مرتبط است. اعمال و رفتار ما در زندگی و آینده نسل های بعدی می تواند تاثیر گذار باشد. مثبت یا منفی بودن آن به خودمان بستگی دارد.

تفاوت انیمه و مانگا ناکجا آباد موعود(اقتباس ناموفق از یک منبع غنی)

فصل یک انیمه با مانگا تفاوتی ندارد و حتی سه قسمت ابتدایی فصل دو تقریبا به مانگا وفادار مانده اند. تا اینجای داستان 40 چپتر از مانگا رفته و 140 چپتر دیگر باقی مانده. در ادامه مانگا کولاک می کند اما انیمه راه خود را می یابد. اما نه به شکل خلاقانه و منحصر به فرد، بلکه باز هم از مانگا تبعیت می کند اما جسته گریخته و با حذف بخش زیادی از داستان و شخصیت ها. بعضی حوادث رخ نمیدهد و برخی دیگر رنگ عوض می کننند. در برخی جاها حتی شخصیت ها از کنش نیز باز می مانند و سعی و تلاشی برای به کسب دستاوردی نمیکنند. مثلا در ارک گلدی پند عما و یکی از شخصیت هایی که اصلا در انیمه حضور ندارد به اطلاعاتی در مورد این دنیا، دنیای انسان ها، گذشته دنیا و راه های ارتباطی با دنیای انسان ها دست پیدا می کنند. در حالی که در انیمه تمام این کنش ها برای به دست آوردن این اطلاعات حذف شده و یکی از هیولاها مفت و مجانی این اطلاعات را به عما می دهد. مبارزه با اشراف و ملکه در انیمه کاملا حذف شده و فقط در چند تصویر خلاصه می شود. به تمام سوالات به خوبی پاسخ داده نمیشود و ما ابهامات زیادی راجع به داستان داریم. همین که در هشت قسمت 140 چپتر خلاصه شده، عمق فاجعه مشهود است. در مورد افتضاح بودن فصل دو در دیگر سایت ها اطلاعات کافی وجود دارد. اما از نظر من خواندن مانگا پس از مشاهده فصل یک خالی از لطف نیست و دل بیننده عصبانی را خنک می کند.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
اولین قدم برای یک آرمان بزرگ

یکی از نقاط قوت ناکجا آباد موعود پایان آن است. پایانی که نه با مرگ زهر شد و نه کاملا خوش و خرم بود. حتما پایان مانگا را بخوانید. یک پایان غیر کلیشه ای، جذاب و خلاقانه. و نکته جالب داستان در این است که نویسنده مانگا اتک تایتان تا حدودی از پایان مانگا ناکجا آباد موعود استفاده و کپی برداری کرده. در اتک تایتان ارن خود را برای نجات دوستان و بشریت فدا می کند و در این اثر نیز عما خود را برای نجات دوستان و بشریت فدا می کند. فقط شکل فدا کردن تفاوت دارد.

اگر صرفا به مانگا و فصل یک انیمه ناکجا آباد موعود بپردازیم، شاهد یکی از شاهکار های مثبت و خلاقانه هستیم. حداقل من که اینطور احساس کردم. شاهد اثری بودیم که این مضمون را داشت:

“برای رسیدن به اهداف بالا و حقیقت انسانیت، دست از خوشبختی دروغین بکش. برای تحقق آرمانت با تمام وجود بجنگ، مقاومت کن و هیچ وقت تسلیم نشو”

حداقل برای من ناکجا آباد موعود، اثری بود که این امید را به من داد در دنیایی که نصف رسانه های دنیا یهودی اند، باز هم نویسنده هایی هستند که می توانند با یک داستان پردازی جذاب در ناخودآگاه مخاطب نفوذ کرده و مضامینی مفید و مثبت را ارائه دهند. ای کاش بیشتر شاهد این قبیل اثار باشیم. آثاری به دور از جذب مخاطب صرفا با اکشن و ابتذال اخلاقی. ای کاش انیمه این اثر به قهقرا نمیرفت تا این اثر رسالت خود را به اتمام برساند. نمیدانم شاید این به قهقرا رفتن هم کار همان ابر قدرت هایی است که در مانگا به آنها پرداخته شد.

نقد دوم ناکجا آباد موعود

نقد اول نقدی مثبت و خوش بینانه بود، با این حال در این بین براساس داستان ونشانه های موجود در ناکجا آباد موعود می توان نقد دیگری نسبت به این اثر تعریف کرد.

اگر با دقت به داستان ناکجا آباد موعود نگاه کنیم از شباهت به سرنوشت یهود و تشکیل حکومت صهیونیستی شگفت زده می شوید. در ابتدا بچه های یتیم خانه(یهودیان) در یک خوشبختی دروغین زندگی می کنند و از اتفاقات دنیای اطراف خود هیچ اطلاعی ندارند. آنها با کمک یک سری اتفاقات و نماد های درون کتاب ها از وجود سرزمین موعود با خبر می شوند. سرزمینی ناشناخته ای است به همین دلیل با ناکجاآباد یاد می شود. جالب اینجاست که علائم درون کتاب حول شکل یک جغد طراحی شده اند. جغد یکی از نماد های ایلومیناتی است که در دلار های آمریکا هم قابل مشاهده است. این جغد، جغد مینروا نام دارد. جالب است که ویلیام مینروا هم از اسم یکی از نماد های ایلومیناتی و هم از شکل این نماد استفاده می کند. او یک سازمان مخفی تاسیس کرده که با توجه به علامت و اسم می توان حدس زد او موسس فرقه ای مخفی شبیه به فرقه ایلومیناتی است. حال وقت فرار و تشویق سایر یهودیان در کشور های دیگر برای فرار به سمت ناکجاآباد است.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
نماد جغد در انیمه
نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
خودشه

خورده شدن بچه های می تواند به هلوکاست اشاره داشته باشد و دیو ها نیز می توانند نماد آلمان نازی باشند. آلمانی که نابود می شود و حکومتی مورد پسند یهود جایگزین آن می شود(در المان کنونی حتی سوال در مورد بعضی وقایع مثل هلوکاست جرم محسوب می شود). البته دیو ها می توانند نمادی از تمام حکومت های ضد یهودی نیز باشند. آنها به بد ترین شکل سزاوار نابودی اند و باید حاکمان مورد پسند یهودیان جای آنها را بگیرند.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
هلوکاست و مرگ عده زیادی از بچه ها(یهودی ها)

  فرار(مهاجرت) به سختی میسر می شود و به ارض موعود، آمریکا و در جایی دیگر در مانگا به مصر و فرانسه صورت می گیرد(عجب کشورهایی). سرزمین هایی که از فراری ها (مهاجران) استقبال می کنند و آنها را اسکان می دهند. خوشبختی و رفاه واقعی در آنجا مسیر می شود.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
آمریکا سرزمین موعود
نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
پاریس و مصر

نکته جالب دیگر این است که بچه های مزارع مخصوص همه از یک نسل اند. اگر کمی در مورد یهودیت مطالعه کنید متوجه شباهت این نکته با یهودی ها نیز می شوید. یهودیان همگی از نسل حضرت یعقوب هستند و به همین دلیل به آنها بنی اسراییل می گویند. پس در ناکجا آباد موعود بچه ها دقیقا مثل یهودیان از یک نسل هستند.

از به وقوع پیوستن نظم نوین جهانی نیز نباید گذشت. در جهان انسان ها پس از یک جنگ بزرگ با کشتار بالا این نظم نوین جهانی به وقوع پیوسته است. نظم نوین جهانی یکی از بزرگترین آرمان های یهودیان است. آنها اعتقاد دارند پس از برقراری نظم نوین جهانی منجی ظهور می کند و بر جهانیان حکومت می کند. “حکومت جهانی یهود”

شباهت داستانی با تاریخ یهودیت و صهیونیست مشهود است. بعید نیست که در دنیایی که نصف رسانه های دنیا در دست صهیونیست است شاهد یک اثر دیگر صهیونیست پسند باشیم.

نقد و بررسی انیمه The Promised Neverland (ناکجا آباد موعود)
پیکانی دیگر به سمت ناخودآگاه مخاطب

حال کدام نقد درست است؟ جهان سوم و ابر قدرت ها یا تاریخ و تشکیل صهیونیست. خب این راز را خودتان کشف کنید. در دنیای کنونی  نمی توان خیلی خوش بین بود. پس فهمیدن اینکه نویسنده قصد رساندن کدام منظور را داشته با شماست.

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. جالب بود ولی به نظر من ژاپنی ها از آمریکا کینه زیادی دارن تا اینکه بخوان همراهیش کنند! خصوصا بخاطر بمب گذاری هیروشیما و ناکازاکی … مردم ژاپن هنوزم که هنوزه از آمریکا کینه به دل دارن پس فکر نکنم نقد اول درست باشه. من نقد دوم رو بیشتر قبول دارم چون در کتاب انسان در جستجوی معنا یه صحنه هایی بود که کاملا شبیه ناکجا آباد موعود بود. مثلا نویسنده یکی از یهودی هایی بود که تونسته بود زیردست نازی ها زنده بمونه و میگفت که ما یهودی ها در جنگ جهانی اگه اشتباه نکنم دوم توسط نازی ها به بیگاری برده میشدیم و اونا از شکنجه کردن ما لذت میبردن… تقریبا همه توی بیگاری کشته میشدن و جالبش اینجا بود که اگه کسی نمیمرد برای اینکه حساب زندانی ها از دستشون در نره هر دو ماه یک بار ضعیف ترین هارو از هر خوابگاه میبردن و سوار کامیون میکردن و میبردن میسوزندنشون و بعد یکی جایگزینش میکردن. اونجا کسی اسم نداشت و اکثرا همه کد های چند رقمی رو بدنشون زخم میکردن یا روی لباس هاشون مینوشتن و خلاصه نگهبان ها همه رو به عدد صدا میکردن… نویسنده گفت اونجا یا باید یه کاری میکردیم که یکی کشته بشه که آخر ماه ما اونی نباشیم که سوار کامیون مرگ میشیم… که این کار بی رحمانه ای بود و یا باید صبر میکردیم تا نوبت ما برسه. نویسنده از رفیق هاش گفت که شباهت عجیبی با داستان ناکجا داره! میگفت یکی از بهترین دوست هاش فهمید که نویسنده نحیف ترین بین همست و چون حدس زد که ممکنه نفر بعدی دوستش باشه خودش رو آتش زد تا کسی آخر ماه کشته نشه و خلاصه خیلی شباهت داره… حتما کتاب ” انسان در جستجوی معنا ” رو بخونید

    1. خیلی دقیق و با اطلاعات کامل. کتابی که گفتید را حتما مطالعه میکنم. احتمال زیادی داره که ناکجا آباد موعود از همون کتابی که گفتین الگو گرفته باشه. این نکته هم باید در نظر داشت که اعمال هلوکاستی و شبه هلوکاستی نازی ها اثبات نشده و در حد یک نظریه است. کتابی هم که معرفی کردین هم می تونه تخیلات نویسنده باشه برای مظلوم نشان دادن یهود و توجیه اشغال فلسطین. در مورد رابطه ژاپن و آمریکا هم بگم که حرف شما درسته و در خیلی از انیمه ها آمریکایی ها به شدت مورد تنفر واقع میشن. اما در نقد اول بنده گفتم که این مزارع یا می توانند نماد ژاپن باشند یا نماد جهان سوم که باید با ابر قدرت ها که همان بلوک غرب است بجنگند. به همراهی ژاپن و آمریکا اشاره ای نکردم.

    2. بله درسته مردم ژاپن از آمریکایی ها خوششون نمی یاد ولی این دلیل نمی شه که بتونن جلوگیری بکنن از اینکه یک آمریکایی بشه نویسنده یا کارگردان!و این کارگردان و نویسنده هستن که اون مطلب کثیف رو بیان می کنن و خب از اونجایی که انیماتور ها ی ژاپن رمز گشایی فیلم بلد نیستن همون چیزی رو که کارگردان گفته بدون هیچ کم و کاستی اجرا می کنن!

      1. این هم باید گفت که تنفر از آمریکایی ها به معنای این نیست که از فرهنگ و ایدئولوژی اونها تاثیر نپذیرند. فرهنگ ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به واسطه آمریکا خیلی زیاد تغییر کرد.

    3. سلام، کینه ژاپنی ها از آمریکایی ها تقریبا محو شده، جوری که در خیلی از انیمه ها مثل مدرسه قهرمانی من و کاراگاه کونان و خیلی انیمه های دیگه از آمریکایی ها به خوبی یاد میشه، آمریکایی های قهرمان!

  2. سلام خسته نباشید هر دو نقد جالب و قابل تأمل بود. نقد دوم پشت پرده ها رو خوب نشون داد. و به نظرم باید به اکثر این آثار را به همین شکل دید نه خیلی خوشبینانه نگاه کرد.
    موفق باشید

  3. سلام
    توی نقد اول هم پایان خیلی خوبی وجود نداره.
    برای رسیدن به هدف، باید اخلاقیات(میتونه حتی شرعیات و حدود مدنی و قانونی باشه) قربانی بشه! یعنی سیاست زنده میمونه. استراتژی زنده میمونه اما اخلاق نه؟!!

    صنعت انیمیشن ژاپن خیلی تحت تاثیر صهیونیزم جهانیه. نقد دوم قابل قبول تره.

  4. خدایی دم نویسنده گرم که اینقدر اطلاعات کامل و جالبی داره…هردوتا برسی کاملا منطقی بودن و برام جالبه که چطور این نکات رو درمیارید و برسی ها رو مینویسید دقت و توجه خیلی بالایی لازم داره مطمینن (یاد رایفی
    پور افتادم…..خلاصه که کارتون عالیه…اولین مقاله بود که از این سایت خوندم و الان مشتری همیشگیتون شدم

    1. سلام علیکم
      به شدت خرسندیم از اینکه خوشت اومده. فقط یک تبصره بزنم، اونم اینه که من و اکثر نویسنده های این سایت از سخنرانی های آقای رائفی پور تا به حال بهره نبردیم و این سایت و محتواش صفر تا صد حاصل مطالعه و تحقیقات شخصیه. امیدوارم محتوای سایتمون براوتون مفید و جذاب باشه

  5. نه اتفاقا ژاپنی ها نگرش عجیبی نسبت به آمریکا دارند که قسمتی از اون رو در کتاب کاهن معبد جینجا اثر آقای یامین پور می بینیم …
    در واقع اونها معتقد اند که آمریکا حق داشته که جریان جنگ رو پایان بده حتی به قیمت کشتار دسته جمعی مردم بیگناه با بمب اتم و مشکل به کار آمریکا وارد نیست…

    1. اینجا جا داره یادی کنیم از یکی از اساتیدمون که در ژاپن توی یک جلسه در مورد جهانخواری و ظلم آمریکا مخصوصا در مورد مردم ژاپن صحبت کردند. حتی در سینمای هالیوود هم نمونه های زیادی از شرق ستیزی رو براشون تاکید کردند. اما در انتهای جلسه ژاپنی ها گفتند که ما نمی خوایم کارمون رو از دست بدیم برای همین اصلا کاری به این چیزا نداریم.

      مسئله ای که گفتید هم کاملا درسته چون اونها درگیر یک جبر گرایی خاصی هستند که نمونه افراطی ترش رو در هند میشه دید.

  6. سلام، یه قسمت هم می تونین به نقد اضافه کنین، emma برای نجات بچه ها میره سراغ همون موجود اسرار آمیزی که در حضور اون پیمان هزارساله بسته شده، این موجود که خودش یک دیوه قدرت کنترل ناخودآگاه رو داره… این قسمت مانگا که در فصل ۲ انیمه در حد یک سکانس کوتاه و بدون دیالوگ بهش اشاره میشه، هم شرک آمیزه و هم یک ایراد بزرگ داره، اینکه عما برای داوری به طاغوت مراجعه می کنه، همون چیزی که در قرآن ازش نهی شده: می خواهند داوری خود را نزد طاغوت برند در حالی که باید به آن کافر باشند…
    در ضمن در انیمه هیچ سخنی از خدای خالق و پرورش دهنده انسان ها و سایر موجودات به میان نمیاد و اینم نقطه ضعف انقلاب عما هست.

  7. جغد نماد دانایی و علم و خرده دقیقا همون فازی که مینروا بود حیوان مرموزیم هست چه ربطی به ایلومیناتی داره:|
    کلا دلایل منطقی نیاوردید نقد دوم از روی هواست

    1. اینکه جغد نماد دانایی هست فقط یک معنی عام و ساده است اما در آثار مختلف معنی های خاص هم دارد همین مرموز بودن خود نشانه ای از بودن دیگر نشانه هاست که در متن ذکر شد شما یکسری توصیفات و تفسیرهای کلی و ساده از اینها خوندید و آنرا با معانی این سمبل ها مقایسه می کنید و توجه هم نمی کنید همین سمبل ها در مکتب ها و فرقه های مختلف استفاده و طبعا هم در جهت اهداف آنها پیش می روند

      1. احتمال اینکه جغد نماد دانایی و علم باشه (چیزی که قرن هاست در جهان سمبله) خیلی بیشتر از اینه که نماد ایلو.مین.ات.ی باشه!!! اگه میخواست نماد ایلومی.ن.اتی میبود سازنده هاش یه نماد دیگه هم به داستان مینروا اضافه میکردن ولی یه جغده که این چیزی رو ثابت نمیکنه و استدلال طبقش غلطه

        1. در نقد و نظر نویسنده اومده کخ جغد نماد خرده و برای خردمندهایی که متوجه زندان میشن طراحی شده
          اما به عنوان شیطنت، زیر لایه دوم یا نقد دوم کنار مفهوم انسان به دنبال معنا جا داده شده مفهوم ایلو که طبق نظر نویسنده مسئله کم اهمیت تری نسبت به نقد اصلیه

        2. با توجه به قرائن و شواهد نقد دوم که اتفاقا قابل تامل و فرامتنه
          ایلومیناتی که به عنوان فرقه های خردمند از خود نام میبرند علاوه بر اینکه بیش از بقیه از این نماد باید استفاده کنند چرا که خرد را راه خود معرفی می کنند در کنار تابلو انسان هم این نماد قرار داشت آن هم چه انسانی ؟ یهودیان که ارتباط بسیاری به این فرقه دارند ( اگر کمی تحقیق کنید ) چرا که قبل از آن سریال با نشان دادن کودکان به ما انسان را یادآوری می کند برای همین فقط پرداختن به یه معنای کلی و عام و ساده در داستانی با شرایط خاص یعنی عدم درک دقیق و تخصیص یافته :/
          این موضوعات جنبه فرامتن بیشتر دارند و نمی شود مستقیم از خود انیمه بیرون کشید در عین حال این انیمه به مفاهیمی فرامتنی جهت تکیه همواره نیازمنده
          به امید اینکه منظورم رو متوجه شده باشید

  8. سلام وقت بخیر، ممنون بابت نقد
    فکر کنم کمی از موضوع و مضمون اصلی داستان دور شدیم. اگه مانگا رو کامل خونده باشید وقتی نورمن میخواست هیولا‌ها رو نابود کنه، عما جلوش رو گرفت و گفت من نمیخوام با هیولاها بجنگم. یه دلیلش این بود که بهترین دوستش یکی از همین هیولاها بود. آخر سر هم نورمن یه اشتباهش که کشتن هیولاهاست پی میبره و از عما میخواد که کمکش کنه. آخر سر هم عما با کسی که نمادیه از شیطان و اجنه معامله‌ای میکنه، پیوست به اول مقاله که تو توصیف شخصیتش گفتین اهل مذاکره نیست!
    ((راه نجات آدما، همزیستی با شیاطینه. شیاطین شاید تو نظر ما بد جلوه کرده باشن، ولی اونام چاره‌ای ندارن چون ذاتشون اینه))
    آدما رو میخورن چون چاره‌ای ندارن، تلقین اینکه بد صرفا همیشه مطلق نیست و میتونیم با همکاری دنیای بهتری داشته باشیم. نظم نوین جهانی و پیمان با شیاطین…
    سپاس فراوان

    1. بله ولی این قرارداد و پیمان چیزی از کارها و ظلم هایی که اون شیاطین نسبت به اما و دوستانش داشتن کم نمیکنه که تو سریال کامل نشون داده میشه ولی خود این پیمان و قرارداد هم در جهت اهداف اما و دوستانش پیش میره که همون اهداف یهودیانه و دوری از کارها و اهداف قبلی هیولا ها

      1. در ضمن پیمان بستن با هیولا ها و شیاطینی که ذاتشون اینطور ایجاب میکنه رو نمیشه یه پیمان دوستانه یا بد نسبی و ناقص دانست

        1. در ضمن میتونه این قرارداد خودش قراردادی جزیی و کوتاه مدت و نسبی باشد

        2. این انیمه هم تقریبا مثل توکیو غول سعی در اقناء مخاطب داره که اگه روزی موجوداتی پلید در بین ما اومدن، صرفا کارای پلیدشون دلیل بر بد بودن ذاتشون نیست. مثل غول‌ها که آدم میخوردن یا هیولاها که بچه‌ها رو میخورن شاید اوناهم چاره‌ای ندارن و کاراشون رو میشه توجیه کرد.
          حرف من این بود که با وجود اون همه بدی و نفرتی که نسبت به این موجودات داشتن، باز هم باهاشون کنار اومدن و معامله کردن‌. ابتدا هدف نابودی بدی بود که نورمن یا کانکی پیش گرفته بودن. اما کم‌کم فضا طوری تغییر کرد که نظرشون عوض شد. این نباید عادی‌سازی بشه که شیاطین دوران شاید خوبی در وجودشون باشه.

        3. بله این چیزی که می گویید می شود توجیه و تسلیم پذیری در مقابل هیولا ها و شیاطین هر دلیلی هم که داشته باشن نمیشه با موجوداتی که ذاتشون ایجاب میکنه این همه جنایت کنن کنار اومد آیا می شود با گرگ ها یا شیرها یک جا زندگی کرد ؟ البته کار این موجودات از غریزه طبیعی حیوانات هم گذشته است و شنیع تر است
          علاوه بر آن خود این قرارداد در جهت اهداف اما و دوستانش و کنار زدن اهداف هیولا ها است که البته معلوم نیست تا کجا ادامه داشته باشه و میتونه شدیدا شکننده و موقت و البته نسبی و محدود باشه

  9. سلام به نظر من این انیمه توسط گلوبالیستها ساخته شده و فارغ از بلوک شرق و غرب و کشور ژاپن و امریکا و … هستش .
    انیمه فراتر از این مسائل داره صحبت میکنه و خیلی رو راست داره از حقایق پرده بر میداره اما این پرده برداری رو با افشاگری و اعتراض اشتباه نگیرید چون معمولا اونها قصدشون از این پرده برداری ها عادی سازی حقیقت واقعی جهان انسانها و شیاطین هستش

    1. سلام علیکم
      بله درسته گلوبالیسم هم منشعب و برگرفته از تفکرات سرمایه داری مدرن است ( نئولیبرالیسم ) و تفاوت چندانی با تفکرات ژاپن و آمریکا ندارد

  10. نقد دوم بسیار کوتاه بود، جای خیلی نکته ها توش خالیه.
    میشه این انیمه رو ازون آثاری دونست که مسیحیت رو تخریب و یهودیت رو تطهیر می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *