انیمه سریالیفیلم سینمایی

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت

نقد و بررسی فصل اول

مانگای چینسامن نوشته تاتسوکی فوجیموتو از سال ۲۰۱۸ در شونن جامپ در حال چاپ است. مانگای اثر که تا کنون دو پارت از آن عرضه شده از زمان عرضه تاکنون محبوبیت حائز اهمیتی دریافت کرده است. خشونت یک عامل به شدت محسوس در این اثر است. البته از فوجیموتو تاتسوکی که آن بلا را سر کاراکتر اصلی فایر پانچ آورد نباید انتظاری غیر از این داشت. به هر حال خشونت این اثر به شدت بالاست. متحوای جنسی به شدت زیادی هم در این اثر دیده می‌شود، شاید بتوان این دو مورد را پاشنه آشیل های چینساومن دانست. اما همین اول کار مشخص کنیم چرا از خشونت و شهوت بسیار استفاده می شود. چون انیمه چینسامن در مورد شیطان است. خب دو عنصر جدایی ناپذیر از شیطان همین دو هستند دیگر. اما چرا این اثر تولید شده و با تبلیغات فراوان روانه بازار شده؟ چه چیزی این اثر را محبوب کرده و موجب شده استودیو ماپا (سازنده فصل چهار انیمه اتک تایتان و جوجوتسو کایسن) از روی آن اقتباسی انیمشنی با این کیفیت ارائه دهد؟

در ادامه با نقد و بررسی فصل اول انیمه چینسامن همراه ما باشید. همچنین می توانید از طریق ویدئوهای زیر نقد و بررسی فصل اول و نقد و بررسی تیتراژهای فصل اول این انیمه را مشاهده کنید:

 

نکته: در ادامه مقاله سعی می شود با کمک تصاویر بخش های مهمی از محتوای انیمه چیسنامن را موشکافی کنیم.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
این تصویر که از تصاویر اپنینگ انیمه چینسامن است مفهوم جالبی را حمل می کند… احمق ها زندگی شادی دارند و در پایین ترین درجه در حال خوش گذرانی هستند… کسانی که رویا دارند(در اینجا آکی رویای انتقام دارد) درجه بالاتری دارند و چیزی بیشتر از آسمان آبی و خوشحالی می بینند، آکی حقیقت شهر و مردم را می بیند… کسانی که بر دانش و علم فراوان پا نهاده اند از همه درجه بالاتری دارند و تاریکی و تیرگی حقیقی این دنیا را درک کرده اند

چینسامن بسیار تلاش کرده تا فقط محتوای خشن و شهوت انگیز را نشان ندهد و در بطن خود محتوا بگنجاند. این مسئله را به راحتی می شود از اندینگ های انیمه فهمید. در این مقاله سعی می کنیم علاوه بر تحلیل های فرمی و فضای عادی داستان، به فلسفه شکل گیری داستان و محتوای زیرلایه ای آن بپردازیم. همچنین جسته و گریخته در مطالب مربوط به تحلیل اپنینگ و اندینگ ها خواهیم پرداخت.

نکته حائز اهمیتی که در طول مقاله باید به یاد داشته باشید این است که این تحلیل متعلق به فقط فصل اول انیمه چینسامن می باشد و در آینده و پس از انتشار فصل های بعدی به روز رسانی خواهد شد.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت

موسیقی انیمه چینسامن

موسیقی متن چینساومن توسط Kensuke Ushio کار شده است. شخصی که پیش از این موسیقی آثار تحسین شده ای همچون دویلمن کرای بیبی یا سایلنت ویس را کار کرده بود. نکته دیگر که به جرئت می‌توان در فُرم چیساومن ستایش کرد اُپنینگ و اِندینگ های این اثر است. اجرای دوازده آواز متفاوت با ریتم های متفاوت از گروه های متفاوت که هر کدام دارای جذابیت اند واقعا در پایان هر قسمت به زیبایی کار شده است. چه موسیقی اِندنیگ هشتم اثر یعنی First Death که بعد از آن قسمت طوفانی واقعا به دِل آدم می‌نشیند. و چه اُپنینگ اثر که با شور وغوغای بسیاری ما را آماده تماشای اثر می‌کند.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
در تیتراژ قسمت پنجم اسب استعاره ای از مرگ و نابودی است که آن را در انتها به شیطان اسلحه نسبت می دهد… مکعب نشانه ای از افکار است و هنگامی که آرامش خواننده به هم می ریزد و داد می زند مکعب هم می شکند و صفحه خونی می شود که نمادی از دیوانگی می باشد

تبلیغات انیمه چینسامن

در سال 2022 شاهد انیمه های چینسامن و اسپای ایکس فمیلی بودیم که با تبلیغات وسیعی پا به عرصه توزیع گذاشتند. این دو انیمه محبوبیت شان را بی برو برگرد مدیون تبلیغاتی که پشتشان بود هستند. این تبلیغات وسیع حتی نقص های فرمی و محتوایی را هم پوشش داد و با اینکه چینسامن ایرادات فراوانی داشت اما محبوبیتش افت نکرد که هیچ بیشتر هم شد. این مسئله نشان می دهد که میدان رقابت نه در عرصه کیفیت و داستان بلکه در عرصه تبلیغات و جهت دهی به افکار عمومی است. زیرا ما آثار بهتر از چینسامن را هم دیدیدم اما هیچکدام به اندازه چینسامن محبوبیت پیدا نکردند. حال چرا چنین تبلیغات وسیعی برای چینسامن انجام شد؟ واقعا اثر دیگری نبود که لیاقت بیشتری داشته باشد؟ این سوالی است که جوابش را در انتهای مقاله خواهیم داد.

فرم انیمه چینسامن

شخصیت های روی اعصاب، روند شدیدا کُند، اتفاقات و سکانس های بی اهمیت و قابل حذف فراوان، کیفیت پایین برخی اندینگ ها، خشونت افراطی، صحنه ها و شوخی های نه چندان جالب جنسی و استفاده ضعیف از موسیقی متن در طول رخداد اتفاقات از ایرادات این انیمه سریالی هستند. با پیش زمینه تبلیغات وسیع، ما انتظار اثری با فرم بسیار بهتری را داشتیم. اما انیمه چینسامن در نیمی از فصل اول به گونه ای عمل می کند که انگار در قسمتی که رد شد هیچ اتفاق خاصی نیافتاده. از انیمه ای که مثلا خواسته از آثار برتر تاریخ باشد و با کلی دبدبه و کبکبه پا به عرصه گذاشته انتظار بسیار بیشتری می رفت.

در اندینگ قسمت هشتم چینسامن به شیاطینی که شخصیت ها با آن قرارداد بسته اند، بخشی از گذشته شخصیت ها مخصوصا آکی و هیمنو و مرگ فداکارانه هیمنو اشاره می شود… هیمنو در جنگل، دشت و گلزار به نمایش در می آید که یعنی به بهشت رفته چون در عقیده مسیحیت فداکاری با جان باعث می شود بی بروبرگشت به بهشت بروید… این مسئله را در فیلم کنستانتین هم مشاهده کرده ایم… مرگ هیمنو باعث می شود آکی به انتقام گرایش بیشتری پیدا کند(از شاتی که آکی ایستاده و پشتش هاله سیاه وجود دارد می شود درک کرد) و دنجی و پاور را به عنوان یار انتقام گیری اش انتخاب می کند… جالب است که خفه شدن آکی توسط روح در اختیار هیمنو در این اندینگ به نمایش در می آید… از اولین اندینگ پاور، آکی و دنجی در یک گروه بوده اند و تشکیل دهنده این گروه هم ماکیما معرفی شده، پس یعنی هم ماکیما در اتفاقاتی که برای این افراد افتاده دست داشته هم اوست که این تیم را دور هم جمع کرده… ماکیما باعث و بانی تشکیل این تیم سه نفره است… در اندینگ فسمت دوم مشاهده می شود که این سه نفر بی کار و پخش و پلا هستند اما ماکیما دنجی را درون چاه می اندازد و این تیم را تشکیل می دهد

سناریوی فصل اول یک روند کلیشه ای دارد. تولد قهرمان، ملحق شدن به یک تیم، مبارزه با شیاطین به ترتیب از ضعیف به قوی، قوی تر، قوی تر و قوی تر. عین انیمه های شیطان کش و جوجوتسو کایسن. همچنین داستان های فرعی این انیمه صرفا با اضافه کردن جذابیت های جنسی تهوع آور سعی داشتند مخاطب و اصطلاحا فن ها را راضی نگه دارند. داستان های اصلی هم از این قضیه مستثنی نبودند و ما منتظر نبرد های تن به تن مرد اره ای با شیاطین نبودیم، بلکه منتظر بودیم تا قول های جنسی که از طرف بقیه به او داده شده محقق شود. یعنی کشش برترین لحظات انیمه چینسامن(نبرد های تن به تن همیشه از برترین سکانس های انیمه های شاخص بوده اند) با وعده های جنسی به حاشیه می رفت.

سنتور سفید ماده با موهای کوتان نماد هیمنو… اسب عروسکی صورتی نمادی از کوبنی است، احتمالا چون او از کودکی کردن از رسیدن به خواسته هایش محروم بوده شاهد یک اسب عروسکی هستیم… تصویر ورود کوبنی به درهایی که پشت سر هم باز می شوند و بینهایت هستند نمادی از ورود او به منطقه شیطان ابدیت است که البته اگر اهل سینما باشید چنین صحنه ای را باید از فیلم ماتریکس به یاد بیاورید

فضای حاکم بر دنیای چینسامن

در فصل اول چینسامن ما خیلی با سازمان امنیت عمومی کار داریم. سازمانی که وظیفه مقابله و کنسل کردن شیاطین را دارد. طبق گفت ماکیما شخصی که در سازمان امنیت عمومی کار کند از حقوق و منافع زیادی بهره می برد و به نوعی قشر تامین امنیت جامعه هستند. این قِشر توسط دولت به شدت حمایت می‌شوند، برای مثال ماکیما با اشخاصی بالا مرتبه از دولت گفت و گو می‌کند و این نشان می‌دهد که وی به عنوان رئیس این سازمان از جایگاه والایی بهره مند است.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
این تصویر نشان می دهد که چه شیاطینی به دنبال قلب دنجی هستند

همچنین این سازمان تنها مسئول مقابله با شیاطین نیست. تروریست ها و قاتلان را نیز شامل می‌شود(اینکه چرا روی شیاطین متمرکز شده بر می‌گردد به اینکه به خاطر شیطان اسلحه سلاح ها کم شدند و این موجبات را به جایی رساند که استفاده سلاح از شیاطین رواج پیدا کند). پس این سازمان که امنیتی هست می‌تواند کنایه ای از سازمان های امینیتی اطلاعاتی و حتی نظامی باشد. اما ویژگی به مراتب مهم تر که به کاراکتر اصلی نیز بر می‌گردد موجب می‌شود که ما این سازمان و کُلیت جامعه چینسامن را یک جامعه سرمایه داری بدانیم. اگر دقت کنید کت و شلوار تن شخصیت های سازمان اشاره واضحی به کارمندان نظام سرمایه داری دارد.

دنجی پیش از ورود به سازمان و سیستم فردی بود که شب ها گرسنه می‌خوابید اما با ورود به این سازمان وی دیگر محتاج نیست. به علاوه فضای حاکم بر این سیستم شامل افرادی می‌شود که هیچ کدام هدف والا و معنوی ندارند(حتی هدف آکی یعنی انتقام نیز بُعد معنوی ندارد). همچنین همه چیز در این سازمان و سیستم کنترل شده و منظم است و تا حد زیادی شبیه قفس آهنین است (حالتی در جامعه های مدرن و سکورال که به خاطر رواج کنش های حسابگرانه کنش های عاطفی کم رنگ شده و شخص را در نظامی حسابگرانه اسیر می‌کند). تمام این عوامل حالتی را پدید می‌آورد که زندگی اشخاص حالتی ماشینی و درگیر در نظامی پیچیده و بی روح شود و البته اهداف محدود شود به ابعادی جسمانی. ویژگی های یاد شده از آن ها ویژگی های جوامع سرمایه داری و مدرن است. انسانی که در چینسامن نشان داده می‌شود به شدت شبیه انسان مدرن و معاصر است زیرا انسان امروزی نیز به شدت به انسان درون چیسامن شبیه است. حال می‌توان درک کرد که چرا کارکتر دنجی با آن اهداف پیش پا افتاده و سطحی اینقدر محبوب است. جبهه گیری چیساومن نسبت به این تفکر و فُرم اجتماعی خنثی است.

 

فلسفه شیاطین در ادبیات ژاپن و در تاریخ

در طول تاریخ مردم از هرچیزی می ترسیدند می گفتند شیطانیست یا شیطان آن را تسخیر کرده. میزان خطرناک بودن هرچیز با میزان شیطانی بودن آن رابطه مستیقیم داشت. مثلا میزان خطرناک بودن شمشیر همان میزان قوی بودن شیطان شمشیر تلقی می شد. همانگونه که در تاریخ خدایان زیادی را متصور بوده اند(رومیان خدای دروازه شهر هم داشته اند) همانقدر هم شیطان متصور بوده اند. کلا برای هرچیزی که نمی توانستند با دانششان درک کنند را به خدایان، فرشتگان، شیاطین و اجنه ربط می دادند. هرکدام که خوب بود به خدایان و فرشتگان می رسید و هرکدام که بد بود به شیاطین و اجنه می رسید.

مسیح و خدای خورشید

می خواهیم به یک نکته مشترک در انیمه شیطان کش و چینسامن اشاره کنیم. اول از همه دنجی یا همان چینسامن رفرنس های زیادی دارد که ما او را عیسی مسیح یا همان ناجی بشریت بدانیم. اول اینکه در ابتدای داستان کشته می شود و سپس زنده می شود. عینا عقاید مسیحی همین است که عیسی مصلوب می شود و پس از مدتی زنده می شود و عروج می کند و در نهایت روزی برای نجات بشریت ظهور می کند. همچنین در اندینگ ها بارها ماکیما را در قامت مریم مقدس و دنجی را در قامت عیسی مسیح دیده ایم. مخصوصا نقاشی پایین که یک کپی کامل از مجسمه سوگواری مریم بر مسیح ساخته دست مایکل آنژ است.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
شباهت کاملا دقیق بین مجسمه مایکل آنژ و نقاشی ماکیما و دنجی به تصویر درآمده… حتی خمیدگی بدن مریم و ماکیما هم حفظ شده… نکته جالب سایه یک صلیب بر روی ماکیما در تصویر است… البته که از نور یا خورشیدی که پشت سر ماکیما به تصویر درآمده هم نمی شود گذشت

در بین النهرین یک ایزد داریم به نام شَمَش. این ایزد، ایزد خورشید یا آفتاب است. حوروس خدای مصری که او نیز خدای خورشید است و اهورامزدا در ایران باستان شباهت زیادی با این خدای بین النهرین در نقش برجسته ها دارند. ایزد شمش یک اره معروف دارد که به وسیله آن مسیر خود را از میان دو کوه گشود[منبع]. ببینید، اصلی ترین کلید واژه انیمه چینسامن، اَره است. هم اسم شخصیت مرد اره ای است، هم اسم انیمه مرد اره ای است، هم سلاح مرد اره ای اره است، هم پوچیتا شیطان اره است. اصلی ترین کلید واژه انیمه چیسامن شباهت شدیدی با خدای خورشید بین النهرین دارد.

اره در دستان خدای خورشید یا همان شمش کاملا واضح و مشهود است

قبل از مردن دنجی و زنده شدن مجدد او، دنجی یک چشم داشت و یعنی تک چشم بود. همانند خدای خورشید مصر یعنی حوروس که او هم تک چشم بود.

تک چشم جهان بین حوروس خدای خورشید مصر

نکته جالب دیگر اینکه شیطان اره از پشت درخت می آید و با دنجی معامله می کند. درخت. پس از این معامله هم هست که دنجی به سمت زندگی پر مشقت، سختی، رنج و البته شهوت و لذت می رود. چقدر شبیه به ماجرای سیب عدن و رابطه بین شیطان و آدم و حوا. با این تفاوت که این شیطان دیگر وجهه بدی ندارد و ما پوچیتا را دوست داریم.

سیب زرین در داستان های اساطیری زیادی حضور داشته… در داستان آتلانتا، در داستان خوان یازدهم هرکول و در داستان داوری پاریس که به جنگ تروا منجر شد… در داستان اول به معنای حواس پرتی به مادیات در داستان دوم به معنای جاودانگی و در داستان سوم به معنای تفرقه و جنگ است… همچنین در داستان اسطوره اسکاندیناوی یعنی فریا این سیب وجود دارد که نماد مرگ است… در کل سیب زرین به مرگ و جنگ مرتبط است و خون پاشیدن از این سیب معنا و مفهوم مد نظر را تقویت می کند… از طرفی این سیب گاز زده شده که نمادی از سیب عدن است و این معنا را دارد که دنجی با شیطان معامله کرده

طبق منابع مسیحی و بخش های مختلفی از انجیل، مسیح به خورشید ربط داده شده است. بر پایهٔ یک پیشگویی که از ملاخی نقل شده‌است، عیسی به عنوان «خورشید عدالت» دانسته می‌شود: «تا آنکه تو، خورشید عدالت بالا بیایی و درمان در میان بال‌های او است.»[منبع]. یوحنا، عیسی را به «روشنایی جهان» تشبیه کرده‌است [منبع].

تقریبا در تمام نگاره های مسیحی از حضرت عیسی، یک نور یا به صورت استعاره ای یک خورشید پشت سر عیسی تصویر شده است… این مسئله به مرتبط دانسته شدن عیسی با خورشید در منابع مذکور مرتبط است

پژوهشی به نام De Pascha Computus که چندان شناخته شده نیست (نویسنده اش شناخته شده نیست) این نظر را می‌پروراند که آغاز پیدایش در اعتدال بهاری برابر با ۲۵ مارس بوده و لقاح یا تولد (عبارت nascor هر دو معنی را می‌دهد) عیسی مسیح در ۲۸ مارس، روز پیدایش خورشید به روایت آفرینش است. یکی از ترجمه‌ها چنین می‌گوید: «نظر مقام عالی و الهی پروردگار بر آن شد که در آن روز، درست همان روز که خورشید پدید می‌آید، ۲۸ مارس، در روز چهارشنبه، عیسی متولد شود.»[منبع]. البته که تولد مسیح که موسوم است به کریسمس  در انقلاب زمستانی که روز بزرگداشت میترا(خدای خورشید ایرانی و رومی) است جشن گرفته می شود. یعنی طبق نظر دو منبع رسمی و غیر رسمی حتی تولد عیسی مسیح نیز با روز های خاص خدایان باستانی و اسطوره ای خورشید درآمیخته شده.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
گره اره برقی در وسط به نوعی شبیه یک تریکوتر به نظر می رسد (شکل مثلثی ساخته شده از سه قوس متصل به هم حلقه ای)…دور تا دور آن را حلقه‌ای از پیکره‌های اسکلتی شنل خاکستری با دست‌های کشیده احاطه کرده است…ممکن است اشاره ای به شیاطینی باشد که به دنبال دنجی هستند، یا فقط اشاره ای کلی به مرگ و نابودی باشد

پس همانگونه که خود مسیحیان گفته اند، عیسی مسیحی که در عقاید مسیحیت فعلی وجود دارد ترکیبی از خدای خورشید و عیسی مسیح است. یعنی اسطور های میترائی، مصری و بین النهرینی که نقش بسیاری در اروپای باستان داشته اند، با عیسی مسیح ترکیب شده اند و عیسی مسیح فعلی را تولید کرده اند. عیسی مسیحی که اروپاییان به آن اعتقاد دارند مسیح واقعی نیست، بلکه ترکیبی از مسیح و خدایان خورشید می باشد. چینسامن نیز هر دو المان را دارد. یعنی هم خدای خورشید است هم مسیح. شخصیت تانجیرو در انیمه شیطان کش نیز همین ویژگی را دارد. او از نظر رفتار، تفکرات و چهره معصوم همانند عیسی است اما در عین حال گوشواره هایی با نقش خورشید دارد و در نهایت به تنفس خورشید دست پیدا می کند(در چپتر های پایانی مانگای شیطان کش، تانجیرو در حالی که تک چشم است با موزان مبارزه می کند که رفرنسی به دجال محسوب می شود). شباهت های دیگری هم بین انیمه شیطان کش و چیسنامن وجود دارد که در تصویر پایین می توانید مشاهده کنید.

تصویر بالا سمت چپ یک اسکرین از بخشی از اندینگ انیمه چینسامن است که از نقاشی موریس اشر که همان تصویر بالا سمت راست است الگو گیری شده… تصویر رنگی پایین نیز متعلق به قسمت آخر انیمه شیطان کش است و این تصویر هم از نقاشی موریس اشر الگو گرفته شده… برای درک معنای کلی این نقاشی از موریس اشر می توانید اینجا کلیک کنید… در کل این نقاشی معنای ایده آل گرایانه خاصی دارد

همانطور که مستحضرید در سینما هم مسیح تحریف شده به چشم می آید. اینگونه که نمی توانند بدون المان های خورشید و خدای خورشید او را به عنوان جلوه مسیح نشان دهند و این خودش دلیلی بر تحریف شده بودن این مسیح دروغین دارد. از طرفی هم خدای خورشید میترا هم مسیح به عنوان منجی های آخرالزمان شناخته می شوند. دنجی و تانجیرو نیز منجی هستند. حال یک سوال پیش می آید. این مسیح دروغین و تحریف شده کیست؟ جواب در خود سوال نهفته است. مسیح دروغین یا همان ضد مسیح یا همان دجال. بله درست است. مسیح واقعی یک معصوم و پیامبر بود. مگر می شود چنین شخصی را با کاراکتری همچون دنجی یکی دانست. کاراکتری که سراسر داستان به دنبال لذت و شهوت رانی است. پس مسیحی که انیمه چینسامن می گوید همان دجال یا مسیح دروغینی است که شهوت یکی از ابزار های تبلیغش محسوب می شود. به همین دلیل بود که شخصت پوچیتا که همانند داستان آدم و حوا با دنجی قرارداد بست شخصیت خوبی است. چون دجال یار شیطان است پس شیطان را دوست دارد. همانگونه که دنجی به پوچیتا علاقه زیادی دارد.

این اشاره به یک نوع طراحی منحصر به فرد به نام واریخت سازی است…اگر یک استوانه بازتابنده را در نقطه مناسب قرار دهید، شکل واقعی اثر هنری بر روی انعکاس سطح سیلندر آشکار می‌شود…در واریخت سازی نوعی از نقاشی است که از یکزاویه شکلی درست دارد و از دیگر زوایا با نمایی دارای اعوجاج دیده می شود

نکته جالب این است که مسیح و ضد مسیح را با قلبشان متمایز می کنند. قلب پاک متعلق به مسیح و قلب ناپاک یا شیطانی متعلق به دجال یا همان ضد میسح است. در اینجا نیز دنجی قلبی شیطانی از پوچیتا دارد پس دجال است.

پوچیتا یا همان شیطان اره در حال تصاحب قلب دنجی
در اینجا دنجی صراحتا بیان می کند که پوچیتا درون سینه اش است و قلب او را تصاحب کرده

مِمنون و اِئوس(memnon and Eos)

Pieta نام اثر معروف مایکل آنژ، مجسمه ساز مشهور ایتالیایی است که در ذهن عموم مردم، به عنوان تصویری از سوگواری مریم مقدس، بر عیسی مسیح (ع) به شمار می رود. اما نکته مهم این جا است که این اثر، به احتمال قریب به یقین، اثری شیطنت آمیز از مایکل آنژ بوده و وی عقاید پاگانی و الحادی خویش را به صورت مخفیانه در این اثر به یادگار گذاشته است.

در سمت راست، ماکیما را در ظاهر عادی خود می بینیم…کت سیاه امنیت عمومی اش را پوشیده…در سمت چپ می توانید بُعد شیطانی او را ببینید…کت را در آورده و هویت واقعی او به وضوح قابل مشاهده است که حلقه هاله شاخک روی سر او شناور است و شاخک ها از پشت او بیرون می آیند…در پس زمینه دایره هایی با جمجمه در آنها وجود دارد…در این بین مجموعه ای از اشکال رنگارنگ وجود دارد…شبیه طرح شیشه های رنگی است که در کلیسای جامع می بینید، اما اینجا یک آشفتگی شکسته است…در کل شاهد هستیم که هنگامی ماکیما کت را در می آورد در حال بروز بعد شیطانی وجودش است و این حقیقت، برای نمونه به قسمت یازده مراجعه کنید

در درجه اول، ملاحظه می گردد که چهره ای که به مریم مقدس، منتسب شده است، بسیار جوان می باشد و همچون دختران 18 الی 20 ساله است، در حالی که عیسی مسیح (ع) به صورت مردی 30 الی 35 ساله به تصویر کشیده شده است! این در حالی است که انتظار می رفت که مادر حضرت مسیح (ع) از خودشان مسن تر باشند. از سوی دیگر در این اثر مجسمه یک Cupid ملاحظه می گردد که یک پسر نیمه عریان کوچک تیر و کمان به دست است. این دو المان، اشاره به عقاید پاگانیستی میکل آنژ دارد. چرا که از یک سو Cupid مربوط به عقاید الحادی است و ارتباطی با عقاید الهی و دین مسیحیت ندارد. از سوی دیگر، چهره بیش از حد جوان مریم مقدس، بالاخص در کنار چهره ی عیسی مسیح (ع) غیر قابل پذیرش است.

آتش بازی، چشمان ماکیما … آتش بازی به خون تبدیل می شود و ما موجودی قرمز رنگ و بی سر و شش پا را می بینیم که روی چرخ میخ دار می دود … قدرت یک دایره چرخ پاور به صورت دایره ای دور موجود قرمز راه می رود…درست مانند سنتور و اسب شاخدار که هیمنو و کوبنی را نمایندگی می کند، موجود شش پا پاور را نمایندگی می کند و چون حالت اسب دارد به یاد آورنده مرگ هم هست که به پاور نسبت داده شده

گرچه میکل آنژ در همان زمان و در پاسخ به افراد تیزهوشی که به وی شک کرده بودند، گفته بود که جوانی بیش از حد مریم مقدس در اثر Pieta، به دلیل عصمت و پرهیز از گناه است، لیکن سوال این جا است که چرا عیسی مسیح (ع) نیز که پاک و پاکیزه و دور از گناه بوده، مسن تر از مریم مقدس به تصویر کشیده شده است؟! در واقع دروغ های میکل آنژ غیرقابل توجیه است. حقیقت ماجرا این است که وی، به جای مریم مقدس و عیسی مسیح (ع)، الهه زن جوان یونان باستان یعنی Eos را به جای مریم مقدس به تصویر کشیده شده است. به عبارت دیگر اثر Pieta، تصویر مریم مقدس و عیسی مسیح (ع) نیست. بلکه تصویر Eos و Memnon می باشد که وجود عنصر پاگانی Cupid در کنار این دو شخصیت، کل اثر Pieta را به عقاید الحادی یونان باستان پیوند می زند. بنابراین Pieta کلاهی بوده که میکل آنژ، بر سر واتیکان گذاشته، و متاسفانه این مساله، تا امروز ادامه داشته است.

