فیلم سینمایی

نقد و بررسی فیلم برادران لیلا؛ انتقادات سیاسی با قربانی کردن فرهنگ ایرانی

؛ برادران لیلا اثری از سعید روستایی است که در جشنواره بین المللی کن هم حضور داشت. از همان جشنواره کن، بوسه نوید محمد زاده به مخاطبین فهماند که قرار است با اثری جنجالی مواجه شوند. چراکه چنین حرکتی در فرش قرمز جشنواره روایت گر روح حاکم بر فیلم بود. احتمال اینکه تولید کنندگان با این حرکت قصد جذب مخاطب را داشتند هم دور از ذهن نیست.

برادران لیلا نماینده فرهنگی ایران

آثار ایرانی که در خارج از کشور اکران می شوند تصورات خارج نشینان را از ما ایجاد می کنند. همه کشور ها سعی می کنند با آثار رسانه ای خود مروج فرهنگ و تمدن خود در دنیا باشند و وجه خوبی از خود بسازند. مثالش را می توانیم کره جنوبی یا ژاپن بدانیم که در چند سال اخیر با انیمه، کی دراما و کی پاپ علاوه بر صادرات زبان خود تصوری هیجان انگیز و جذاب را از تمدن و کشور خود ساخته اند. گرچه برخی از این تصویر سازی ها نیز با حقیقت تفاوت داشته.

یا آمریکا که با کمک رسانه قدرتمند خود یعنی هالیوود هم فلسفه غرب هم لیبرال سرمایه داری هم قهرمان آمریکایی و هم رویای آمریکایی را اول در خود آمریکا نهادینه کرد و سپس به دنیا صادر کرد. حال تاثیر آثار ایرانی در نقش دادن به تصور دنیا نسبت به جامعه ایرانی چقدر و چگونه بوده؟ یا اینکه چقدر در ترویج و صادرات سنت ها و فرهنگ بومی باستانی ما نقش داشته اند؟

پاسخ مشخص است. اثری همچون برادران لیلا نه تنها قدم مثبتی بر نمی دارد بلکه تصور بین الملل را از فرهنگ غالب بر جامعه ما شدیدا تاریک می کند. خانواده و فرهنگی که در برادران لیلا به نمایش در می آید بسیار نا هنجار و غیر قابل هضم هستند. دستشویی کردن پدر در سینک ظرفشویی، رسومات مربوط به بزرگ خاندان و کادوی عروسی، حاملگی مادر خانواده قبل از ازدواج و… همه و همه دامن زننده به تمدن و فرهنگی کثیف هستند. فرهنگ و جامعه ای که هر کس آن را تماشا کند نسبت به آن انزجار پیدا می کند.

جالب است که چنین رسوماتی و چنین حرکاتی اصلا در فرهنگ بومی ما جایی ندارند و خانواده های شبیه به خانواده برادران لیلا در ایران بسیار کم هستند. رسومات مربوط به بزرگ خاندان و کادوی عروسی جایی در فرهنگ بومی ایرانی ندارد. حال خودتان را به جای بیننده خارجی تصور کنید که برادران لیلا را نماینده ای از فرهنگ غالب ایرانی می بیند. چه ذهنیتی پیدا می کنید؟

ادبیات سینما

فرض کنید یک فیلم یک فوتبالیست را نشان می دهد که درگیر مواد مخدر، پولشویی، دلالی فوتبال، روابط نامشروع و… است. مخاطب این فیلم با خود نمی گوید که “شاید این فوتبالیست دچار این فساد هاست” یا “این فوتبالیست فاسد است اما بقیه می توانند سالم باشند”. چیزی که به ذهن مخاطب می آید این است که کل فوتبالیست ها افرادی فاسد و انگل اجتماع هستند. حدودا مشابه اتفاقی که پس از نمایش سریال پژمان در کشور رخ داد. تصوری جامع نسبت به تمام فوتبالیست ها ایجاد شد که یک مشت بی سواد و مصرف گرا هستند و آنقدر بی عرضه اند که شیوه مدیریت پول را ندارند. به همین دلیل بود که بین پژمان جمشیدی و چند فوتبالیست نزاع هایی پیش آمد. یا بعد از سریال در حاشیه نسبت به تمام دکتر ها چنین دیدگاهی به وجود آمد.

برادران لیلا هم چنین است. با تصور مخاطب طوری بازی می کند که گویا تمام جامعه ایرانی چنین هستند. جامعه ای لبریز از ظلم به زنان و دختران، اشاعه مرد سالاری افراطی و بدبختی فراوان.

جامعه ایران

جامعه ایرانی بر پایه خانواده شکل می گیرد. یعنی خانواده ها به عنوان جوامع کوچک به هم می پیوندند و جامعه بزرگ تری را شکل می دهند. فرهنگ، عرف، تربیت و… حاکم بر جامعه ایرانی همان چیزی است که در خانه ها توسط خانواده به فرزندان منتقل می شود. آثاری که خانواده ایرانی را محور قرار می دهند در حقیقت خانواده ای که نمایش می دهند را نماینده ای از کل جامعه ایران در نظر می گیرند. مثل فیلم یک حبه قند که شادی ها و غم ها را در قالب یک خانواده بزرگ به نمایش گذاشت.

برادران لیلا نیز محوریت خانواده دارد. خانواده ای پر جمعیت. این خانواده نماد جامعه ایرانی است. حال فرهنگ حاکم بر این خانواده چیست؟ چیزی که نمایش داده می شود برای من نویسنده واقعا غیر قابل پذیرش است. بالاخره ما در ایران زندگی می کنیم و با انواع خانواده های ایرانی آشنایی و رفت و آمد داریم. چیزی که در برادران لیلا نمایش داده می شود نه اینکه کلا در ایران وجود نداشته باشد، اما درصد بسیار کمی از جامعه ما را شامل می شود. درصد کمی که به هیچ وجه شایستگی نمایندگی جامعه ایرانی را در جشنواره های بین المللی ندارند. حتی شایستگی مطرح شدن در سینمای خود ایران را هم ندارد. آنقدر خانواده های خوب، آنقدر قومیت های با فرهنگ و آنقدر موضوعات مهم تری وجود دارد که چنین خانواده ای ارزش پرداختن نداشته باشد. اگر هم قصد انتقاد و اصلاح جامعه است، ما چنین هدف و حرکتی از کارگردان در برادران لیلا ندیدیم.

همه اینها به کجا؟

برخی آثار اهداف سیاسی دارند. متاسفانه کارگردان های ایرانی گاها جامعه ایرانی و فرهنگ بومی مان را فدای این اهداف سیاسی می کنند. کارگردان می خواهد برای پدر خانواده نفرت بخرد. نفرتی که با خوشحالی لیلا پس از مرگ او دیگر هیچ پوشیدگی بر ما ندارد.

پدر پول دارد اما می خواهد خرج غیر خانواده کند با اینکه خانواده اش از همه محتاج ترند. او آنقدر بی فرهنگ است که در سینک دستشویی می کند و دخترش مجبور به تمیز کاری نجاست اوست. پدر نماد رهبر این خانواده است و تا زمانی زنده باشد فقط بدبختی می آفریند. برادران لیلا خود را طالب مرگ رهبر ایران می داند.

لیلا نماد اپوزیسیون و روشنفکران است. او سیگار می کشد و در فیلم کسی است که برادرانش را از خواب بیدار می کند. لیلا تنها کسی است که در مقابل ظلم پدر می ایستد و به او سیلی می زند. همچنین نماد مجاهدین خلق هم هست. با توجه به پوستر فیلم این مسئله به راحتی قابل درک است. لیلا نماد مخالفان رهبر ایران است که شدیدا به آنها ظلم می شود اما روزی بالاخره در برابر او خواهند ایستاد.

خرج سکه ها برای مراسم عروسی و بزرگ خاندان شدن اشاره به این دارد که نظام حاکم در ایران برای قطب شدن پول هایش را در کشور های دیگر خرج می کند با اینکه مردم خودش از همه محتاج ترند. فضای زن ستیزانه این فیلم هم اشاره به زن ستیز بودن نظام ایران دارد. چراکه حتی سر درد لیلا به عدم شوهر کردنش ربط داده می شود.

حال برای چنین اهداف سیاسی چه چیز قربانی شده؟ بله فرهنگ و جامعه ایرانی. اصلا حرف سیاسی دارید، چرا با وجه جامعه و فرهنگ ایرانی اینکار را می کنید؟ آثار فراوان آمریکایی وجود داشته اند که به سیستم حاکم آمریکا انتقاد کرده اند اما رویای آمریکایی و قهرمان آمریکایی را هم به نمایش در آورده اند. آثار انتقادی فراوانی در دنیا وجود دارد که وجه خوب مردم و جامعه خود را حفظ کردند. چرا کارگردان های ما اینقدر ناتوانند که همه چیز را برای اهداف سیاسی خود قربانی می کنند؟

جوابی در اندیشه های سیاسی روستایی

واقعا یکبار بدون روتوش به جامعه زنان ایران نگاه کنیم. آمار ها، قوانین و وظایف را آنگونه که هست، نه آنگونه که رسانه ها می گویند ببینیم. آیا جامعه ما جامعه ای است که مردان در آن هرکار بخواهند می کنند و زنان در محدودیت و خفای کامل هستند؟ در دانشگاه ها، در فروشگاه ها، در پاساژ ها، در مراکز تفریحی و گردشگری همیشه شاهد حضور زنان زیادی هستیم. پس زنان محدود شده و در خفا نیستند.

برخی می گویند زنان به خانه و آشپزخانه محدود شده اند و از تفریحات منع شده اند. حقیقتا به عنوان یک ایرانی دیده ام که بسیاری از مردان قبل از ازدواج خیلی اهل تفریح و مسافرت نبودند اما همسرشان باعث این شد. تنها مردانی بدون همسر و فرزندانشان تفریح و خوش گذرانی می کنند که رفیق باز هستند و این ضعف آن شخص است نه غالب جامعه. نه در دین ما نه در قانون ما کار خانه وظیفه زن نیست بلکه لطف او برای خانواده اش است‌‌. مردانی که این را نمی دانند و زنان خانه دارشان را تحقیر می کنند خودشان بی شعور هستند و این قضیه به جامعه و فرهنگ ایرانی ربطی ندارد.

مردان زیادی را هم می شناسیم که از زنانشان تشکر می کنند و وجود آنها را در کنارشان لطف خدا می دانند. پشت هر مرد موفقی یک زن موفق است. بسیاری از مردان موفقیتشان را مدیون همسرشان هستند. موفقیتی که در زندگی مشترک با همدیگر به آن رسیده اند و زندگی دلخواهشان را مشترکا ساخته اند.

حضور زنان در عرصه تحصیلات، علم، اقتصاد، تولید، ورزش و… نشانگر آن است که محدودیتی برای زنان وجود ندارد. حتی برخی زنان در جایگاه های سیاسی حضور داشته اند و همزمان نقش مادری هم ایفا کرده اند. قوانین دینی را هم در نظر میگیریم. نفقه، مهریه و جهیزیه به عهده مرد است. جهیزیه را هم پدر عروس می دهد یعنی در آخر جهیزیه به عهده مردان است. زن می تواند برای شیر دادن و کار در خانه حقوق دریافت کند. اینها حقوق دینی زنانمان هستند. پس انتقادی به دین هم وارد نمی توان کرد.

زندگی های عاشقاته و البته زندگی های متزلزلانه فراوانی را در ایران شاهد هستیم. همانطور که خوبی هایی هست بدی هایی هم هست. اما جالب است که بدی ها همیشه سوژه اول کارگردانانمان مخصوصا در جشنواره های بین المللی هستند. آن هم نه ایرادات و بدی های عام جامعه که به صورت عمومی باید مطالبه شوند و در راستای اصلاحشان قدم بردارند. بلکه نکات منفی بسیار قلیل و اغراق شده ای که منبع و منشاءشان احتمالا دنیای تیره و تاریک خود سلبریتی ها و جنبش می تو است.

در آخر اینکه واقعا چرا مجاهدین خلق باید نماد آزادی زنان باشند. به ۱۷ هزار نفری که ترور کردند کار نداریم. اما طلاق ها و ازدواج های زورکی شان که بر کسی پوشیده نیست‌. خود مریم رجوی به اجبار از همسرش جدا شد و با مسعود رجوی وصلت کرد. در فیلم به لیلا گفته می شود شوهر کنی سر دردت خوب می شود. احتمالا مریم رجوی دوبله سر درد بوده که می بایست دو بار شوهر کند.

هر قشر و هر گروه و هر فرقه ای که نماد آزادی زنان باشد قطعا مجاهدین خلق نیستند. کسانی که بچه های اعضایشان را مصادره کردند، آنها را به ازدواج و طلاق اجباری مجبور کردند، از خانواده هایشان جدایشان کردند، به بچه هایشان لقب توله دادند و حتی مجبورشان کردند خودشان را عقیم کنند.

نقد و بررسی فیلم برادران لیلا؛ انتقادات سیاسی با قربانی کردن فرهنگ ایرانی
روسری قرمز و لباس سبز رنگ که عینا لباس فرم چند دهه مجاهدین خلق است

برادران لیلا؛ ضد والدین و تابو شکن

تابو های اخلاقی و تربیتی زیادی در فرهنگ ایرانی وجود دارد که خط قرمز های امنیتی جامعه را تعیین می کند. یکی از این تابو ها والدین هستند. هراس از پدر و مادر یک مسئله مهم در فرزندان است که باعث می شود تا دست به برخی از کار های خلاف نزنند یا حداقل در خفا انجام دهند. نه اینکه پدر و مادرشان شکنجه گر باشند، همان ابهت و پرستیژ و احترامی که در والدین وجود دارد باعث می شود تا بچه ها از والدینشان خجالت بکشند و دست به برخی کارها نزنند. برای جوانان و نوجوانان که ممکن است هنوز درک کامل قبح و نتیجه نامطلوب برخی اعمال را نشناخته باشند این متد تربیتی خوب است و حتی مورد پذیرش انبوهی از روانشناسان است. خانواده ای که در آن فرزندان از والیدنشان حساب نبرند پایه و اساسی ندارد.

پس برای تخریب جامعه ایرانی باید خانواده و مخصوصا تابوی والدین را هدف قرار داد. همانگونه که رابرت مرداک می گوید برای نابود کردن ایران باید مادر را هدف گرفت. اینکه در آثار سیاه نمایی فراوانی والدین روانی و ابله را می بینیم و بی احترامی های فراوانی را در فضای مجازی به مقام مادر و پدر مشاهده می کنیم همین است. راه نابود کردن فرهنگ بومی ایرانی و جامعه ایرانی تخریب خانواده است. چون اگر خانواده سالمی وجود نداشته باشد جامعه ایران فرو می ریزد.

نقد و بررسی فیلم برادران لیلا؛ انتقادات سیاسی با قربانی کردن فرهنگ ایرانی

طرفداران برادران لیلا چه کسانی هستند؟

اولین دسته طرفداران برادران لیلا کسانی هستند که با عقیده های سیاسی این فیلم هم نظر هستند. یعنی عقیده شان باعث می شود تا طرفدار این فیلم باشند. چیزی که کاملا غلط است. کارگردان به خود اجازه داده با قربانی کردن فرهنگ و خانواده ایرانی به اهداف سیاسی برسد. کسی که واقعا عاقل است حتی اگر با کارگردان از نظر سیاسی هم عقیده است، اجازه نمی دهد عقیده اش چشمانش را در برابر حقیقت ببندد. او ابراز مخالفت می کند و از این شیوه انتقاد می کند. هدف توجیه کننده وسیله نیست. هدف سیاسی توجیه کننده تخریب وجه جامعه ایرانی نیست. نباید گذاشت عقایدمان چشم هایمان را ببندند.

دسته دوم هم قاعدتا درگیر زندگی مشابه لیلا هستند. یا حداقل فکر می کنند که چنین زندگی دارند. با خانواده ای احمق، پدری روانی و مادری متناقض زندگی می کنند‌. آنها این اثر را درک نمی کنند بلکه لمس می کنند. اما همانطور که پیداست چنین خانواده هایی در ایران کم هستند و نمی دانم که چرا کارگردان ها برای یکبار هم که شده در جشنواره های بین المللی یک خانواده سالم و عادی ایرانی را نشان نمی دهند؟

 

خوب است بخوانید:

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. نقد بسیار خوبی بود.
    نکته سنجی که در نظر نویسنده بود به شدت قابل ستایش است. اما حقیقتا به عنوان کسی که اثر را به اتفاق خانواده تماشا کرد، فکر نمی‌کنم لیلا نمادی از منافقین باشه.
    منفور بودن منافقین بر کسی پوشیده نیست ، و اطمینان می‌شه حاصل کرد که هیچ کسی از نسل جوان ایران منافقین را سگ هم حساب نمی‌کنه.
    چیزی که شاید نماد آزادی باشه در این اثر جنبش های زنان در ایران باشه.
    به هر حال کارتون مثل همیشه بیسته.

    1. ممنون بابت حسن توجهتون
      نوع لباس لیلا یعنی لباس سبز تیره و روسری قرمز یونیفرم معروف مجاهدینه و انقلاب زنان رو در قالب اونها میخواست به رسمیت بشناسه
      (سگ رو خوب اومدید)

  2. عالی 🌹
    شهید اوینی میگفت هنر انچنان بالاست نباید با سیاست همتراز شود . ( هنر نباید سیاسی شود )
    پناهیان میگوید سینمای سطحی وسینمای عمیق ..
    در جای دیگه میفرماید کارگردانان فیلنمامه نویسان و … دو ترم انسان شناسی نیاز دارند .
    نظر بنده اینکه اشخاص را دقیق بشناسند و هر بازیگری را در جایگاهی که مطابق اندیشه ای که دارد استفاده کند نه هر بازیگری را استفاده کنند در هر نقشی …
    نباید اجازه داده شود هر کسی کارگردان شوند یا بازیگر شوند.

    معنای زن در سینما مهم است هر مدل و رفتار زن در سینما دارای مفاهیمی است که باید رمز گشایی شود مخصوصا فیلمی که با هدف ساخته شده ..

    حقوق زنان را باید در چند هزار سال قبل برسی کرد ، و زن امروز همان مدل از اولین زن خلقت است ، ساحت وجودی زن امروز با اولین زن یکیست و مذکر هم چنین هویت و ذاتی دارد ، علت و چگونگی تمدنی را باید شناخت و فیلمسازی که هویت ایرانی اسلامی را نمیشناسد در اصل در پارادایم دشمن الگو برداری میکند و در سر زمین خودی با قواعد غیر خودیست یک مدل از مسخ الینگی و از خود بیکانکی است به قول مارکس دکتر شریعتی و شهید مطهری .

    در اخر ، زن ماتریال لیبرالیسم هدونیسم اپیکوری با زن مهدوی که سازنده جامعه طیبه است یکی نیست 😔
    چگونه اندیشه کردن فیلمسازان ما مهم است ، چون با ساختن فیلم جامعه را هدایت میکنند …

  3. چند ساعت قبل فیلم رو دیدم.اما فقط تا سکانسی که با پدرشون رفتند داخل دستشویی و براش توضیح می‌دادند که چنین و چنان میشه تماشا کردم.هیچ چیز فیلم با اکثریت جامعه جور نبود.رسم احمقانه بزرگ خاندان و هدیه عروسی خلاف چیزیه که دست‌کم در محیط سنتی که زندگی میکنم اتفاق می افته.انچه که در طول زندگیم در مجالس دیدم همراهی همه فامیل در اهدای هدیه به عروس و داماد برای شروع زندگیه و هر کس در حد توانش با افتخار این کار رو میکنه.البته منکر وجود خانواده هایی مثل خاندان فیلم نیستم اما بقول نویسنده محترم آنقدر نیستند که کل جامعه ایران رو نمایندگی کنن.
    اینکه چرا کسی حاضره برای بیان دیدگاه سیاسی خودش و یا خوش بینانه تر بگم برای دیده شدن اینچنین فیلمی خوشایند جشنواره های خارجی بسازه برام عجیبه و غیرقابل درک.
    در مورد نشانه های فیلم از چهل سکه ((سالهای گذشته از انقلاب))،رنگ لباس و روسری لیلا،خرج پول در خارج از خانواده برای کسب احترام با وجود نیاز شدید افراد خانواده و شعارهای فمینیستی نخ نما که دیگه نیاز به گفتن نیست و فیلم شده مانیفست اپوزسيون.
    آیا در واقعیت جامعه خانمها همینقدر محجور و مظلوم و محدودند؟؟ اینکه ما نمیدونیم(( و اگر بدونیم هم عملا انجام نمیدیم))که برای اجباری برای کار زن در منزل نیست و میتونه برای انجام کارهای منزل شرط دریافت دستمزد یا گرفتن خدمتکار کنه و انجام تمام کارها بدون دریافت اجرت المثل لطف خانم خانه است؟؟؟چرا جهل خودمون به حقوق زن رو به ضد زن بودن جامعه ایرانی توسعه میدیم؟؟؟؟
    آخه حمایت از گروهی که دستشون به خون افراد بیگناه زیادی آلوده ست افتخار داره که لباس فرم زنهای اون گروه رو تن شخص اول فیلم میکنید؟؟؟؟!!!!اعدام اونها رو دیدید و هر سال براشون شمع روشن می‌کنید اما طعمه های اونها رو حتی دولت هم یادش رفته و غیر مسئولین ترور شده ؛هفده هزار زن و مرد پیر و جوان و حتی بچه رو حتی بستگانشون هم فراموش کردن…جنایتی که در عملیات فروغ مثلا درخشان کردن رو که دیگه همه دنیا دیدن؛ خودشون خبرنگار آورده بودن از همه دنیا
    .واقعا اینها اینقدر برای اقای کارگردان نماد مبارزه و ازادی هستن که فیلمش رو خرج اینها کرده؟؟؟؟
    فقط حیف همون سی چهل دقیقه ای که صرف دیدن این خزعبلات کردم.

    1. سلام
      بله واقعا حق گفتید… در مورد اون بخش حقوق گرفتن زن، بالاخره این قوانین دینی هستش پس نمیشه از این راه به دین انتقاد کرد. اگر انتقادی باشه از شیوه اجرایی خودمونه که به خودمون برمیگرده اما تولید کننده ها همشو صاف میزنن تو صورت دین و مذهبو بقیه… تازه این باز فرهنگه عرفه بعضی چیزای بی ربط تر دیگم هست، گاهی عملا بی شعور بودن کاراکتر ها رو به متدین بودن ربط میدن

  4. نکته جالب اینه که بعضیا میان میگن دلارو مشکلات اقتصادیو اینا رو نشون داده پس فیلم خوبیه… خب مگه ما عقده نشون دادن مشکلات داریم؟ مگه خودمون از مشکلا خبر نداریم؟ جدی چرا تا ی نفر مثلا چهارتا مشکل مسگه مردم به بقیه قضیه کار ندارن له له میزنن برای فیلمش؟

  5. این فیلم هنوز انتشار عمومی نشده
    اونوقت شما چجوری دانلود کردید و دیدید؟
    کارشما غیر قانونیه و قطعا گناهم داده

    1. چیزی که بخش زیادی از جامعه رو درگیر کرده فقط محققین گناه کردن بخاطر ورود بهش؟
      در تمام دنیا ابتدا محققین درگیر مسائل رسانه ای میشن و بعد عموم جامعه اما گویا توی ایران محققین از کف جامعه نباید باشن و با معصومیت تمام وقتی اب ها از آسیاب افتاد کار کنند…

    2. به نظر میرسه که انتشارش بی برنامه نبوده و میشه گفت خودشون رضایت دارن
      وقتی رضایت داشته باشن دیگه مشکل شرعی هم نداره
      مث بعضی فیلم های فرهادی که خودش گفته بود راضیه

  6. اسم این تخریب بود و نه نقد. بله مرد خیلی کارها میتونه و میکنه در جامعه ایران… از مثال هایی ش که سر اطرافیانم اومده می تونم یک کتاب بنویسم که طولش با شعاع زمین برابری کنه…

    1. گروه دومی که گفته شد طرفدار برادران لیلا هستن و لمس کردن محتوای این سریالو☹️

      1. سلام گروه دوم از طرفداران فیلم که شما می‌گویید در جامعه ما کم هست، بسیار است. گروه اول هم نیم بیشتر جامعه را شامل می‌شود رسم ذکر شده در فیلم هم به شکلی دیگر خفیف‌تر، نه دقیقا مطابق با فیلم در بین بیشتر خانواده‌های ایرانی وجود دارد

        1. سلام علیکم
          منظور از کم به معنای درصد بود نه تعداد. بله از نظر تعداد واقعا تعداد زیادی دارند. اما به نسبت خانواده های خوب و سالمی که داریم بیشتر به این از هم پاشیدگی بها داده میشه و از طرفی برای اصلاح ساختار از هم پاشیده برخی خانواده ها راه حلی جامعه شناسانه ارائه نمی شه

    2. میتونه ولی نمیکنه
      میکنه ولی زیاد نیست
      متاسفانه افراد احساساتی یا کمالگرا افراطی و حتی مغرض یاد گرفتن از تمام مسائل به یک مسئله مشابه خانواده لیلا بچسبن و بقیه پارامتر ها و مسائل را رها کنن و تو ذهنش از این مسئله چنان غولی بسازن که باهاش هر کاری که میخوان توجیه کنن و هر چیزی حتی یک چیز چرت و پرت رو با یک قضیه درست اما در چارچوب غلط و قاطی کردن با قضایای نامرتبط دیگه بسازن توجه ندارن با اینکار فقط ضعفشون رو نشون دادن که چطور مغلوب اون تجربه یا مسئله شدن و میخوان بقیه جامعه رو تبدیل به چیز ضعیفی که خودشون هستن بکنن تا شاید کمی عذاب وجدانشون کمتر بشه
      امیدوارم شما از این دسته افراد نباشید علی آقا

    3. -در متن نقد نیز گفته شد که این گونه مردها در هر جامعه ای در هر جای جهان هست. اما اینکه از این نمونه ی استثنا با نشانه های فراوانی که شاخصه ی هدفمندِ ساختِ این فیلمه و گویاست که به قصد مشخص و معلوم به ارزشهایی مثل ریش سفید.موی سپید. بزرگتر فامیل و جایگاههای سنی حمله مستقیم کرده است جای نقد دارد، اگرچه در بسیاری از فیلمها متاسفانه اخیرا بسیار همسو و مهندسی شده به تمامی ارزشهای ایرانی تاخته و در مقابل ترویج معرفت، مهربانی، گذشت، ایجاد روح دلاوری و خودباوری را در تقریبا ۹۹ درصد فیلمها و حتا تلویزیون نمبینیم
      این خلأ خود حکایت از وجود دستهای پیدا و پنهانی دارد که باید با نقد و دقت و رصد قطع شود و باید قویاً با آنها مبارزه کرد و در این جدال نامتوازن جامعه را به ارزشهای انسانی ایرانی بازگردانید. از نقد و دقت همه ی دوستداران فرهنگ اصیل و گران بهای ایرانی و منتقد عزیز ممنونم. شما را به خدا بر اساس ارزشهایمان فیلم و محتوا سازی را گسترش دهید تا دیر نشده. ممنونم

  7. یه نویسنده داشتین که آیدی BeTween داشت، نقدهای خیلی خوب و عالی مینوشت، کاملا میشد فهمید که واقعا سینما بلده و به اصول نقدنویسی مسلطه؛ صدحیف که کم کار شدن. متأسفانه مدتیه نقدهایی که مابقی نویسنده‌ها می‌نویسن، اکثرا ضعیفن و برداشتی از فیلم دارن که ارتباط کمی با واقعیت داره و بیشتر سعی و همتشون در ارتباط دادن مسائل غیرمرتبط و عقاید خودشون، به هر شکل ممکن با فیلمه. حتی آدم بیسوادی مثل من هم می‌تونه بفهمه که دانش سینما ندارن و نقدی که می‌نویسن، نمیشه اسم نقد روشون گذاشت و به قولی، ماقبل نقدن. کافیه نقد Matrix بنده‌ی خدا، BeTween رو ببینید و مقایسه کنید با نقدهای چندوقت اخیر.

    1. بله ایشون از نویسندگانی بودند که در نقدهاشون سینما رو هم بکار می بردند ولی توجه کنید که اولویت و اساسا هدف این سایت برای کل جامعه شناخت و باز شناسی محتوا و مفاهیم فرامتنی و ایدئولوژیک و فکری است تا به مخاطب به آگاهی و درک بهتری از اثر برسه دانستن نکات فنی و فرم امر جالبیه ولی به پای شناخت محتوا و درک مفاهیم عمقی آن نمیرسه برای عموم تماشاگران حتی منتقدان

    2. بله خیلی موافقم نقدهای ایشون خیلی خوب بودن امیدوارم دوباره در این سایت نقد بنویسن.

  8. واقعا رمز گشایی عالی داشتید این فیلم از هر لحاظ با فرهنگ ایران و ایرانی در تضاد است حداقل از نظر هر کسی که در ایران متولد شده باشد این نظر را دارد واقعا نباید اجازه داد هر کس دلش خواست کارگردان بشود واقعا ابزار تأسف برای سینمایی ایران که همچین کارگردانی فیلم های ضد فرهنگ ایران می‌سازد بیست دقیقه اول را که دیدم حالم بد شد جامعه ایرانی فلک زده رسم رسوماتی که هرگز در فرهنگ ایران نبوده جایگاه نابود شده پدر در خانواده آزادی نداشتن زن در جامعه ایران که می‌توان به عنوان زیر متن فیلم در نظر گرفت این فیلم فیلم یا بهتره بگم فیلم های این کارگردان نادان فقط برای پر کردن جیب بعضی از سلبریتی های ضد ایرانی ساخته میشود لطفت دیگر فیلم های این کارگردان هم رمز گشایی کنید با تشکر

  9. خسته نباشید…من تا قبل از خوندن نقد شما ، به خاطر این که برای انتقاد به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه ساخته شده بود، خیلی از فیلم خوشم میومد و به همه پیشنهاد میکردم که ببینن و زیاد به محتوای فرهنگی که این اثر با خودش داره، فکر نمیکردم.
    واقعا حیف…بسیار متاسفم که به این فضاحت، فرهنگ خودمون رو به بقیه کشورا نشون دادیم و خودمون رو بدبخت جلوه دادیم…
    خاک بر سر انسان‌های غرب‌زده و بی‌ریشه که اینجوری فرهنگ اصیل خودشون رو تحقیر میکنن و اونوقت از آریایی بودن حرف میزنن…

    1. از نظر سینمایی برامون ارزش نقد نداشت
      اول مبانی بعد توانمندی

      1. سلام اتفاقا درکل از نظر سینمایی این فیلم بیشتر ارزش دارد تا فرهنگی. برای نقد هم چون از نظر سینمایی نقاط قوت زیادی دارد و بسیار خوب، قوی ساخته شده است بسیار جای صحبت دارد

        1. بله داره ولی کار سایت ما محتوا محوره تا فرم و کارگردانی محور
          شکی در این نیست که آثار سینمایی ایرانی از نظر کیفی خیلی خوب کار می شن

        2. اتفاقا گروه دوم تعداد چندانی ندارند چون شما بیشتر بر روی این افراد تمرکز دارید به نظرتون زیاد می نمایاند و با توجه به کل جمعیت و فرهنگ سنجیده نمی شوند این نیرنگ رسانه های اجتماعیه یعنی کوچک و بزرگ نمایی اتفاقات و مسائل مثل همین رسم موجود در خانواده لیلا که اون شکل خفیف ترش همراه با جنبه های مثبتی است که در نظر گرفته نمی شود
          پ ن : اهمیت نقد محتوایی از نقد هنری و فرم هم بیشتر است فیلم با محتوایی که در قالب فرم ارائه می دهد سنجیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *