فیلم سینمایی

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

شبکه عنکبوتی تهاجم فرهنگی

فیلم سینمایی عنکبوت مقدس فیلمی است در مورد قاتل سریالی سعید حناچی. مسئله ای که چندین بار سوژه سینما و تئاتر شده است. چندی پیش فیلم سینمایی عنکبوت ساخته شده بود که به همین مسئله پرداخته بود. به طور کلی نقد این اثر بسیار ساده است. در عنکبوت مقدس حناچی به واسطه افکار مذهبی اش و ارادتش به امام رضا یک قاتل جنایتکار معرفی می شود. همچنین جامعه ایران را هم گرایش با حناچی جلوه می دهد.

برای نقد و بررسی محتوا شما را دعوت می کنیم به تماشای ویدئوی نقد و بررسی فیلم نا مقدسِ عنکبوت مقدس.

بررسی فرم فیلم سینمایی عنکبوت مقدس

24 فیلم در جشنواره کن حاضر شدند. عنکبوت مقدس به معنای واقعی کلمه رتبه 24 ام را در این فهرست از نظر فرم فیلمنامه داشت. همین دو جمله کافیست که مخاطب این مقاله متوجه شود که این اثر چقدر از نظر فرم داستانی افتضاح است.

جایزه کن

از آن سو که این فیلم ارزش هنری خاصی نداشت، احتمال دیده شدن آن بسیار ناچیز بود. عنکبوت مقدس از نظر فرم فیلمنامه نویسی ارزش خاصی ندارد. همچنین جلوه هنری چشم نوازی هم ندارد. چنین فیلمی قطعا تاثیر گذاری مورد نظر سرمایه گذارش را نخواهد داشت. پس باید حیله ای را به کار برد. این حیله اعطای جایزه “کن” است. البته که عنکبوت مقدس در حدی نیست که بهترین فیلم جشنواره کن بشود. اما می توان به نقش اول آن یک جایزه داد و با تطمیع سلبریتی‌ها و بازیگران داخلی این جایزه را بُلد کرد.

این فیلم آنقدر از نظر فرم یک اثر سینمایی ناچیز است که در حد و اندازه ای نیست که بخواهد به ایران و امام رضا توهین کند. حداقل فیلم 300 از نظر هنری، فرم و جلوه های ویژه حرفی برای گفتن داشت اما عنکبوت مقدس هیچ ندارد. به همین دلیل است که حیله گری صاحبان جشنواره کن گل کرده است. به فیلمی که هیچ ندارد یک جایزه داده اند تا مثلا ارزشمند جلوه کند و اندکی دیده شود. انگار این فیلم در حال گدایی جایزه اش است.

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

ارتباط جنبش می تو  با عنکبوت مقدس

این جنبش برای اولین بار در غرب آزاد اتفاق افتاد. زمانی که زنان تجاوز های حاصله از انقلاب جنسی را بیان کردند. در ایران نیز چندی پیش این جنبش به راه افتاد. بازیگران زن ایرانی شروع کردند به افشای فساد سینمای ایران علیه زنان. که البته کمی عجیب هم هست. چون چندین سال پیش مرحوم “سلحشور” نویسنده سریال یوسف پیامبر شروع به این افشاگری ها کرده بود. اما همین خانم هایی که جنبش می تو را راه اندازی کردند در آن زمان علیه مرحوم سلحشور موضع گیری کرده بودند.

این جنبش هر چه جلو تر رفت از هدف اصلی خود که افشای فساد در سینما بود فاصله گرفت. بیشتر به یک میدان اخاذی شبیه شد. در حدی که برخی از حامیان این جنبش آن را رها کردند و امضای خود را از جنبش می تو پس گرفتند. هم زمانی تقریبی این جنبش و پخش و بُلد شدن عنکبوت مقدس کمی قضیه را شبهه دار می کند.

واکنش سایر سایت های تحلیل فیلم ایرانی

در اینکه این فیلم اولا به مذهب شیعه، ثانیا به امام رضا و ثالثا به مردم ایران توهین کرده شکی نیست. اما متاسفانه برخی سایت های نقد فیلم داخلی از این فیلم نقد مثبت نوشته اند. آن هم به دلایل بسیار عجیب. مثلا سایت فیگار فقط به این دلیل که این فیلم صحنه های جنسی نشان داده و لوکیشن های ایرانیزه به نمایش گذاشته این فیلم را تایید کرده. کاری که در کامنت های سایت مشخص است باعث عصبانیت مخاطبین این سایت شده.

یا سایت دیجی کالا یک نقد نسبتا مثبت را در مورد آن نوشته و آن را در حد فیمنامه های هالیوودی می داند. با اینکه از هر سو که این فیلم را بررسی کنیم اصلا و ابدا نمی تواند در حد هالیوود وارد شود. بازیگران این فیلم در برخی سکانس حتی در فارسی حرف زدن مشکل دارند.

هر طور که بنگریم این فیلم از نظر فرم فیلمنامه ضعیف است، از نظر هنری خوب نیست و در ارائه محتوا دروغ می گوید. این در حالی است که فیلم های ایرانی دیگری وجود داشته اند که از عنکبوت مقدس بسیار بهتر بوده اند اما مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. این مسئله کمی مشکوک است. چطور می شود که در این مقاله (اینجا کلیک کنید) از فیلم موقعیت مهدی که از نظر هنری خوش ساخت است شدیدا انتقاد شده. آن هم انتقادی با کم ترین رعایت اصول نقد و بررسی. اما از عنکبوت مقدس تعریف و تمجید می شود. آیا اشخاص خاصی همسو با تفکرات سرمایه گذاران غربی پشت این سایت ها هستند؟ آیا صاحبان این سایت ها در قبال محتوایی که ارائه می دهند کمک هزینه مالی دریافت می کنند؟ آیا موسس این سایت ها امثال سازندگان فیلم عنکبوت مقدس هستند؟ یا شاید هم از سر نادانی است؟

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

شبکه عنکبوتی تهاجم فرهنگی

مدت کوتاهی نیست که ایران مورد تهاجم همه جانبه فرهنگی قرار گرفته. درست پس از آنکه مشخص شد نمی شود با گلوله و اسلحه مردم ایران را به زانو درآورد، غرب تصمیم گرفت تا راه حل نیاکانش را که در قبال آندلس اتخاذ کرده بودند به پیش بگیرد. این حمله فرهنگی از همان ابتدا به حدی قوی بود که رزمندگان دفاع مقدس که به قهرمانان ملی معروف بودند به متهجرین و تندرو ها در اذهان عمومی تغییر ماهیت دادند. هیچ جای دنیا سربازان وطن حکم تندرو و متهجر پیدا نمی کنند اما در تهاجم همه جانبه علیه ایران توانستند چنین ذهنیتی را علیه سربازان دفاع مقدس ایجاد کنند.

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

این تهاجم ها با زمانه رنگ عوض کرد تا به اینجا رسید. در زمان حال حاضر در فضای مجازی، سینما و شبکه خانگی شاهد تقدس زدایی و دین زدایی هستیم. چیزی که با حمله به مقدسات از جمله امام رضا (ع)، امام حسین (ع) و قیام کربلا، عید قربان، آیین صدقه دادن، امر به معروف و نهی از منکر، احکام اسلامی و… همچنین با حمله برخی روحانیون و ائمه جمعه انجام می پذیرد. در مرحله بعد نیز با کمپین هایی به اصطلاح حامی آزادی، زنان یا حیوانات اما در اصل با هدف دست گذاشتن بر روی عرف و مقدسات پروژه تهاجم فرهنگی را به پیش می برند. پروژه ای که ابتدا قصد تقدس زدایی دارد و سپس قصد جایگزینی مواردی که خودشان می پسندند را به جای تقدسات دارند. مادر مقدس نیست، اگر عشق باشد بچه حلال زاده است، به جای گوسفند کشتن درخت بکارید، شگ فحش نیست، غذا دادن (همان گسفندی که عید قربان نباید کشت) به سگ های ولگرد، پروژه ققنوس، کشف حجاب سلبریتی ها، نه به شلوار اجباری و… همه و همه برای این آمده اند که دین زدایی را در کشوری که مردم متدین آن شرکت های پرشوری در مراسمات دینی دارند انجام دهند.

عنکبوت مقدس هم در کنار پروژه عنکبوتی تهاجم فرهنگی قرار می گیرد. قتل ها اصلا مهم نیستند. مهم امام رضاست. مهم قاتل نیست. مهم تدین قاتل است. مهم بازیگر نقش اصلی نیست. مهم فرار او از ایران است. اگر دقت کنید متن روی پوستر این فیلم فونتی به شدت شبیه به فونت قرآن دارد و مشهد الرضا را شبیه شبکه عنکبوتی به نمایش درآورده است. بوسیدن فرشته حسینی توسط نوید محمد زاده در همین جشنواره نیز حاشیه ای است در ادامه همین پروژه. چندی پیش با هک شدن اکانت برخی سلبریتی ها ارتباط آنها با شبکه های ضد ایرانی مشخص شد. مشخص هم نمی شد از اعمال و صحبت های آنها پیداست که بی برنامه کار نمی کنند و از جایی خط دهی می شوند. پروژه سلبریتی سازی اکنون در حال سود دهی است. سودی هنگفت به گردانندگان پروژه شبکه عنکبوتی تهاجم فرهنگی. چرا شبکه عنکبوتی؟ چون اعضای این پروژه واقعا مثل اجزای در هم تنیده تار عنکبوت به هم متصل شده اند و دوام چندانی نخواهند داشت. چرا که خداوند در قرآن می فرماید: “ضعیف ترین خانه ها خانه عنکبوت است.”

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

حوزه منفعل علمیه

در همین دو سه ساله، فیلم های نه چندان کمی علیه مذهب شیعه و اسلام ساخته شده. آثاری که اکثرا به دروغ شروع به تهمت زدن علیه مذهب و دین داری می کنند. نمونه داخلی آن را می توان شنای پروانه دانست. به عنوان نمونه خارجی فیلم بانوی بهشت در راستای تفرقه افکنی بین برادران مسلمان تولید و پخش شد. اما هیچ اقدام موثر و چشم گیری برای جلوگیری یا جواب گویی از سوی حوزه علمیه انجام نشد. دیگر وقتی جوابی هم داده نمی شود، چه انتظاری می رود تا حوزه علمیه که مثلا باید مروج و مبلغ دین باشد در حوزه رسانه ورود کرده و خودش آثاری برای نشان دادن وجه واقعی دین داری و مذهب را مدیریت یا مشاوره کند؟ حوزوی ها دغدغه رسانه ای ندارند و درصد قلیلی از آنها وارد حوزه فعالیت های رسانه ای می شوند. که البته بسیاری از این عده قلیل سواد رسانه ای کارآمدی ندارند.

آثار مروج لزوما نباید صراحتا به بیان اهداف و ایدئولوژی های خود بپردازند. بلکه می توانند در پشت پرده خود این اقدام را انجام دهند. با جذب نیروی فعال رسانه ای و تربیت روحانیون و طلاب در حوزه سواد رسانه می توان سر و سامان خوبی به رسانه ها داد. حوزه می تواند مشاور خوبی برای هنرمندان در ساخت آثار باشد. بسیاری از هنرمندان بودند که خودشان به دنبال این مشاوره ها می رفتند. منتها مشاوره ها باید به دور از افراط باشند. همین افراط باعث شد تا برخی هنرمندان در آثار خود نسبت به جامعه دینی حالت تهاجمی بگیرند. مثال بارزش را می توان هجمه حوزه نسبت به فیلم مارمولک دانست. کاری که باعث شد کارگردانی که فیلم قابل تقدیری ساخته بود تغییر فاز دهد و علیه این قشر فعالیت کند.

شیعیان انگلیسی و وهابی ها انواع شبکه های ماهواره ای را راه اندازی کرده اند، در حوزه سینما ورود کرده اند، انیمیشن ساخته اند و در پیام رسان ها جولان داده اند. اما از این سو حوزه علمیه به اندازه کافی یا لازم پاسخ گویی یا اقدام رو به جلوی موثر نداشته است. هنوز که هنوز است برخی روحانیون به قطع دست رسانه معتقد هستند. یعنی می گویند ابزار های رسانه نوین باید از کشور جمع شود. بدترین راه ممکن.

یاسر الحبیب سازنده فیلم بانوی بهشت و موسس شبکه های هتاک به مقدسات اهل تسنن

به هیچ وجه منکر وجود روحانیون و طلاب درجه یک و فعال در حوزه های حساس دینی و فرهنگی نیستیم. بسیار به وجود این افراد افتخار می کنیم. اما روز به روز تعداد این افراد کم تر می شود.  این کاملا با آرمان ظهور حوزه علمیه در تضاد است. حال چرا فکری نمی شود؟ اخباری به گوشمان رسیده که بخش هایی از حوزه چنین فعالیت هایی را آغاز کرده اند. نمونه اش را می توان طرح های آموزشی بی نهایت شو دانست. شاید دیر شده باشد اما جلوی ضرر را هر کجا بگیرید منفعت است.

گاهی نه تنها حوزوی ها به صورت حرفه ای علاقه ای به حوزه رسانه ندارند ، بلکه اگر کسی هم بخواهد خود جوش چنین کاری را بکند مانعش می شوند و کارش را سخت می کنند.

بسیار عجیب است که حوزه علمیه آثاری همچون مامولک، یوسف، مختارنامه و… گارد می گیرد و آنها را محکوم می کند اما در برابر آثاری همچون شنای پروانه، دینامیت و سایر آثار هنجار شکن هیچ واکنشی نشان نمی دهد. دلیل چیست؟ حوزه علمیه باید تکلیفش را مشخص کند. در کنار سایر ارگان های مردمی و غیر مردمی و افراد دغدغه مند در حوزه رسانه فعالیت مفیدش را آغاز کند. یا حداقل موضع گیری خود را در بخش رسانه شفاف و اصلاح کنند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی مارمولک را اینجا بخوانید

نقد عملکرد مسئولین نسبت به عنکبوت مقدس

پس از فروکش کردن سروصداهایی که از سوی بسیاری از افراد درباره فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» به پا خواست، اکنون نیاز است صاحب‌نظران و مسئولان درباره حواشی این فیلم و عملکرد رسانه‌ها و نیز خودشان کنکاش کنند.

هيچ شکی نیست که حجم بالای واکنش‌های مردم به علت حب به امام رئوف علیه‌السلام و دین‌داری‌شان و اطلاع از توهین آن فیلم به مقدسات است اما واکنش مسئولان بیشتر متاثر از رسانه بوده است.

برخی آثار تولید و پخش شده با مجوز وزارت ارشاد در نسبت با عنکبوت مقدس، هتاکانه‌تر به ارزش‌های اعتقادی مردم حمله کرده‌اند و متاسفانه واکنشی در پایین‌ترین سطح از آنچه در مورد فیلم عنکبوت مقدس بود، نیز اتفاق نیفتاد زیرا غالب مردم از محتوای آن بی‌اطلاع بوده‌اند و رسانه‌ها نیز به این موارد نپرداختند و یا به عبارتی مدیریت رسانه‌ای شکل نگرفت. به تبع واکنشی هم نشان داده نشد.

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

بنابراین این واکنش مسئولین همان اثر رسانه است که درست یا نادرست اتفاقات را رقم می‌زند. حال این اتفاقات یا مدیریت می‌شوند و یا آشفته هدایت می‌شوند.

فیلم‌های سینمایی بسیاری که در این سال‌ها در نقد و یا به عبارت بهتر در تخریب مسایل شرعی ساخته شده. یک سمتش حمله به دین و اعتقادات است و تلخ‌تر آنکه برخی از آن‌ها در جشنواره‌های جهانی نیز شرکت کرده و در اذهان مردم ناآگاه دنیا اثرگذار شده‌اند. از طرفی در داخل نیز بدلیل عدم اطلاع مردم آنگونه که باید حساسیت‌ بدنبال نداشت.

در مورد فیلم فاقد ارزش‌های سینمایی عنکبوت مقدس واکنش‌های مردمی نشان داد نظام حساسیت مردم، متمایل به دین‌داری و حفظ ارزش‌های اصیل است. نه چند پست و اظهارنظرهای برخی سلبریتی‌های سطحی که رفتار نادرستی دارند.

به جاست که مسئولان با توجه به این شناخت که حاصل واکنش‌های مردمی به این فیلم است، در مجوز دادن و هدایت کردن غذای روح مردم مدنظر داشته باشند و بدانند هیاهوهای سلبریتی‌ها با آگاه‌سازی مردم به محاق خواهد رفت، همانطور که در قضیه تبریک‌های آنان به زن بازیگر تحقق یافت.

نقد و بررسی فیلم عنکبوت مقدس؛ عنکبوت قاتلی که مقدس نبود!

حرف آخر به قلم زهرا محسنی فر

پرده‌ی نقره‌ای را کجا آن یارا باشد که گنبد طلایی را بپوشاند؟ رسانه‌های زنجیره‌ای اهل باطل کی می‌توانند سلسله‌الذهب و عروة الوثقای حق را از هم بگسلانند؟ گنبد طلای مشهد همان درخت طوباست که خدا با دست خود در جان دنیا کاشته و نخل طلای کن همان شجره‌ی زقوم است که سران ابلیس لای زرورق پیچیده‌اند تا رئوس الشیاطین از آن بیرون نزند.

قاتل زنجیره‌ای، غرب وحشی است که زنجیر پاره کرده و شیک و مجلسی نسل‌کشی می‌کند و از خون کودکان یمنی و سوری و عراقی در ونیز و برلین و کن فرش قرمز پهن می‌کند تا تعدادی ناهنرمند از وطن گریخته روی آن اسکی بروند. در قاموس هنر سکولار، حکمای سامری چهره ماندگار و هنرمند مردمی است که گوساله‌ای را از طلا تراشید و به شعبده جای خدا جا زد و مُشتی گوسفند برای او کف زدند و با او عکس یادگاری گرفتند. تندیس طلایی گوساله‌ی سامری هم باشد برای آنها که برای فستیوال‌های موهن غربی غش و ضعف می‌روند.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. نقدش اینقدر سنگین بود که کمر عوامل عنکبوت مقدس که هیچ؛
    من رو هم شکوند.
    خدا قوت چه بازگشت خوبی بعد این همه کم کاری بود.
    (بنده هنوز معتقدم که باید نویسندگی سایت آی نقد مثل خیلی از سایت های دیگر، شغل باشد و سایت موسسه ای داشته باشد و موضوعات سایت شامل همه چیز باشد (نه فقط رسانه ها.) تا در این ابر جنگ فرهنگی، سواد رسانه ای مردم را ارتقا داد.)

  2. تو چشای این زنیگه بازیگر شیطونو میشه دید
    نمیدونم چرا جمهوری اسلامی هیچ واکنشی به این سلبریتی هایی که عضو جنبش می تو هستن نشون نمیده! اصلا باید از بازیگرا تعهد بگیرن که این غلطا رو نکنن
    تعهد هم که نمی گیرن هیچی… میان بیشتر تبلیغشون رو هم می کنن😑😒

  3. بسم الله الرحمن الرحیم
    دوستان فکر نکنید فقط ضد ایران فیلم ساخته میشه
    این خاصیت سینماست
    ویژگی سینمای غرب و غربگداست که مسلمان و هرکه که مقابل آن ها بود رو به بدترین شکل آلوده و دروغین به تصویر بکشد و کشتن او را لذت بخش جلوه دهد حتی اگر دشمنش از بهترین و پاک ترین بنده ها باشد او را با چهره ای منفور و اهریمنی نمایش می‌دهد

    فیلم های معروف ضد ژاپنی :
    میدوی
    دریاسالار
    دریاسالار 2
    یک فیلم دیگه هم بود بمباران با افتخار ناکازاکی و هیروشیما
    و چندین اثر دیگه

    برخی فیلم های ضد چینی :
    نبرد ژاپن
    جومونگ
    رؤیای فرمانروای بزرگ
    فیلم دژ آنسی (نبرد بزرگ)
    شکارچی

    فیلم های ضد آلمانی :
    این دیگه مثل مور و ملخ فراوانه
    حتی روسیه چند فیلمی که ضد آلمان و بلژیک ساخته که دیگه خیلی مشهوره مثل t34

    چند تا از فیلم های ضد روسی :
    مرد آهنین 2 که شخصیت اصلی منفی یک روسی است
    راوندرز ۱۹۹۸
    انیمیشن رزیدنت ایویل 2012
    فیلم جدید ضد استالین
    به زودی به لطف جنگ اوکراین و دشمنی روسیه با آمریکا بزودی فیلم های ضد روسی بسیار بیشتری هم ساخته خواهد شد
    بازی های کامپیوتری ضد روسیه که دیگه نیازی به گفتن نیست شاید بالای 50 بازی کامپیوتری ضد روسیه ساخته شده

    فیلم های ضد ایرانی : مثل 300 و عنکبوت

    فیلم های ضد اسلامی و ضد سوریه و فلسطین :
    موصل
    world war z

  4. و بسیاری موارد دیگه هست که فعلا حضور ذهن ندارم

    این حقیقت به این معنی نیست که در برابر این اعمال تهاجم فرهنگی و سیاه نمایی و اهانت های دشمن سکوت داشت

    یعنی یک فیلمه چرنده و مزخرف و بی اساس هستش
    که بهتر میدونید و خوب این آمریکایی های نجس فرماسون رو شناختید
    که هیچ وقت دشمن خدا و پیغمبر هم نمیاد از ما فیلم خوب و درست و حسابی بسازه
    ععنکبوت به طور خلاصه یک فیلم مستهجن مبتذل و بی همه چیز و بی کیفیت و کلیشه ای و داغون و آشغاله که الحق مناسب همون سطل زباله است
    این سازنده ها هم اصلا خارج هستند و ربطی هم به ایران ندارند
    دشمنان ماهم میدونند مردم مسلمان جمهوری اسلامی ایران اکثرا خوب و پاک و با ایمان هستند
    و از ابتذال و انحراف به دور هستند
    چون مردم ایران مثل صهیونیست های آلوده و ناپاک نیستند
    در یک کلام این 4 تا زنیکه فاحشه آمریکایی مردم ایران رو مثل خودشون ج… و فاحشه فرض کردند

  5. خیلی عالی نقد می‌کنید. کاملا هوشمندانه و همه جانبه. خیلی عالیه که هنوز انسانهای دغدغه‌‌مندی پیدا میشن که تاثیر رسانه رو میفهمن و برای مردم بازگو میکنند. متشکرم از سایت خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.