بنابراین در دوره رنسانس تحریف عیسی مسیح و دین مسیحیت به شدت صورت گرفته و جلوه های دینی مسیحی با عقاید باستانی جابه جا شده است. مسیحی که می شناسیم مسیح نیست و مسیحیتی که می شناسیم هم مسیحیت نیست. بلکه هر کدام از اینها با ترکیب شدن با اساطیر و عقاید باستانی کاملا تحریف شده اند و 180 درجه تغییر داده شده اند. مسئله ای که پیش تر در مقاله کریسمس به آن نیمچه اشاره ای کردیم.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
نقاشی ماکیما که رفرنس به نقاشی مونالیزا دارد… مونالیزا از معروف ترین نقاشی های دوره رنسانس به شمار می آید و رفرنس ماکیما(هم به عنوان مریم هم به عنوان ائوس) در اینجا به این معنی است که تحریفات مسیحی در دوره رنسانس وارد مسیحیت شدند… البته برداشت دیگری که می شود داشت مرموز بودن ماکیما به اندازه مرموز بودن نقاشی مونالیزا است

از نظر تصاویر داخل تیتراژ، شخصیت ماکیما علاوه بر شباهت با حضرت مریم شباهت کثیری با ائوس دارد و می توان گفت ماکیما همان ائوس است. رنگ های متعلق به ائوس صورتی، قرمز، سفید و طلایی هستند. طلایی در تیتراژ، سفید در لباس و صورتی در رنگ موی ماکیما کاملا مشهود هستند. ماکیما نیز از نظر حیا و عفت حد و مرزی ندارد، ائوس نیز معشوقه افراد زیادی بوده است. این هم شباهت مهم دیگر بین ماکیما و ائوس.

شباهت ماکیما با ائوس در ترسیم چهره و نوع پوشش به علاوه شباهت معنا دار با مریم مقدس… همانطور که گفتیم مریم مقدس رفرنس های زیادی در مسیحیت با ائوس دارد و ماکیما هم شبیه به مریم است هم شبیه به ائوس… دوباره به نوری که از بالای سر ماکیما تابیده می شود توجه کنید

حال به زندگینامه مِمنون توجه کنید. ممنون پسر ائوس و تیتونوس بود. به گفته شاعران یونان باستان، تیتونوس پدر ممنون توسط ائوس از تروا ربوده شد و به انتهای زمین در ساحل اقیانوس منتقل شد[منبع:Homeric Hym to Aphrodite 215].  وقتی ممنون در جنگ تورا توسط آشیل کشته شد، ائوس برای مرگ پسرش به شدت ماتم گرفت(مجسمه مایکل آنژ) و نور برادرش هلیوس(خورشید) را محو کرد و از نایکس(شب) التماس کرد که زودتر بیرون بیاید تا بتواند آزادانه دزدی کند. پس از مرگش، ائوس، شاید با کمک هیپنوس و تاناتوس، خدایان خواب و مرگ به ترتیب، جسد ممنون کشته شده را به اتیوپی منتقل کرد[منبع] و همچنین از زئوس خواست که ممنون را جاودانه کند، آرزویی که او برآورده کرد[منبع]. دقت کنید دقت کنید. ممنون کشته شد و سپس دوباره زنده شد. دقیقا همان اتفاقی که برای کنجی در انیمه چینسامن رخ داد. دوباره دقت کنید، هم ممنون هم عیسی مسیح کشته می شوند و دوباره زنده می شوند. پس مجددا ترکیبی تحریفی از خدایان اساطیری با حضرت عیسی پیدا کردیم. جالب است که دنجی به هر دو شباهت دارد.

جالب است که ماکیما هنگام استفاده از قدرت شیطانی که با آن قرارداد بسته به حالت صلیب در می آید و در تابلو شبیه به مجسمه مایکل آنژ هم سایه صلیب روی آن افتاده.

طبق این سرفصل، ممنون همان کنجی و ماکیما همان ائوس است. به علاوه فهمیدیم ائوس همان مریم مصور شده مسیحیت و ممنون همان عیسی مصور شده مسیحیت است که دنجی و ماکیما این ترکیب تحریفی را به خوبی حفظ کره اند و هر دو نقش را ایفا می کنند. همچنین تاحدودی متوجه شدیم تحریفات مسیحی از کجا وارد مسیحیت شدند و توسط چه کسانی و با چه اهدافی. در دوره رنسانس، توسط هنرمندان و با هدف تحریف مسیحیت. هنوز که هنوزه هنرمندان به این تحریفات دامن می زنند و نمونه اش همین انیمه چینسامن است. بسیار جالب و قابل تامل است که خودشان به تحریف بودن و منابع اساطیری این تحریفات کاملا واقف هستند و از آنها کاملا دقیق اقتباس می کنند. می دانند که دروغ است و به جای افشای دروغ، دروغ گفتن را ادامه می دهند.

جالب است بدانید صلیب ها ریشه در آیین های خورشید پرستی دارند و صلیب شکسته هم جهت با حرکت خورشید طراحی شده است… جالب شد که یکی دیگر از نماد های مسیحیت ریشه در خورشید پرستی دارد… به خدای خورشیدی که در این نقاشی تصویر شده دقت کنید… یک نور یا یک خورشید پشت سر او مشهود است… درست شبیه به نگاره های عیسی مسیح که پیش تر به آن اشاره کردیم

کمدی الهی دانته الگویی برای چینسامن

خب اولین تصویری که در اپنینگ به نمایش در می آید یک پس زمینه نقاشی دارد و در قسمت دوم اثر هم چند بار نقاشی خاصی نشان داده می شود. نقاشی یک شیطان که با نیزه انسانی را در باتقلاق انداخته. این نقاشی مربوط به طبقه پنجم از هشت طبقه جهنم در کتاب مربوط به دوره رنسانس کمدی الهی دانته است. کتابی که توصیف کننده بهشت و جهنم و حال و روز جهنمیان است. بیشتر هم در بیان و توصیف جهنم درخشیده. در کل تقریبا تمامی آثاری که شیطان را در داستان خود نشان می دهند و جهنم را به تصویر می کشند از کمدی الهی دانته کمک گرفته اند. حتی برخی آثار که عذاب های جهنمی را برای انسان ها به نمایش درآورده اند نیز از کمدی الهی دانته کمک گرفته اند. بارز ترین نمونه اش انیمه دویلمن است که در تیتراژ هایش عذاب های جهنمی را به تصویر کشیده. جالب است که موزیسین انیمه چینسامن با دویلمن یکسان است. اما چرا طبقه پنجم جهنم برای انیمه چینسامن به تصویر درآمده و حتی نقاشی اش روی دیوار دفتر ماکیما تابلو شده است؟

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
نقاشی طبقه پنجم جهنم کمدی الهی دانته به راحتی در اپنینگ و اتاق کار ماکیما مشهود است

شیطان خفاش

شیطان خفاش در تاریخ باستان همان خدای مرگ است. میکتلان تکوتلی در اساطیر آزتک، خدای مرگ و پادشاه سرزمین میکتلان بود (چیکونااوه میکتلان). میکتلان، پایین‌ترین و در عین حال شمالی‌ترین بخش از دنیای زیرین به شمار می‌آمد. هادس نمونه یونانی این خدای مرگ است. در داستان های اسطوره ای، حورورس که خدای خورشید است با خدای مرگ می جنگد. در این انیمه نیز چینسامن به نمایندگی خدای خورشید با شیطان خفاش یا همان خدای مرگ می جنگد. چقدر دقیق.

نگاره باستانی خدای خفاش

شیطان اره برقی(پوچیتا)؛ قرارداد با شیطان

همانطور که پیش تر گفتیم پوچیتا نمادی از خود شیطان است(تمام شیاطین به دنبال قلب دنجی یعنی پوچیتا هستند، چون او خود شیطان است پس شیاطین به دنبال منبع انرژی او هستند). او همانند داستان آدم و حوا در کنار درختی ظاهر می شود و با دنجی وارد دوستی می شود. اما برعکس قضیه آدم و حوا شخصیت بدی نیست چرا که دنجی همان دجال است و یاور شیطان. برای یار شیطان، شیطان از هر سروری سرور تر است. علاقه وافر دنجی به پوچیتا را می توان در طول انیمه چندین بار مشاهده کرد.

دنجی پس از قرار داد روحش و جسمش با روح و جسم پوچیتا یک زندگی جدید را آغاز می کند. با اینکه زندگی جدیدش همراه با کلی بدبختی و سختی است، اما از زندگی قبلی اش بسیار بهتر است و همراه با لذت ها و غذاست. بله قرارداد با شیطان باعث این شد. پوچیتا حرف جالبی به دنجی می زند. “برو و به رویاهات برس، من هم از قلبت تماشا می کنم”. قلب شیطانی و رویاهایی که شیطان دوست دارد. باز هم رفرنس به دجال.

در اینجا می بینید که انسان ها برای نجات دست به دامن شیاطین شده اند… یکسری ها طبق گفته آکی برای نبرد با شیاطین با شیاطین قرارداد می بندند و یکسری ها نیز برای کسب ثروت و قدرت بیشتر… در کل قرارداد بستن با شیاطین آخر و عاقبت ندارد اما روشی برای زندگی برخی شده است

شیطان اسلحه

شیطان اسلحه اشارات و رفرنس های جالبی دارد. از قوانین اسلحه آمریکا تا 11 سپتامبر. دقت کردید که هرچیزی که نماد بی نظمی و هرج و مرج است شیطان بد و هر چه که پیرو قوانین و نظم است شیطان خوب نامیده می شوند؟ مثلا دنجی چون پیرو قوانین ماکیا و سازمان عمل می کند، دورگه خوبی است. اما شیطان اسلحه چون باعث بی نظمی و هرج و مرج است شیطان بدی است.

شکل برج و نحوه بلند شدن دود به صورت واضح به حادثه 11 سپتامبر اشاره دارد… حتی در آمریکا رخ داده و از آن به عنوان حادثه تروریستی یاد شده است

با توجه به نکاتی که در مورد سرمایه داری گفتیم، نظم نماد لیبرال سرمایه داری تلقی می شود. پس هر کس طرف نظام سرمایه داری باشد خوب و هرکس ضد آن باشد بد است. کمونیست را می توان همان شیطان اسلحه دانست. زیرا کمونیست مخالف لیبرال سرمایه داری است پس قطب مخالف محسوب می شود. همچنین اسلحه روسی کلانشینکف از اسلحه هایی است که در اختیار موزدوران قرار می دهد و در قسمت 11 انیمه از چین و روسیه به عنوان قطب شر یاد می شود. جالب است که نه سرمایه داری و نه کنونیست قطب خیر نیستند، هر دو شر هستند ولی بسته به عقایدشان در دسته قهرمان و ضد قهرمان قرار می گیرند.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
در تیتراژ قسمت پنجم چندین بار شاهد انواع و اقسام اسب ها بودیم… اسب سیاه زنده، است مکانیکی و اسلحه مانند و سنتور(نیمه اسب نیمه انسان)… این حیوان در مکاشفه معروف یوحنا(چهار سوار آخر الزمان) معنای بیماری، جنگ، قحطی و مرگ می دهد… اسب آبی رنگ که اسب درون تصویر هم رنگ آن است همان اسب مرگ است… مکانیکی بودن آن یعنی این اسب نمادی از شیطان اسلحه است

اشاره به 11 سپتامبر و برج های دوقلو و مقصر جلوه دادن شیطان اسلحه که تا به اینجا اصلی ترین دشمن کل انیمه محسوب می شود به نظر خود شما یعنی چه؟ دیگر از این واضح تر مگر می شد اشاره کرد. بله مسلمانان و مردم خاورمیانه همیشه مقصر واقعه 11 سپتامبر دانسته شده اند و جالب است که شیطانی موسوم به اسلحه برای نمایش نمادین آنها انتخاب شده تا تروریست بودن و جنگ طلب بودن آنها را به نمایش بگذراد.

با اینکه طی صد و پنجاه سال اخیر هیچ جنگی در این منطقه رخ نداده مگر با دخالت خود غربی ها، هیچ گروهک تروریستی به وجود نیامده مگر توسط خود غربی ها(هیلاری کلینتون اعتراف کرد طالبان را آمریکا به وجود آورده و کسنجیر تاکید کرد که اوباما یکی از نقاط عطف تولد داعش بوده است). تازه فقط دو جنگ جهانی که اروپایی ها آغاز کردند 100 میلیون کشته بر جای گذاشته و کشته های استعمارگری اروپاییان هم عدد کمی نیست(فقط یک میلیون نفر در انقلاب الجزایر و فقط 9 میلیون نفر در قحطی ایران). حالا ما تروریست و شیطان اسلحه شدیم؟

شیطان مار

آپوفیس هیولایی شیطانی در اساطیر مصر باستان که در تاریکی مطلق زندگی می‌کرد. آپوفیس تجسم شخصیت هاویه، شیطان و تاریکی می‌باشد و در مقابل ایزد روشنایی رع و ماعت قرار می‌گیرد. این ایزد مار شکل تهدید به نابودی ایزد خورشید(دوباره خورشید) رع کرده و بدین منظور در هنگام شب در عالم زیر زمین گردش می‌کرد. در ابتدا ست و مِهن (ایزدی با سر مار) مسئولیت محافظت از رع و قرص خورشید او را بر عهده داشتند. آن‌ها یک حفره در شکم مار بوجود خواهند آورد تا رع بدین صورت از چنگال آپوفیس بگریزد. اما اگر در این راه شکست بخورند، جهان در تاریکی ابدی فرو خواهد رفت[منبع]. پس به بیان بهتر مار یکی از دشمنان اصلی خدای خورشید است. در انیمه چینسامن هم به خوبی مار را دشمن خدای خورشید نشان داده اند.

شیطان مار در انیمه همانند خدای تاریکی عظمت و بزرگی دارد

شیطان بی نهایت یا ابدیت

این شیطان کمی پیچیده تر است. خالکوبی معروف اوروبروس که یک مار در حال بلعیدن دم خودش است، نماد جاودانگی یا ابدیت محسوب می شود. پس شیطان ابدیت را هم می توان با چنین نمادگرایی به شیطان مار پیوند داد. حال مجددا تیتر شیطان مار را بخوانید. چقدر جالب است که دنجی به عنوان خدای خورشید به پایین می پرد و در تاریکی با این شیطان مبارزه می کند. آن هم همانند داستانی که در تیتر قبلی تعریف کردیم. به پایین یا عالم زیرزمین می رود، در تاریکی حفره ای(برشی) در شکم شیطان ابدیت ایجاد می کند و او را می کشد. اگر دنجی شیطان ابدیت را نکشد تا ابد در هتل مبحوس خواهد ماند. حقیقتا دقت و ظرافت اسطوره شناسی در چینسامن موج می زند.

رفتن به درون تاریکی و در جهت پایین
نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
نبرد با شیطان
نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
ایجاد حفره و برش و کشتن شیطان
نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
نماد ابدیت، اگر دنجی شیطان را شکست ندهد در ابدیت اسیر خواهد شد… هنر توهم نوری کوبنی یک راه پله غیرممکن است… شما همچنین می توانید اشکال تاب خورده را ببینید که نشان دهنده شیطان ابدیت است که روی دیوارها نقاشی شده… البته به معنای بلاتکلیفی و پوچ بودن زندگی کوبنی هم هست
آکی به سمت یک مارپیچ رو به پایین حرکت می کند که زباله ها از آن بیرون می آیند. رفرنس به راه خود ویرانگر آکی برای انتقام گرفتن از شیطان اسلحه
آرای در وان حمام پر از خون به دام افتاده است (به جای زخم مراجعه کنید)… به پس زمینه با عنوان عجیب دیوار، پنجره ها و پله ها توجه کنید که اشاره ای دیگر به سبک موریس اشر است… واضح اش این است که آرای میمیرد
صورت هیروکازو در خون منفجر می شود و لوله های تفنگ از آن بیرون می آید و مرگ او را پیش بینی می کند… همچنین به راهروها و ستون های تکراری توجه کنید که باز هم از سبک اشر الهام گرفته شده اند

دیو ها

برخی شخصیت ها مثل پاور یا دیو کوسه یا دیو خشونت و چند شخصیت دیگر شیطان مطلق نیستند. مثلا همین پاور شیطان خون است که نتوانسته بدن یک مرده را تسخیر کند و نیمه شیطان به حساب می آید. برخی از شخصیت ها نیز دورگه هستند. یعنی هم شیطان هستند و هم انسان. مثل چینسامن و کاتانامن. یعنی ما سه دسته هیولا داریم. شیاطین(devil)، دیو ها(demon) و دو رگه ها.

در اندینگ قسمت سوم شاهد یک موسیقی خاص هستیم که در ادامه انیمه هنگام قهرمان بازی دنجی خوانده می شود… demon in the name of devil…دیو، به نام شیطان… این موزیک صراحتا شیطانی بودن و پرستش شیطان را نشان می دهد… در این تیتراژ شاهد تولد شیطان درون دنجی، دیوی به نام پاور و روحیات انتقام جویانه و شیطان صفتی آکی هستیم… کسی که به تمام این اشخاص هدف می دهد و زندگی آرام را هدیه می کند ماکیما است که ناگهان ظاهر می شود و آرامش را به این سه نفر همراه با زندگی شاد هدیه می دهد

نبرد شیطان با شیطان

جالب است که در انیمه چینسامن نبرد خیر و شر وجود ندارد. فقط بد وجود دارد. اما بد ها دوسته هستند. بد هایی که طرفدار نظم و جامعه سرمایه داری هستند و بد هایی که ضد جامعه سرمایه داری هستند.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
دنجی با لباس فرم همسانی که با دیگر همکارانش دارد به خوبی نماد کارمندان نظام سرمایه داری و کاتانامن با لباس خاصی که به تن دارد نماد نظام های کمونیستی و حتی نازیسمی می تواند باشد… با رجوع به کاتانامن به عنوان یکی از دشمنان اصلی فصل اول می توان گفت نبرد بین سرمایه داری و کمونیسم را شاهد هستیم… البته که این نبرد به نفع سرمایه داری به پایان می رسد… پس در ادامه دشمن نظام سرمایه داری چه چیزی معرفی خواهد شد؟ دشمنی که پس از کمونیست، سرمایه داری را تهدید می کند کیست؟ البته با توجه به اره برقی که وسیله ای مدرن است و کاتانا که وسیله ای سنتی می توان نتیجه گرفت که شاهد نبرد مدرنیته با سنت هم هستیم

مسیحیت چه ربطی به ژاپن دارد؟

سوالی است که ممکن است برایتان پیش بیاید. مگر ژاپنی ها بودایی نیستند پس چکار به این همه رفرنس مسیحی دارند؟ جواب اینجاست. رسانه های ژاپن در تصاحب شرکت های توزیع کننده هستند. شرکت های توزیع کننده ای همچون نتفلیکس، انیپلکس، فانیمیشن و… . برخی از آنها مستقیما آمریکایی هستند و برخی هم شرکت های چند ملیتی آمریکایی آسیایی به شمار می آیند. شرکت های توزیع کننده بازار را در دست دارند و تعیین کننده محتوا هستند. یعنی می گویند فلان اثر با فلان مضمون تولید شود تا ما آن را حمایت کنیم و در بازار به فروش برسانیم. یعنی شرکت های تولید کننده ای همچون ماپا عملا برده خواسته های توزیع کنندگان هستند. اشک ها و گریه های انیماتور های شرکت ماپا در حین تولید انیمه اتک ان تایتان یکی از جلوه ها و نمود های عینی بردگی آنها و کار کردنشان برای توزیع کننده هاست. حالا بهتر می توانید درک کنید چرا انیمه چینسامن اینقدر تبلیغ شد و اینقدر پشتوانه رسانه ای داشت. چون بی نهایت دقیق و شاعرانه از محتوایی که خواست عمیق شرکت های توزیع کننده آمریکایی و تصاحب کنندگان رسانه ژاپن است تبعیت کرد و آن را به بهترین نحو ارائه داد.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
به نوع و حالت نوری که از بالای سر ماکیما می تابد دقت کنید و سپس سراغ تصویر پایین بروید
نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
در پشت سر ماکیما و پشت دست چینسامن یک نور خاص زرد رنگ دیده می شود که چند بار به آن اشاره کردیم… اول اینکه در هنر مسیحیت از این نور خورشید مانند زیاد استفاده می شود و دلیلش را هم گفتیم که ارتباط مسیح و خدای خورشید است… اما جالب است که چنین نور و هاله زرد رنگی را در مجسمه خلسه سنت ترزا شاهد هستیم و این رفرنسی جالب محسوب می شود…ترزای روحانی به خلسه رفت و دردی مزمن داشت که آن را به تیر عشق آتش ربانی نسبت می داد و در این مجسمه نشان داده می شود که یک فرشته دائما این تیر را به قلب او فرو می کرده… این اثر از برنینی آمیزه ای از شور روحانی و جسمانی و طوفانی از خروش احساسات جنسی است… حد نهایی ارضای جنسی که با عصاره مرگ و درد جسمی به انتها می رسد… این ارضای جنسی و لذت درد به خوبی و با ظرافت تمام در شخصیت دنجی هنگام بیرون آمدن اره برقی هایش نمود پیدا کرده… البته که رفرنس ماکیما هم در این مجسمه دیده می شود، پس راز هایی در مورد درد و ارضای جنسی ماکیما وجود دارد که از آن بی خبریم

توزیع کننده انیمه چینسامن شرکت کرانچی رول است که تحت تملک سونی و شریک فانیمیشن است. کرانچی رول اصالت آمریکایی دارد، سونی یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است و فانیمیشن نیز آمریکایی است. یعنی کرانچی رول آمریکایی مسئول فروش، تبلیغ و البته محتوای یکی از مهم ترین انیمه های سال 2022 است. همین که این شرکت تابعه سونی و همکار فانیمیشن است به ما می فهماند پشتوانه قدرتمند تبلیغاتی چینسامن از کجا می آید. جالب است بگویم که کرانچی رول سالانه جشنواره ای برای بهترین های انیمه راه می اندازد که در آن به شدت به نفع آثار خودش داوری می کند و این موضوع بر طرفداران دنیای انیمه پوشیده نیست.

یک شات از پیچک خونی ماکیما که اشاره به مشارکت او در سرنوشت آکی دارد… البته که مشارکت ماکیما در سرنوشت پاور، دنجی و آکی چندین بار در تیتراژ های ساده قسمت دوم و سوم هم به نمایش در آمد… صلیب هایی که در پیچک دیده می شود نشانه ماکیما هستند زیرا در طول داستان بارها ماکیما را با المان صلیب دیده ایم

شاید برخی بگویند این انیمه از مانگا اقتباس شده و توزیع کننده ها که دیگر روی تمام مانگا ها تسلط ندارند. بله درست است. در اینجا پتانسیل سنجی اتفاق می افتند. توزیع کننده ها مانگایی که می تواند بهترین جلوه از محتوای مد نظرشان را بروز دهد انتخاب می کنند و حتی در برخی جاها آن را تغییر می دهند. در ضمن بخش زیادی از محتوای داخل انیمه به اندینگ ها و اپنینگ وابسته بود که بخش کاملا مستقلی از مانگا تلقی می شود. بعدشم آیا ممکن نیست یک مانگاکا برای اینکه اثرش یا شاید هم عقایدش دیده شود، آن هم این مانگاکا که سایر آثارش چندان معروف نیست(و البته بی شباهت با چینسامن هم نیستند)، دست به چنین اقدامی بزند. یا اصلا همه به کنار، آیا امکان تصویر گری مانگایی با داستان مد نظر اشخاص خاص، یعنی سفارش یک محصول خاص، ممکن نیست؟

یک دست شبح می آید و گلی که از سیگار درست شده را می برد… اشاره ای است به مرگ هیمنو

حرف آخر درباره چینسامن

به سوالات مطرح شده در پاراگراف های اول مجددا بازگردید. آیا توانستیم به خوبی جوابشان را برایتان افشا کنیم؟ سوالات مهم دیگری در طول بررسی این انیمه برای ما ایجاد شده. مهم ترین سوال این است که شیاطینی که دنجی و البته نانجیرو، که هر دو نماینده دجال(مسیح + خدای خورشید) هستند، با آنها مبارزه می کنند نماد چه هستند. این شیاطینی که دجال به دنبال ذبح بی چون و چرای آنهاست و البته خیلی هم مظلوم نیستند در حال بی نظم کردن دنیا هستند چه کسانی هستند؟ کاش شما به ما یاری برسانید و نتیجه گیری تان را با ما در میان بگذارید.

نقد و بررسی انیمه چینسامن(Chainsaw Man)؛ شیطان، شهوت، خشونت
دست دنجی اره ها را به کار می اندازد و از میان شیاطین شکافی ایجاد می کند که قلب خورشید(دجال) با هاله های نور زرد رنگ که نماد ارضای جنسی و حس لذت بخش درد هستند را نمایان می کند… این شیاطین که باید شکافته شوند چه کسانی هستند؟

خوب است بخوانید: شیطان در سینما؛ نگاهی به روند اجرای پروژه اومانیسم در سینما

با تشکر ویژه از #عبدالله_غفاری و #محمد_سلمانی

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. اقای غفاری واقعا دمتون گرم
    نقد هاتون مو به تنم سیز می کنه
    خیلی دوست داشتم بیشتر درباره فیلم ها و سریال ها باهم صحبت می کردیم.

  2. نقدی کامل از این انیمه پر طرفدار
    مثل همیشه نشون دادین که کارتونو بلدین 👍

  3. عالی بود، اینکه تانجیرو دجاله تقریبا واضح بود خود من هم قبلا گفته بودم، لطفا نقد انیمه شیطان کش با توجه به اینکه مانگاش تمام شده و دو فصلش پخش شده رو بزارید ممنون میشیم

  4. سلام
    نکته سنجی،وتطابق‌اطلاعاتی‌ که‌ در نقدتون به کار گرفته شده‌برام جالب بود
    اما یه سوال
    اگه اسپانسر انیمه شیطانکش عقایدی بر پای نظام سرمایه داری و مدرنیته داره پس چرا کرکتر موزان(رئیس کل شیاطین)لباس اروپایی به تن داره؟
    به نظرم با توجه به محبوبیت شیطانکش جا داره یه نقدکامل رو بهش اختصاص‌بدین.

    1. سلام علیکم
      خب ما هم اشاره نکردیم که شیطان کش مدرنیته هستش صرفا به شباهت شخصیت پردازی و بخشی از محتوا بین شیطان کش و چینسامن اشاره کردیم. اما حرفتون کاملا درسته و سعیمون رو می کنیم در زمان مناسب به خوبی این اثر رو بررسی کنیم و محتویاتش رو کنکاش کنیم

      1. لطفا راجب انیمه ناروتو هم پستی ارائه بدید
        با تشکر از زحمات شما

    2. رپطی به اسپانسر انیمه داره، طرف مانگاکا اول طرح میکنه بعد انیمه میشن، استودیو انیمه ای کمترین نقشی داره در داستان و نحوه هان و فقط صرفا میاد انیمیتش میکنه

  5. حرفاتون درست بود اما اگه بخوام به عنوان نقد بهش نگاه کنم نمره 5 از 10 میدم چرا اینقدر همه چیز رو پیچیده و سنگین می کنید من سرم درد گرفت
    با اینکه این حرفا درسته و منطقیه اما خواننده ها نمی تونن باهاش ارتباط بگیرن فکر کنم برای همین چندتا مقاله آخر سایت کم طرفدار بوده باید با این پیشفرض بیاین جلو که قراره اثر رو بکوبید سعی کنید ‌‌ چندتا مقاله مثبت تر بزارید آدم مقاله های سایت رو می خونه کم کم ناامید میشه.

    1. بله در ظاهر نیاز نیست مخاطب این همه چیز رو در مورد یک اثر بدونه ولی این مسائل چیزهایی هستند که کم یا زیاد وارد ذهن ناخودآگاه انسان میشن و روش تاثیر می گذارن این مقاله هم برای اینکه کامل به مسئله پرداخته باشه توضیحات مفصلی داده که اگه شما به وسیله آن بتونید سره رو از ناسره در آثار انحرافی تشخیص بدهید هم کفایت میکنه هرچند کار نیکو کردن از پر کردن است

  6. نکات خوب و قابل تاملی رو بیان کردین.
    فقط لطفا بیشتر به تایپ توجه کنین. متن پر از غلط های املایی و قواعدی هست. حیفه همچین محتوایی قربانی فرم بشه

  7. توی بخش فرم انیمه چنساومن خیلی زیاده روی کردی و هر چی دلت خواست گفتی …چطور میگی شخصیت های چنساومن اعصاب خورد کن هستن؟ اعصاب خورد کنن که همه دوستشون دارن؟ باید قبول کنی که در عین عجیب بودن شخصیت های چنساومن خیلی واقع گرایانه ان و با خیلی از شخصیت هایی که دیدم فرق میکنن، منظورم فرم کلی و ظاهر کاراکترا نیست .خصوصیات و جزئیات اونا مد نظرمه . توی چنساو روابط خیلی واقعی تر و غیر مصنوعیه ، از خی.انت گرفته تا سو استفاده جنس.ی و عشق
    درضمن درسته که ایده اولیه چنساو کلیشه خالصه اما اونم مثل جوجوتسو سعی میکنه به کلیشه ها بپردازه و نتیجه جدید و غیر کلیشه ای رو از همون ایده اولیه کلیشه ای بیرون بیاره
    بعد مرد حسابی تو اول مقاله از موسیقی انیمه تعریف میکنی بعدش میای موسیقی اثرو میکوبی؟ :/
    دقیقا منظورت از اینکه موسیقی ها در بخش درستی به کار برده نمیشن چیه ؟
    من خودم از کیفیت کارگردانی موسیقی و شخصیت های اثر لذت بردم یکم دنجی ناپخته و غلطه شخصیتش که اونم اگر مانگا رو خونده باشید میفهمید در ادامه طبیعتا تغییراتی داره .
    در کل بنظرم بهتر بود فقط انیمه رو تحلیل میکردید( تحلیل محتوا) و نقد از کیفیت انیمه نمیکردید چون باقی مقالتون عالیه اما در مورد نقد کیفی انیمه فقط چند خط بدون هیچ دلیل قانع کننده و منطقی ای!

    1. در مورد موسیقی باید گفت که کیفیت خود موسیقی ها خوبه ختی با اینکه بعضا محتوای زننده ای دارند بازم کیفیت متعارفی داره. اما به عنوان موسیقی متن در طول سریال به خوبی ازشون استفاده نشده و اصلا به عنوان چاشنی نتونسته عمل کنه. موسیقی خوبه اما در بخش متن ضعیف عمل کرده

      در ثانی شخصیت ها محبوب هستن بخاطر تبلیغات وسیع رسانه ای. از نظر هنر و فرم داستانی شخصیت ها خیلی کند و خیلی بد عمل میکنن و خود داستان هم به این موضوع واقفه و سعی میکنه با بعضی لحظات احساسی سنگین اونو پوشش بده که موفق هم بوده.
      اعصتب خورد کن از جهتی که هیچ هدف، آرمان یا زیبایی انگیزشی داخلشون نیس. همه برای شکمو زیر شکم میجنگن. که البته اونم با دو سه تا کاراکتر پوشش دادن
      در کل محبوبیت اثر هیچوقت ملاک ما نیست چون با تبلیغات و وایرال احساسات رو درگیر میکنن و در همرنگی اجتماعی قرار میدن مخاطبو

      1. از دوازده قسمت پخش شده نهایتا سه قسمت مفید دربیاد. بقیش روده درازی بوده

      2. آقای عبداللهی تا جایی که یادمه موسیقی اثر بشدت منو تحت تاثیر قرار داد (حالا بیا بگو اینم واسه تبلیغاته ) و تا جایی که یادمه سر صحنه های احساسی موسیقی مناسب اون سکانس پخش شد و سر صحنه اکشن موسیقی مناسب همون فضا ! اولین نقدی هست که از این اثر خوندم و این ایراد بنی اسرائیلی رو گرفته
        در ثانی این مسئله موسیقی کاملا سلیقه ایه و نمیتونی نظرتو در موردش به کسی قالب کنی
        هنوزم نظرم همونه این اثر از نظر کارگردانی کیفیت بصری و موسیقی و همچنین دوبلر ها واقعا سطح خوبی داره
        اما در مورد شخصیت ها … بحث تبلیغات موثره طبیعتا خصوصا تو این مورد اما قطعا اگر فقط بحث تبلیغات بود و کاراکتر ها هیچ درون مایه ای نداشتن محبوب نمیشدن .نمونش رو توی شخصیت های آثار زیادی میبینیم که تبلیغات خوبی هم داشتن !
        ثانیاً مرد حسابی همون صحنه های احساسی و نحوه برخورد کاراکترا باهاشه که ما رو از عمق شخصیتی اون ها با خبر میکنه
        البته که کاراکتر های قابل حذف و نچندان مهم هم هستن توی داستان.
        اتفاقا زیبایی هدف کاراکتر های انیمه همینه که برای شکم و زیر شکم میجنگن! یعنی شما راضی بودی اگر دنجی دنبال هوکاگه شدن بود یا دلش میخواست رئیس جمهور مملکت بشه؟
        دنجی یه بچه خیابونی بدبخت بود که تو عمرش غذای درست حسابی نداشت ، ازش انتظار رویایی جز جنگیدن برای شکم و زیر شکم داری؟
        به علاوه دنجی در آینده ارزش زندگی رو بیشتر درک میکنه و کم کم متوجه میشه کجا در اشتباه بوده
        هر کسی کاری که میتونه رو میکنه توی این اثر که خودش رو بالا بکشه از مخمصه فرار کنه درست مثل جامعه عادی
        تنها کسی که هدفش برای نجات خودش نیست آکیه که اونم قابل درکه
        و ماکیما هم که کاراکتر گنگ و مرموزیه و فعلا نمیشه در موردش حرف زد
        من خودم به شخصه از اهداف کلیشه ای مثل نجات جهان و فلان و بهمان خسته شدم و همچنین چیزی رو بیشتر میپسندم

        1. همه از کلیشه ها خسته شدن
          اما سینما عقب گرد کرده و به جای پیشرفت در اهداف و بن مایه انسانی داره پسرفت میکنه و به حقیر ترین چیز ها بها میده
          در ضمن بعضی نظرات اگر سلیقه ایه و نمی تونیم به کسی قالب کنیم حداقل که میتونیم نظر خودمونو بگیم و شما هم نمیتونید چیزی به ما قالب کنید
          نمی دونم واقعا چرا تا ی جایی یدونه نظر شخصی میدیم به پر قبای کسایی بر میخوره که عقیده دارن هر کسب حق ابراز نظرشو داره و کسی هم نباید قضاوت کنه
          حداقل در این زمینه ها کاش بحث سلیقه ای بودن و هر کسی نظری داره و یکی ممکنه خوشش بیاد یکی نه رو پیش نکشید، چون دقیقا خودتون دارید ضد این ادعا ها عمل می کنید

          در آخرم این که طبق گفته اسطوره انیمه سازی یعنی میازاکی انیمه سازان امروزی از حقیقت جامعه دور شدن و در حال تولید آثار کاملا غیر واقعی از انسانیت هستن و همین روند باعث تولد طرفداران افراطی و اوتاکو ها شده. چینسامن دقیقا همینجور اثریه که روی انبوهی از مفاهیم رنسانسی و تبایغات رسانه ای سوره و منجلاب هم رنگ جماعت شو تا نشوی رسوا باعث شده تا شدیدا محبوب بشه و دیده بشه. مثل آثاری همچون ونزدی.

          تفکرات و تخیلات واهی از اینکه چرا یک اثر محبوب میشه رو دور بریزید که اینا حاصل اندیشه تنها و نتیجه گیری یک نفره است. جامعه و سیستم رسانه ای حاکم چیز های دیگه ای رو اثبات کرده

        2. اولا من کسی نبودم که نظر خودش رو غالب کرده
          صرفا نظر اکثریت و چیزی که اکثرا در موردش توافق نظر داشتن رو بیان کردم
          نشون به اون نشون که من اینو گفتم: ٫٫هنوزم (نظرم) همونه این اثر از نظر کارگردانی کیفیت بصری و موسیقی و همچنین دوبلر ها واقعا سطح خوبی داره٫٫
          اما لحن شما چه در کامنت هاتون و چه در متن بالا نتیجه یه تعصب زیاد و میل زیادتون برای تخریب اثره
          ما که نمیگیم انتقاد نکن
          ولی اگر میکنی منطقی و بدون تحمیل نظرت باشه
          مسئله بن مایه انسان و ابعاد روحانی یک اثر و پست بودن درون مایه شخصیت ها ربطی به شخصیت پردازی نداره
          در واقع نقص یک کاراکتر ربطی به پردازشش نداره چون هر انسانی میتونی نقص داشته باشه وگرنه بله من خودم قبول دارم که دنجی و پاور به عنوان یک انسان درجه پستی دارن
          علاوه بر اون بنظر من اهداف این شخصیت ها حقیر نیست از نظر هر کس ارزش و خوشبختی یک معنا داره.
          اگر منظورتون پرداختن به اهداف بالایی که هر انسانی براش متولد شده س (رسیدن به خدا و کمال) که باید بگم شما تو دنیای متفاوتی سیر میکنی و بهتره با این موضوع که این یک انیمه ژاپنیه کنار بیای :)))
          در مورد آقای میازاکی هم باید بگم که من خودم آثار ایشون رو چندان نمیپسندم که البته اینم بر میگرده به سلیقه و اینکه خوب منم دلایل خودمو دارم … بنظرم آقای میازاکی اونقدر از داستان و شخصیت ها خودش رو دور میکنه و به نماد گرایی میپردازه که خیلی از بخش ها رو در خور آثارش و موضوع اولیش تحویل نمیده. (البته که خودم واقعا هاول رو دوست دارم)
          در مورد محتوای درونی چنساومن و شیطنت هاش که توی نقد هم بهش اشاره کردید باید بگم که کاملا تاییدش میکنم و من خودم تحلیل محتواییتون رو و نکته بینی شما رو دوست داشتم
          ونزدی رو هنوز وقت نکردم ببینم پس چیزی در موردش نمیگم

        3. نه خیر لحن من نشونه تعصب زیاد نیست بازم شیوه کاری خودتونو به ما تحمیل کردید. وقتی از واژه مرد حسابی استفاده می کنید این شما هستید که دارید تعصبی عمل می کنید و ماهم می فهمیم مناظره ای که ترتیب دادید دوستانه نیست و مثل بی دست و پاها دوستانه با شما گفتگو نمی کنیم. لطفا اول خودتون رعایت تعادل کنید بعد از دیگران انتظار داشته باشید باهاتون متعادل برخورد کنند.
          شما نظرتونو گفتید با لحن بد و ما اینو قالب کردن عقیده قلمداد می کنیم و علیه اش موضع می گیریم همونطور که شما موضع گرفتید. وگرنه انتقاد منطقی و آگاهانه زیاد به ما شده و ما همشون رو رعایت کردیم و برخی جاها که اشتباه کرده بودیم اشتباهمونو اصلاح کردیم یا در حال اصلاح کردن هستیم مثل انیمه اتک ان تایتان.
          در ضمن نظر عموم به معنای حقانیت اون نظر نیست
          شخصیت ها نقص دارند و این بی برو برگرد حقیقته. خیلی اوقات این نقص عمدیه و اصلا کارگردان به عمد این نقص رو گذاشته اما بازم نقصه. حالا این نقص ها جذابیت دارند یا ندارند مهم نیست مهم اینه که ما به این نقص ها اشاره کنیم و همیشه نیمه پر لیوان رو نبینیم چون وقتی هنر پیشرفت میکنه که دیدگاه انتقادی نسبت بهش وجود داشته باشه نه مثل سینمای ایران فقط هندونه زیر بغل همدیگه تفت بدن. اینجوری هیچ پیشرفتی حاصل نمی شه. حالا اگر در پیشرفت هنر بین المللی تاثیری نداره حداقل در درک و اندیشه من از اثر هنری که تاثیر داره
          در کل ایرادات انیمه چینسامن اصلا پوشیده نیست و کاملا واضح و مشهود است. اما خب در مقاله هم اشاره کردیم که سازندگان این اثر با اضافه کردن برخی مضامین خاص سعی در راضی کردن فن ها داشتند که این ایرادات رو پوشش بده و این گفتگو صراحتا اثبات کننده این قضیه است که سازنده ها موفق بودند.
          اثر تجاری یعنی همین. انبوهی از ایرادات، دست و پا زدن بی حد و حصر در نماد ها و اضافه کردن سکانس های زرد برای پوشاندن ایرادات. اما جدا باید به سازندگان چنین اثری تبریک گفت که به یک اثر تجاری جهت دهی خوبی کردند هر چند که به زور و به لطف تیتراژها بود اما شد. برعکس تعداد زیادی آثار تجاری که هیچ معنایی را دنبال نمی کنند و حتی در سرگرم کردن هم بعضی مواقع بی خود عمل می کنند

        4. در ضمن کارگردانی بصری اثر اصلا از نظر ما مشکل یا نقص خاصی نداره و ما بیشتر از داستان و سناریوی اون ایراد گرفتیم. علاوه بر اون استفاده از موسیقی متن(هر چند موسیقی های خوبی ضبط کرده بودند) در طول اثر اونطور که باید و شاید استفاده نمی شه و از اثری که 12 موزیک مختلف تیتراژ براش ضبط شده انتظار بیشتری میره

        5. سلام
          h.abdollahi انصافا به دور پیام ها رو از اول بهمن چیز بدی که نگفته ولی تو پیام تو انگار از یه جای دیگه ای پری اومدی اینجا خالی کنی

        6. به نظرم این بحث بی فایده اس من هر چی میگم شما چیز جدیدی نمیگی فقط همون کامنت قبلیتو تکرار میکنی و این یعنی شما متقاعد نمیشی! و حرف زدن براتون مثل آب در هاون کوبیدنه .
          ولی به هر صورت اگر جواب منو به این کامنتتون میخواین برین همون کامنت قبلی منو بخونید. چون من حوصله تکرار مکرر صحبت های قبلیم رو ندارم:))

        7. من واقعا عاشق شما شدم
          دقیقا هرچی خودتون انجام میدید رو به ما تسبت دادید
          از تعصبی بودن بگیرید تا بقیش
          واقعا یک یکید

  8. به ونزدی اشاره کردین.
    آیا نقد اون رو هم میذارین یا نه؟

    1. برنامه ریزی هنوز براش نداریم ولی ممکنه در آینده براش برنامه ریزی کنیم

  9. کاربرد اصلی اره زنجیری برای بریدن چوب و درخته
    نمیتونه اشاره ای به بریدن درخت کابالا داشته باشه؟؟

  10. سلام
    لطفا سینمایی موربیوس رو نقد کنید
    و توطئه شیطان 🌹🌹

    چرا الان شروع کردن روی ژن و خون کار می کنند پروژه ای دارن به نظر؟

    1. سلام علیکم
      در مورد ژن و خون اوایل هفته آینده یک مقاله در مورد رائلیان داریم که اونجا کامل این مطالب رو توضیح دادیم

  11. خداقوت
    ان شاء الله مردم قدر این قبیل سایت هارو بدونن
    جورچینی که میچینید عقلانی و جامع هستش طبیعتا زمان بر و دشوار، فقط میتونم بگم خداقوت…

  12. متاسفانه نکشیدم تاآخربخونم اگه اینمدلی رائفی پورمانند وجهت دار بهش نگاه نمیکردید حالا صدرحمت بهدفراستی … اما یه سری چیزاشو خوب اشاره کرده بودید مثل رفرنس به نقاشی های اشر ومیکل آنژ وبقیه اما متاسفانه نقد سلیقه ای من دوست ندارم … سریالهای ایرانی رودنقد نمیکنید احیانا؟!

    1. حقیقتش اثری که هزار تا نماد و رفرنس توی تیتراژ هاش داره نشون میده حتما میخواد بگه که کدگشاییم کنید
      حتما کدگذاری شده اس
      فکر نکنم به این بگن نقد سلیقه ای
      سریال ایرانی تک و توک نقد کردیم ولی پرداخت مفصل بهشون نداشتیم چون نیروی فعال توی این حوزه رو نداریم خودمونم مشغول سایر حوزه هاییم

  13. این انیمه خیلی محبوب عالی بود فقط یک نکته داره برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست چون بعضی جاهای انحرافی دارد که آن هم به خواست خدا در فصل دو درست میشه

    1. به عنون شخصی که از داستان با خبره(مانگا را خوندم) با حرفتون موافقم، اثر اثر جذابیه.
      و به عنوان یک اثر اصلا برای قشر زیر ۱۸ سال مناسب نیست(چه مانگا چه انیمه، و خب در ادامه فن سرویس ها و صحنه های تو انیمه یک حجم زیادیش اذیت کن می‌شه.)

      فی المجموع بسیار موافقم ، اثر جذابیه ، اما باید قشری بره سراغش که ازش ضربه نخوره.

  14. به هوای خوندن نقد اومدم، محتوای متن تا یه جایی نقد و بررسی انیمه بود بعد یهویی تغییر کرد و تبدیل شد به نمادبازی :/
    خب یه دفعه تیترو عوض کنید بزنید نمادشناسی فراماسونری، رمزگشایی دینی یا هر چی
    واقعا جای امیدواریه سایت‌هایی مثل زومجی و ویجیاتو وجود دارن حداقل

    1. نمی دونستم نماد ها و مفاهیم دینی ، اسطوره ای و هنری فیلم بخشی از محتوای نقد به خصوص قسمت ناخودآگاه و اعظم اون نیست !!؟

  15. معرکه بود…من تازه با سایت شما آشنا شدم و اینکه میبینم انقدر دقیق و مسلط فیلم و سریال هارو نقد میکنید، حقیقتا مو به تنم سیخ میشه…لطفا ادامه بدید…قلم شما خیییلی میتونه به جوان هایی مثل من که فیلم و سریال سرگرمیشون شده و ناخودآگاه تحت تاثیرشون میذاره، کمک کنه…واقعا عالی بود…تحریف مسیحیت توسط هنرمندان رنسانس فوق العاده بود، نمیدونستم…و نمادشناسی انیمه محشر بود…خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *